RASTE INFLACIJA, POSKUPLJUJU AUTOMOBILI, GLOBALNA PRIVREDA U KRIZI: Nije korona jedini razlog, ključ se krije u jednoj zemlji
Foto: Profimedia

problemi

RASTE INFLACIJA, POSKUPLJUJU AUTOMOBILI, GLOBALNA PRIVREDA U KRIZI: Nije korona jedini razlog, ključ se krije u jednoj zemlji

Planeta -

Inflacija u Nemačkoj, prema prvim procenama Savezne kancelarije za statistiku, porasla na 4,1 posto. To je najviša inflacija u 30 godina.

U Nemačkoj je inflacija nastavila da raste i u septembru. Jedan od razloga su globalni problemi u nabavci sirovina i poluproizvoda. Zbog toga je proizvođač automobila Opel sada zatvorio celu jednu fabriku.

Ko se sada odluči da kupi novi automobil mora da bude spreman da potroši višei. Jer prema aktuelnoj analizi automobilskog stručnjaka Ferdinanda Dudenhofera, nova vozila su u proseku poskupela za 360 evra, prenosi DW.

On kao razloge navodi manji broj registracija na jedan dan – način na koji prodavac kupcu novo vozilo može da ponudi znatno jeftinije, manje popuste kod 30 najtraženijih novih modela te sve više hibridnih i električnih automobila.

No glavni je razlog nestašica poluprovodnika s kojom se automobilska industrija sve teže nosi.

"Manja ponuda automobila dovodi do rasta cena", pojašnjava šef naučnog instituta Center Automotive Research (CAR) iz Duisburga.

Opelova fabrika obustavila proizvodnju

Koliko su ti problemi ozbiljni, pokazalo se već prošlih nedelja, kada su razni proizvođači najavili skraćeno radno vreme. A u četvrtak je Opel zbog globalne nestašice poluprovodnika najavio obustavu cele proizvodnje u fabrici u Ajsenahu u Tiringiji do kraja ove godine.

Kako je saopšteno, proizvodnja će se nastaviti iduće godine ako se snabdevanje normalizuje. Do tada, fabrički radnici će imati skraćeno radno vreme.

Nestašica sirovina i poluproizvoda utiče na rast cena i u drugim industrijskim granama. I zato je u septembru inflacija u Njemačkoj, prema prvim procenama Savezne kancelarije za statistiku, porasla na 4,1 posto. To je najviša inflacija u zadnjih skoro 30 godina.

Korona i dalje stvara velike probleme

Statističari ističu da je to, s jedne strane, posledica vremenski ograničenog smanjenja poreza na dodatnu vrednost i niskih cena energenata za vreme krize 2020. godine. Jer, poskupljenje se meri u odnosu na prošlu godinu, dakle u ovom slučaju u odnosu na godinu u kojoj su cene u određenim segmentima bile znatno niže, objašnjava Dojče vele.

Ali, razlog rasta inflacije su i nestašice u snabdevanju i generalno povećana potražnja jer ljudi zbog korone novac nisu mogli da troše na putovanja i izlaske, primera radi, pa su zato više trošili na kupovinu stvari ili opremu za rad od kuće.

U automobilskoj i elektroničkoj industriji pre svega nedostaje poluprovodnika, u građevini nema dovoljno drveta, čelika i plastike – i u skladu s tim su i cene porasle.

No trenutno su znatno skuplje i osnovne životne namirnice. I tu veliku ulogu igraju problemi izazvani korona krizom.

Nakon ograničenja i zatvaranja, potražnja je porasla pa većina svetskih ekonomija beleži rast. Istovremeno su za vreme krize mnoge kompanije i logističke firme smanjili opseg svog rada. A u pojedinim oblastima još uvek su povremeno na snazi stroge mere za suzbijanje pandemije, što dovodi do smetnji u proizvodnji.

Korona u Vijetnamu ugrožava globalnu ekonomiju

Tako je proizvođač sportske opreme Adidas objavio da ima problema u proizvodnji zbog rasta broja novozaraženih koronavirusom u Vijetnamu.

Taj koncern zato razmatra mogućnost privremenog premeštanja proizvodnje u neku drugu zemlju. I konkurent Najki pati zbog mera za suzbijanje pandemije u vijetnamskim fabrikama.

Dosadašnja iskustva su pokazala da će za dizanje proizvodnje na uobičajeni nivo biti potrebni meseci, rekao je Met Frid, direktor finansija u Najkiju, predstavljajući kvartalne brojke te firme.

Prema procenama jednog predstavnika Pume u međuvremenu je cela ta branša u ozbiljnim problemima upravo zbog širenja pandemije u Vijetnamu.

I potencijalni kupci Eplovog novog ajfona 13 vrlo verovatno će morati da se malo strpe. Mediji javljaju da je razlog tome što se delovi optike inače proizvode u Vijetnamu.

Sve se manje veruje da će se situacija uskoro poboljšati. Čak su i šefovi centralnih nacionalnih banki skeptični. Oni su se do sada nadali da će se problemi u dostavi brže rešiti.

Nesigurnost kod firmi zbog isporuke sirovina i materijala je "opasnost za ekonomski rast", ocenila je Kristin Lagard, šefica Evropske centralne banke, u sredu na forumu centralnih banaka. I dodala da još nije jasno koliko dugo će to stanje potrajati.

Svetlo na kraju tunela?

Džerom Pauel, šef američke centralne banke kaže da ga frustrira to što se problemi u isporuci ne rešavaju. On procenjuje da će taj problem postojati i dogodine i da će se inflacija zadržati duže na višem nivou od očekivanog.

I najnovije ispitivanje javnog mnjenja nemačkog instituta ifo, u kojem su učestvovale industrijske kompanije, ukazuje na dalj zaoštravanje situacije.

Tako je u septemnru više od 77 posto firmi iz Nemačke saopštilo da imaju problema sa nabavkom poluproizvoda i sirovina. U avgustu je taj problem imalo oko 70 posto firmi.

"Usko grlo kod nabavke je sve uže", prokomentarisao je Klaus Volrabe iz instituta ifo.

No ima i pozitivnih vesti. Tako se, prema podacima tog instituta, situacija u nabavci materijala i sirovina u građevinarstvu malo popravila. To je prvi tračak svetla u tunelu.

Kurir.rs/Dojče vele

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track