UZ FLOTU, FOLKLOR I AEROMITING: Svečano otvoren novi Suecki kanal

Izgradnja završena 23. jula

UZ FLOTU, FOLKLOR I AEROMITING: Svečano otvoren novi Suecki kanal

Planeta -
Egipatska vlada se nada da će projekat više nego udvostručiti njihove prihode od naknade za plovidbu kanalom, sa 5,3 milijarde dolara koliko se očekuje u 2015. na 13,2 milijarde 2023. godine

KAIRO - Aeromitingom i pomorskom paradom koju predvodi predsednik Egipta Abdel Fatah el-Sisi danas je svečano otvoren novi Suecki kanal. Ceremonija otvaranja se održava u egipatskoj luci Ismailija, a svečanosti uz brojne zvaničnike, prisustvuje i prvi potpredsednik Vlade Srbije i ministar spoljnih poslova Ivica Dačić. Svečanost je započela kada je brod na kojem se nalazi Sisi, odeven u svečanu vojnu uniformu, u pratnji mornaričke flote, borbenih aviona i helikoptera, zaplovio kanalom. Egipatski predsednik, stojeći na gornjoj palubi mahao je okupljenim građanima na obali gde je upriličena svečanost uz narodne igre folklornih ansambala.

Projekat izgradnje proširenog Sueckog kanala započet je 5. avgusta 2014. po ukazu egipatskog predsednika El Sisija. Prvobitno je bila predviđena izgradnja od pet godina, da bi potom bila skraćena na tri godine, a onda po zahtevu egipatskog predsednika skraćena je na samo godinu dana. Tako je kanal završen 23. jula ove godine, kada je obavljena probna plovidba brodovima najviše nosivosti kako bi se dokazala transportna upotrebljivost Kanala.

Kako navodi francuska agencija Frans pres, proširenje kanala u dužini od 72 kilometra skratiće period čekanja brodova sa 18 na 11 sati i omogućiti dvosmernu plovidbu. Proširenje kanala je koštalo oko devet milijardi dolara (7,9 milijardi evra), što je mahom finansirano investicionim sertifikatima prodavanim Egipćanima. Projekat se sastoji od 37 km novog, paralelnog kanala i 35 km proširenja postojećeg kanala.

Suecki kanal, otvoren 1869. nakon izgradnje duge deceniju, ključni je izvor prihoda za Egipat i simbol nezavisnosti 20-og veka. Predsednik Egipta Gamal Abdel Naser je 1956. nacionalizovao kanal, kojim je do tada upravljala Suec kanal kompanija, u vlasništvu Britanaca i Francuza. Nacionalizacija je izazvala Suecku krizu tokom koje su Britanija, Francuska i Izrael, udruživši se u tajni savez, napale Egipat.

Prizor iz 1922. godine, Foto: Profimedia
Prizor iz 1922. godine, Foto: Profimedia

Kanal igra ključnu ulogu u globalnoj trgovini i važna je ruta za transport nafte. Prema podacima američke Agencije za informisanje o energetici, 2013. godine je 4,6 odsto globalne nafte i naftnih prerađevina prolazilo kroz Suecki kanal ili naftovod SUMED, koji predstavlja alternativnu rutu od Crvenog mora do Mediterana. Saobraćaj kroz kanal je 2007. činio 7,5 odsto globalnog pomorskog saobraćaja, navodi Svetski brodarski savet. Egipatska vlada se nada da će projekat više nego udvostručiti prihode od naknade za plovidbu kanalom, koja je ključni izvor budžetskih prihoda Egipta, sa 5,3 milijarde dolara koliko se očekuje u 2015. na 13,2 milijarde u 2023. godine.

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track