NAUČNICI PREVARANTI: 11 najvećih naučnih laži u istoriji čovečanstva
Foto: Profimedia

A mi im verujemo!

NAUČNICI PREVARANTI: 11 najvećih naučnih laži u istoriji čovečanstva

Ludi svet -
I naučnici su željni slave, pa zato podmeću "lažna otkrića" kako bi čitav svet čuo njihovo ime

Istorija je upamtila imena mnogih naučnika iz pogrešnih razloga: prevarili su naučnu javnost svojim kvaziotkrićima.

1. Godine 2002, Bi-Bi-Si je preneo vest o naučnicima koji su tvrdili da će plava kosa u narednih nekoliko vekova potpuno nestati zbog recesivnih gena. Nepunih godinu dana kasnije, "Njujork tajms" objavio je izveštaj o lažiranim podacima pomenutog istraživanja, a uprkos tome ova naučna studija je u proteklih 10 godina objavljivana u 10 različitih naučnih časopisa. Slična laž plasirana je u javnost 2007. godine - u etar je puštena vest slična onoj iz 2002. godine, s tim što su plavokosi zamenjeni crvenokosima.

2. Godine 1726, Johan Beringer otkrio je neverovatno očuvane fosile. U pitanju su gušteri, ptice i pauci koji su se pominjali čak i u Bibliji. Sam Beringer, u nameri da potkrepi verodostojnost svojih pronalazaka govorio je da je ove fosile napravio - sam Bog. Međutim, ispostavilo se da su njegove kolege podmetnule ove fosile kako bi njihovo pronalaženje uništilo njegovu reputaciju. Na kraju, ova prevara uništila je reputaciju svih naučnika, ali se najviše odrazila na Beringerovu finansijsku situaciju.

3. Arheoraptor je prvi put bio pomenut u magazinu National Geographic 1999. godine, a tvrdio je da je uspostavio vezu između ptica i terpoda na osnovu ostatka fosila. Na kraju je dokazano da je fosil zapravo veštački napravljen od pravih fosila različitih vrsta kako bi ovaj naučnik dokazao svoju tvrdnju.

4. Fizičar Alan Sokal objavio je svoj tekst o vezi između intelektualne elite i medija, odnosno novina. Mnogi su se oduševili njegovim tekstom, ali niko nije proverio verodostojnost informacija koje se su se temeljile na poređenju feminiskinja i liberalnih matematičara koji su se zadovoljavali malim stvarima. Na kraju, autor teksta otkrio je svoju pravu nameru - da urednike novina izvrne ruglu.

5. Godine 1783. u "Londonskom magazinu" objavljen je izveštaj o drvetu u Indoneziji koje je toliko otrovno da je ubilo sve živo u krugu od 24 kilometara. Na goloj zemlji ostali su samo leševi ljudi i životinja. Iako je se postojanje ovog drveta na dovodi u pitanje, kao ni visok nivo toksina koji sadrži, istina je da je ono smrtonosno samo u dodiru s njim.

6. Samouki Siniči Fudžimura je jedan od najuglednijih japanskih arheologa. Oko 1980. godine otpočela je serija njegovih otkrića sve starijih predmeta koja je kulminirala u pronalasku najstarijeg traga civilizacije starog 600.000 godina. I ovoga puta reč je o prevari: sam arheolog je zakopavao predmete koje je kasnije prijavljivao kao arheološke pronalaske.

7. Skelet džinovskog čoveka pronađen 1912. godine izvršio je ogroman uticaj na dalji razvoj teorije evolucije. Nakon 50 godina od ovog otkrića, zaključeno je da je u pitanju prevara i da je lobanja zapravo veći deo lobanje žene, dok je vilica pripadala orangutanu.

Skelet velikog čoveka je lažan, Foto: Profimedia

8. Morska sirena s Fidžija smatrala se pravim fosilnim ostatkom do momenata kada je utvrđeno da su glava i torzo majmuna spojeni sa ribljim repom.

9. Oko 1990. godine objavljen je kratak video zapis na kome se navodno vidi vanzemaljac. Nikada se ne bi ni raskrinkala prevara da sam autor filma nije priznao da je reč o lažiranom snimku.

10. Jedna od najvećih prevara u istoriji nauke jeste pronalazak okamenjenog ostatka čoveka visokog tri metra. Naime, oko 1800. godine Džordž Hul je u dvorištu svog rođaka zakopao "džina" kako bi se našalio s biblijskom pričom prema kojoj su džinovi živeli na Zemlji. Na kraju, sam Hul je priznao da se radi o veštačkoj tvorevini.

11. Pre 30 godina, Evropom je kružio letak "Vilejuf" koji je predstavljao spisak aditiva koji sadrže kancerogene materije. Niko nije znao ko ga je napisao. Najraniji primerak datira iz 1976. godine, a iz Francuske je dospeo u Veliku Britaniju, Nemačku, Italiju, Bliski istok i Afriku. Na spisku se našla i limunska kiselina, pa je sigurno već sada očigledno da je spisak potpuna izmišljotina. Procenjuje se da je ovaj spisak promenio ishranu sedam miliona ljudi.

Foto: Profimedia