MISTERIJA O SABOTAŽI NA SEVERNOM TOKU PRED REŠENJEM: Šest misterioznih Ukrajinaca, jahta i tanker pod grčkom zastavom
Foto: Printscreen Twitter

MISTERIJA O SABOTAŽI NA SEVERNOM TOKU PRED REŠENJEM: Šest misterioznih Ukrajinaca, jahta i tanker pod grčkom zastavom

Planeta -

Misterija o havariji na Severni tok konačno bi mogla da bude potpuno rešena.

Naime, pre nešto manje od deset dana američki Njujork Tajms, britanski Tajms i nemački javni servis ARD objavili su rezultate svojih istraga koji pokazuju da se iza svega stoji šest misterioznih operativaca, najverovatnije iz Ukrajine, koji su do gasovoda doplovili jahtom. Sada je otkriveno da se radi o jahti Andromeda i čini se da će ovaj podatak rešiti zamršenu slagalicu.

Naime, istražitelji su se sada usredsredili na jedrilicu dugu 15 metara, po imenu Andromeda, koja je početkom septembra napustila nemačku luku sa šest osoba koje su je iznajmile koristeći lažne pasoše – a zatim krenula na putovanje koje ju je odvelo direktno preko mesta eksplozije, piše Dejli Mejl.

Otkrivena je još jedna intrigantna informacija – ogroman tanker za naftu, Minerva Džuli, proveo je čitavu nedelju kružeći delom okeana sablasno blizu područja eksplozije otprilike u isto vreme kada se tuda kretala i Andromeda.

Andromeda je 6. septembra napustila luku u Rostoku u Nemačkoj. Iznajmilo ju je šest, za sada nepoznatih, osoba koje su dale lažne identifikacione dokumente i nagovestile osoblju vlasnika jahte, Mola Iachting GmbH, da planiraju krstarenje Baltičkim morem.

Severni tok, curene gasa
foto: SWEDISH COAST GUARD HANDOUT

Cenu iznajmljivanja je pokrila kompanija registrovana u Poljskoj. Smatra se da tu firmu kontrolišu ukrajinski vlasnici.

Dan nakon što je napustio Rostock, brod je stigao u Viek, mnogo manji nemački lučki grad oko 60 kilometara severoistočno.

Nemački zvaničnici veruju da je ovde posada jahte primila eksploziv koji je korišćen za dizanje gasovoda u vazduh. Nagađaju da su bombe dostavljene posadi u belom kombiju tokom noći, kada nisu radile nadzorne kamere.

Istražitelji, koji takođe sumnjaju da je te noći možda stiglo više operativaca da pomognu u misiji, pretražili su Andromedu krajem januara i pronašli tragove eksploziva unutra.

Šef luke Viek Reni Redman rekao je da je saznao da nešto nije u redu kada su ga u januaru kontaktirale vlasti i zatražile da mu preda lučke dnevnike.

Nije jasno koliko je dugo Andromeda ostala u Viku pre nego što je nastavila svoje putovanje.

Odatle, posada je otputovala na severoistok dalje u Baltičko more – i ka oblasti okeana iznad koga su cevi Severnog toka napadnute 80 metara ispod površine.

Šta se dalje dogodilo nije sasvim jasno. Čamac je bio dovoljno mali i nije bio opremljen uređajem za praćenje koji se nalazi na velikim komercijalnim plovilima.

Ono što se zna je da je Andromeda na kraju ponovo pristala sredinom septembra na malom danskom ostrvu Kristijanso, deset kilometara udaljenom od većeg ostrva Bornholm i nekoliko kilometara od mesta eksplozije.

Zatim je danska policija u decembru kontaktirala administratora ove kompanije kako bi zatražila informacije o svim čamcima koji su ušli u njegovu glavnu luku između 16. i 18. septembra. Policija je takođe rekla Andersenu da traži od stanovnika ostrva sve slike ili video zapise koje su snimili luke na te datume.

Severni tok
foto: Printscreen Oborzevatel

Celo putovanje je trajalo otprilike dve nedelje pre nego što je Andromeda vraćena u Rostok. Nekoliko dana kasnije, bombe su detonirane, kritično oštetivši cevovode i tada je u okean iscurelo ba desetine hiljada tona metana.

Istražitelji sada pokušavaju da shvate kako je posada iz senke na Andromedi mogla da izvrši napade tokom svog putovanja.

Vojni zvaničnici su saglasni da bi takva operacija zahtevala naprednu opremu, veliku količinu eksploziva i visoko obučenu, dobro finansiranu posadu. Neki osporavaju da bi se takva misija mogla izvršiti sa jahte sa pet kabina za iznajmljivanje.

Misteriozni tanker pravi dodatnu zabunu

Misteriju je dodatno „začinila“ informacija o pojavi naftnog tankera po imenu Minerva Julie. Naime, tanker dug skoro 200 metara pod grčkom zastavom, krenuo je na istok od Roterdama i zastao u Baltičkom moru u kom je proveo sedam dana, od 5. do 13. septembra, kružeći oko područja okeana blizu mesta gde su gađani gasovodi.

Minerva Maritime, vlasnici plovila, rekli su 10. marta da brod jednostavno ‘čeka upustva za dalje putovanje’.

Kurir.rs/Nova

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track