Burna životna priča direktorke Jutjuba: Zbog besparice iznajmila garažu budućim tvorcima Gugla i postala jedna od najbogatijih žena na svetu
Suzan Vojdžicki je devet godina provela kao izvršna direktorka Jutjuba, kompanije koju su Pejdž i Brin kupili 2006. godine za 1,65 milijardi dolara na njen nagovor, pa je postala jedna od najistaknutijih žena u svetu tehnologije.
Suzan Vojdžicki odlučila je 1998. godine da kupi kuću u mirnom predgrađu Kalifornije, Menlo Parku, ali je znala da hipoteku koju je digla neće moći da plaća ako jednu sobu nekome ne iznajmi. Stoga su Suzan i njen suprug iznajmili garažu Lari Pejdžu i Sergeju Brinu za 1700 dolara mesečno. To je na kraju ispao najsrećniji susret stanodavca i podstanara u istoriji, piše The Times.
Brin i Pejdž su u to vreme planirali da osmisle poseban internet pretraživač, a Suzan je bila toliko oduševljena idejom da je dala otkaz na poziciji u marketingu u Intelu, firmi koja se bavi proizvodnjom čipova, i pridružila im se na projektu.
„Činio se kao vrlo zanimljiv projekat, a Lari i Sergej su očigledno bili blizu da izmisle nešto veoma interesantno, ali Suzan nije imala pojma da će sve vreme provesti u garaži pogrbljena nad desetinama računara“, napisala je Suzanina majka Ester u svojoj knjizi „Kako odgajati uspešne ljude“, objavljenoj 2019. godine.
Suzan je postala šesnaesta zaposlena u Guglu i preuzela je posao povezan sa Google pretraživanjem slika i njegovom oglašivačkom mrežom AdSense. Devet godina koje je provela kao izvršna direktorka Jutjuba, kompanije koju su Pejdž i Brin kupili 2006. godine za 1,65 milijardi dolara na njen nagovor, učinile su je jednom od najistaknutijih žena u svetu tehnologije.
Suzan je preminula 9. avgusta ove godine u 56. godini, nakon što se protekle dve godine borila sa rakom pluća, a u februaru je preminuo i njen sin. Marko Troper (19) pronađen je mrtav u svom studentskom domu nakon što se predozirao drogom.
„Suzan nije bila samo moja najbolja prijateljica i životna partnerka, već žena genijalnog uma, majka puna ljubavi i draga prijateljica mnogima... njen uticaj na našu porodicu, ali i na svet, je nemerljiv“, napisao je suprug u dirljivoj objavi na Facebooku nakon što je donedavna direktorka Jutjuba preminula.
Sundar Pičai, izvršni direktor Google-a i njegove matične kompanije Alphabet, rekao je da je Suzan bila srž istorije Google-a i da bi bilo teško zamisliti svet bez nje.
„Izvela me je na sladoled i prošetali smo kampusom, odmah sam bio oduševljen ne samo Guglom već i sa Suzan“, prisetio se Pičai svog razgovora za posao.
Mark Beniof, izvršni direktor Salesforce-a, gde je Suzan bila članica uprave, takođe joj je odao priznanje.
„Suzan je bila pionir u industriji, uzorna majka i cenjena prijateljica“,napisao je u objavi na društvenim mrežama.
Prema vlastitim rečima, Suzan je bila na brojnim pozicijama u četvrt veku koje je provela radeći u Google-u. Bila je ključna u razvoju tehnologije koja raspoređuje potrošnju na oglašavanje na internetu. AdSense, softverski widget koji je omogućio Google-u da posreduje oglase za milione nezavisnih veb stranica, postao je vitalni alat za grupu.
Upravljala je Gugl oglašavanjem što je značilo da je imala jedan od najvažnijih poslova u jednoj od najmoćnijih svetskih kompanija. Suzan je takođe odgovorna za dva velika ulaganja koja su se pokazala izuzetno dobra za Gugl; kupovinu DoubleClick-a, popularne oglašivačke mreže za veb izdavače, 2007. godine, koja je usledila godinu dana nakon ugovora za Jutjub.
Suzan je znala kako je Guglova platforma za deljenje videozapisa nadmašila druge stranice s istom funkcijom nastale pre godinu dana. Brzo je osmislila poslovni model i plan za kupovinu te stranice, a kasnije je priznala da je na njega potrošila svega oko sat vremena. Mnogi su taj njen potez kritikovali, a Mark Kuban, preduzetnički veteran Dotcom-a ga je okarakterisao kao moronski.
Kada je Suzan Vojdžicki odstupila s mesta šefa Jutjuba prošle godine, platforma je do tada narasla na više od 2,5 milijardi aktivnih mesečnih korisnika, a ima gotovo 30 milijardi godišnjih prihoda od oglašavanja. Njegova snaga, doseg i profit nadmašuju one tradicionalnih medijskih entiteta, a više od 500 sati sadržaja učitava se svake minute.
Zatim se Suzan izborila za kupovinu DoubleClick-a, a obe kompanije postale su važni delovi Guglovog carstva, pomažući diversifikaciji njegovog poslovanja daleko od njegove izvorne pretraživačke platforme. Kasnije je nadzirala i Gugl Knjige, Gugls Fotografije, a od 2011. i sve reklamne proizvode kompanije, posao vredan više od 28 milijardi dolara.
„Osnivači veruju Suzan više nego bilo kome na svetu“, rekao je pre dve godine Patrik Kin, niži Guglov direktor prodaje.
Porodica Vojdžicki ima duboke korene u Silicijskoj dolini. Suzan je rođena 5. jula 1968. u Santa Klari u Kaliforniji, gde je njena majka bila novinarka, a otac radio na odeljenju fizike na Univerzitetu Stanford. Imala je dve sestre, koje su i same postigle velike uspehe; Ana Vojdžicki, suosnivačica i izvršna direktorka biotehnološke kompanije "23andMe" i Džanet Vojdžicki, profesorka pedijatrije na Univerzitetu Kalifornija.
Bonus video:
VUČIĆ NA SVEČANOSTI POVODOM OBELEŽAVANJA 30 GODINA SAVEZA VOJVOĐANSKIH MAĐARA: Danas nemamo veće prijatelje! Srbija je druga najbrže rastuća ekonomija