Slušaj vest

Objavljen je zastrašujući video snimak koji prikazuje trenutak kada je helikopter američke vojske „Crni jastreb“ udario u putnički avion iznad Vašingtona, a istražitelji su otkrili poslednje reči posade.

Putnički avion, u kom je bilo 60 putnika i četiri člana posade, srušio se 30. januara ove godine u Vašingtonu pošto se, prilikom sletanja, sudario sa vojnim helikopterom.

Avion kompanije American Airlines sudario se sa helikopterom Sikorski UH-60, poznatiji kao "Black Hawk", odnosno Crni jastreb.

Snimak, koji je zabeležila CCTV kamera i prikazan na početku trodnevnog saslušanja Nacionalnog odbora za bezbednost saobraćaja (NTSB), prikazuje vojni helikopter kako se sudara sa letom 5342 Ameriken erlajnsa iznad reke Potomak.

Sjajan bljesak se može videti kako obasjava noćno nebo dok se avion kretao ka Nacionalnom aerodromu Regan.

Bombarder CRJ700 je leteo iz Vičite, Kanzas, 29. januara i bio je samo nekoliko minuta od sletanja kada je pogođen.

Svih 67 ljudi u dve letelice je poginulo, uključujući 64 putnika i člana posade u avionu i tri člana posade helikoptera, što je najsmrtonosnija nesreća američkih avio-kompanija u više od dve decenije.

Crni jastreb, koji je delovao kao Prioritetni vazdušni transport 25, bio je na trenažnoj misiji na niskoj visini i leteo je nazad u Fort Belvoar u Virdžiniji.

Istražitelji sada veruju da je posada mislila da leti 30 metara više nego što je zapravo bila zbog pogrešnih očitavanja visinomera.

NTSB je otkrio da je oko tri minuta pre nesreće, glavni oficir Endru Ivs rekao kopilotu kapetanu Rebeki Lobah da „siđe dole “ i leti na 60 metara jer su trenutno bili na 90 metara.

Ruta niz reku kojom se nalazio helikopter ima maksimalnu visinu od 60 metara u blizini aerodroma, prema prezentaciji NTSB-a.

Dva minuta pre udara, kontrola leta ih je upozorila na putnički avion koji se približava.

profimedia0635822990.jpg
Foto: Operation 2021 / Alamy / Alamy / Profimedia

Drugo upozorenje usledilo je 90 sekundi kasnije. U oba puta, posada helikoptera je rekla kontrolorima da mogu da vide avion i zatražila je „vizuelno razdvajanje“ kako bi im omogućila navigaciju oko leta.

Kontroler je takođe rekao helikopteru da prođe iza putničkog aviona, ali posada nije čula tu instrukciju.

Dvadeset sekundi pre pada, Ivs je rekao: „U redu, malo skrenite levo gospođo, mislim da je zato pita.“ Lobah je odgovorio: „Naravno“.

sudar aviona i helikoptera.jpg
Foto: Printskrin društvene mreže

Ivs je dodao: „Malo smo ka sredini.“ Lobah je odgovorio: „U redu, dobro.“

Helikopter i avion sudarili su se u 20:48, izazvavši jak vatreni bljesak na noćnom nebu.

Screenshot_16.jpg
Foto: Printscreen X

U međuvremenu, u kokpitu Ameriken erlajnsa, piloti su vređali avion kada su videli predstojeći pad i pokušali su da ga podignu samo nekoliko sekundi pre toga.

Na saslušanju je takođe pušten audio isečak komunikacije između kontrolora leta. Pokazao je kako su tražili da se avion premesti na drugu pistu.

Posle pada, istražitelji NTSB-a su izvršili probne letove koristeći tri slična helikoptera iznad Potomaka.

Utvrdili su da je nizvodni vetar sa lopatica rotora stalno ometao očitavanja barometarskog visinomera, čineći da izgleda da su viši nego što su zaista bili.

Screenshot_12.jpg
Foto: Printscreen X

Odbor je takođe čuo da je posada Crnog jastreba patila od pregorevanja, što je izazvalo novu zabrinutost zbog njihovog donošenja odluka u noći pada.

Kontrolori leta su takođe pod lupom posle izveštaja da je bilo problema sa osobljem na aerodromu na dan pada.

Hiljade stranica zapisa su sada javno dostupne kao deo istrage.

Advokat za avijaciju Bob Kliford, koji zastupa nekoliko porodica žrtava, rekao je da je tokom saslušanja bilo mnogo „upiranja prstom“ i „nikakvog prihvatanja odgovornosti“.

Kurir.rs/Dejli mejl