Od pokreta do reči: Pomozite bebi da lakše progovori
Foto: ShutterA

Saveti logopeda

Od pokreta do reči: Pomozite bebi da lakše progovori

Pop kultura -
Proverite da li vaše dete ima dobar “temelj” za pravilan razvoj govora i na vreme sprečite govorno-jezičke poremećaje

Ovaj tekst je preuzet sa sajta Yumama.com"Nema veze što još nije prohodala, devojčica je." "Nema veze što još nije počeo da priča, dečak je." "Moja rođaka je isto tako, pa je sama progovorila sa tri godine, pusti ga/je."Ovo su rečenice na koje bismo voleli da se oglušite, jer često navode na pogrešan put. Iako nekada "vreme učini svoje" i zaista, dete prohoda, progovori vrlo brzo nakon što se zabrinete, češće je slučaj da je to indikator kašnjenja razvoja.Prva godina je vreme kada mozak deteta intenzivno sazreva pod uticajem iskustva i vreme kada se prekretnice događaju na svakih par meseci. Kasnije se prekretnice događaju na šest meseci ili godinu dana. Dakle, tada je bitno da dete aktivno koristi svoja čula, da obrađuje ono što je čulo, videlo, doživelo, probalo, pomirisalo, okusilo, videlo, da te podatke integriše u smislenu celinu kako bi oni dobili smisao. Često kada postoji problem sa kasnim progovaranjem, ispostavi se da detetu nedostaju upravo čulna i manipulativna iskustva.Mi ćemo dati pregled nekih važnih pokazatelja vezanih za iskustva koje dete treba da ima (kroz aktivnosti koje kod njega treba da primetite u različitim razvojnim periodima). Kada vidite neke od ovih radnji koje dete treba da zna (da ima u iskustvu) odmah ćete moći da stvorite sliku o tome kako biste to mogli da vežbate sa njim. Ukoliko ovakve aktivnosti izostaju i pored vaših napora da do njih dođete, treba da dete odvedete stručnjaku.0-6 meseciPrati pogledom predmet koji pomerate ispred njega, okreće glavu dok prati kretanje predmetaHvata predmete onda kada mu ih nuditeOkreće glavu ka izvoru zvuka6-12 meseciDoseže i hvata predmete koji su mu nadomak rukeMenja položaj da bi dohvatio predmetLupa predmetom, udara jednim predmetom o drugi, „ispušta“ predmete iz ruku namernoGestovno oponaša pozdrav, poljubac, igra se igre „gde si“, pruža ruke da bi ga podigliIspituje pažljivo prstima detalje predmetaUbacuje sitne predmete u veće 13-18 meseciSlaže predmete (kao da pravi kulu)Donosi predmete da ih pokaže drugimaImitira jednostavne aktivnosti sebi poznatih osobaGura od sebe stvari koje ne želi, odmahuje glavom, ili se odmiče 18 meseci do 2 godineBaca predmete u neodređenom smeruVadi sitne predmete iz većegCrta krive linijeGradi kulu od kocakaSavija , gužva papirMože da izvrši nalog od dve radnje (Uzmi loptu i daj je Jeleni)Počinje da se zanima za aktivnosti druge osobe 2-3 godineBaca predmete u određenom smeruGradi kule od kocaka (veći broj kocaka i duže se zadržava na zadatku),slaže kocke (ali i druge predmete, na primer klikere, olovke) u niz, raspoređuje oblike u okvir (krug, kvadrat, trougao)Prepoznaje detalje na slici, prepoznaje sebe na fotografijiMože da razvrsta predmete po boji ili veličini (3 boje i 3 veličine)Razlikuje veliko i maloPrepoznaje čemu služe predmeti i "imitira" njihovu upotrebuInicira igruOdgovara na nalog da donese, doda, skupi igračkeReč prati iskustvo. Razlog tome jeste upravo želja da se o tom iskustvu nešto kaže, da se ono označi, da se takvo iskustvo obnovi, da se nešto zatraži, da se prenese neka poruka vezana za iskustvo. Iz tog razloga, onda kada kasni govor, važno je obratiti pažnju na to šta dete ima u svom iskustvu. Kada dete ima čulna saznanja (vizuelna, slušna, taktilna i kinsetetska) o pojmu "baciti", "dati", "skočiti", i kada su ta iskustva organizovana, dete to iskustvo može da nazove pravim imenom, odnosno rečju.Kada primetite da govor kasni, čućete često da vam logopedi preporučuju da se započne i sa tretmanom reedukacije psihomotorike. Kada treba krenuti sa logopedskim tretmanima i tretmanima reedukacije psihomotorike? Što pre.Sposobnost mozga deteta da se oblikuje pod uticajem iskustva (da uči) najveća je u prvoj godini života i vremenom se postepeno smanjuje. Dakle, u tretmanu je vreme dragoceno. Kroz reedukaciju psihomotorike dete dobija usmerenu stimulaciju koju može optimalno da iskoristi, jer razvijamo atmosferu “sigurnosti” u kojoj dete može slobodno da istražuje i saznaje. Telesna iskustva se nadograđuju, obnavljaju i obogaćuju novim iskustvima. Dete se koristi telom i pokretom, kao oruđem saznavanja sveta i tako postaje svesno sebe i okruženja. Kada dete dolazi na logopedski tretman i tretman pokretom, reči se znatno brže usvajaju i što je još bitnije, dete ih spontano i svrsishodno upotrebljava.Sa sajta Yumama.com preporučujemo još:Preuzmite odgovornost: Kada odvesti dete logopedu?Zašto moje dete govori kroz nos?Negativne posledice sisanja palca Dete nije bezobrazno već radoznaloPrevencija govorno-jezičkih poremećaja: Kako stimulisati dete da razvije govor?

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track