Najnovije vesti

ŽIKA ŠARENICA PIŠE ZA KURIR: Dvoglava aždaja iz Kostolca
Foto: Zorana Jevtić

Priče o ljudima I drugim postojanostima

ŽIKA ŠARENICA PIŠE ZA KURIR: Dvoglava aždaja iz Kostolca

Stars

Lokomotiva „Kostolac“, koja je ime dobila po rudniku lignita u kome je službovala pred penziju, biće jedan od glavnih eksponata na izložbi vojnog naoružanja i opreme koju Francuzi planiraju u okviru ceremonije 100-godišnjice pobede saveznika u Velikom ratu

Sa šinama, na kojima je od 1951. godine stajalo u Železničkom muzeju u Požegi, srpsko kulturno dobro, staro 102 godine već nekoliko dana „parkirano“ je u centru Pariza. Reč je o retkom primerku lokomotive.

Lokomotiva „Kostolac“, koja je ime dobila po rudniku lignita u kome je službovala pred penziju, biće jedan od glavnih eksponata na izložbi vojnog naoružanja i opreme koju Francuzi planiraju u okviru ceremonije 100-godišnjice pobede saveznika u Velikom ratu.

Među odabranim eksponatima, kao jedina lokomotiva, parnjača iz Srbije zaslužila je mesto zvanjem učesnice Solunskog fronta, na koji je srpskim i francuskim snagama u podnožje Kajmakčalana dovozila ljudstvo i municiju. Koliko organizatori proslave u Parizu pridaju značaj izložbi, koja će biti priređena do 19. novembra, govori podatak da je ona smeštena ispred Palate invalida, pod kojom je Napoleonov grob, u okviru Vojne bolnice iz vremena Luja XIV.

Zbog tehničkih karakteristika, istorijske uloge i vrednosti, proglašena je kulturnim dobrom, saopštavaju „Železnice Srbije“. Zovu je i „dvoglava aždaja“. Evo zašto.

Lokomotiva „Kostolac“ napravljena je 1916. u Filadelfiji, u fabrici „Boldvin lokomotiv works“ (Baldwin Locomotive Works), po zamislima francuskih konstruktora Pešoa i Burdoa, po kojima je čitava serija ovih vučnih vozila dobila ime.

Jedna je od 420 lokomotiva ovog tipa koje su tih godina napravljene u Americi i Evropi. Zbog dva kotla na različitim stranama, koja joj omogućuju kretanje prugom u oba smera, bez okretanja, ova lokomotiva dobila je naziv „dvoglava aždaja“.

Uz parnjaču, koja je sačuvana u Srbiji do današnjih dana, opstala je još jedna koja se nalazi u Drezdenu, ali je neispravna. Posle izložbe u centru Pariza, srpska „dvoglava aždaja“ biće preseljena u predgrađe francuske prestonice, u muzej parnih lokomotiva iz Velikog rata.

Po ugovoru, Francuzi su dužni da je vrate u roku od godinu dana, a da bi je privremeno koristili, platiće čitavih 300.000 evra na ime osiguranja.

Do naredne nedelje i nove priče, vaš Žika Šarenica

Foto: Zorana Jevtić

RAZMENA SADRŽAJA

Inicijalizacija u toku...