KAKO JE SLIKAR KOSTA MILIĆEVIĆ SAHRANJEN U KOSTURNICI BRANILACA BEOGRADA (1914-1918) NA NOVOM GROBLJU
Putevi u životu, ali i u smrti obeleženi su nekim pisanim, ali i nekim nepisanim pravilima. Jedan od tih puteva odveo je našeg poznatog slikara od skromnog sela u blizini Skadra, preko Beograda i velikih evropskih metropola, do ratišta i Krfa, pa nazad do Beograda. Put mu je dao veliko duhovno bogatstvo, ali ga je sa druge strane ostavio u ovozemaljskom siromaštvu, istovremeno mu omogućivši da zablista svojim „krfskim pejzažima“ i time zasluži čast da počiva sa svim onim znanim i neznanim junacima koji su svoj počinak našli zajedno, položivši živote na oltar Otadžbine. Kosta Milićević se izdvojio kao jedan od najpoznatijih srpskih impresionista, ali i kao umetnik koji je ceo svoj život boreći se sa nemaštinom ostao za života tek delimično priznat, donevši sa sobom seriju slika nastalih u toku Prvog svetskog rata na Krfu.
Rođen je u svešteničkoj porodici u selu Vraki blizu Skadra 1877.godine. Svog detinjstva se malo sećao, a zapamtio je samo dve stvari: da je pohadjao prvo srpsku, a zatim italijansku školu i da je svake godine isčekivao novembar, kada je dobijao kalendar “Orao”, prepun radova slikara Paje Jovanovića i Uroša Predića. Kopiranje njihovih radova u sveskama bila mu je prva škola crtanja. Po dolasku u Beograd, slikarstvo je učio u školi Kirila Kutlika. To mu nije bilo dovoljno, već je gotovo bez novca, probušenog šešira i pohabane odeće, skoro gladan, prešao Dunav i Savu i obreo se u tuđini gde je utolio onu drugu vrstu gladi. Neprestano se boreći sa siromaštvom, studirao je slikarstvo u Pragu i Beču, a kasnije i u Minhenu. U Prvom svetskom ratu najpre je učestvovao kao vojnik- dobrovoljac, a kasnije i kao ratni slikar Vrhovne komande na Krfu.
Slike koje je Miličević naslikao na Krfu predstavljaju reprezentativne primere srpskog impresionizma, ali je istovremeno pokazao inters i za crtež, prvenstveno motive sa fronta, pejzaže i niz vojničkih portreta. Njegovi najbolji radovi bili su inspirisani ličnim iskustvima i doživljajima s Krfa. U tom periodu nastala je njegova čuvena serija krfskih pejzaža: Crkva na Krfu, Izgled Krfa, Pristanište na Krfu, Maslinjak, Motiv s Krfa i dr. Po završetku Prvog svetskog rata, u novembru 1919, na Izložbi ratnih slikara Vrhovne komande, kritika se ozbiljnije pozabavila njegovim slikama i osobenim stilom kojim se izdvojio u odnosu na ostale srpske moderniste. Po završetku rata, radio je kao nastavnik večernje zanatske škole u Beogradu.
Krajem januara 1920. godine, teško oboleo od zapaljenja pluća i goreći od groznice, po hladnom zimskom vetru izašao je iz svoje kuće na Đurđevom brdu, gologlav i bosonog, u košulji ogrnut samo ćebetom i na čuđenje prolaznika, ušao je u prvi tramvaj koji je naišao. Došao je do kuće svog dugogodišnjeg prijatelja Mila Pavlovića, misleći da će mu topao dom prijatelja pružiti spas i doneti utehu, ali bolest je već uzela svoj danak. Iste večeri je prebačen u bolnicu gde je i preminuo 29. januara 1920. godine u 43 godini. Iz Državne bolnice je 12. februara 1920. godine prenet na Novo groblje u Beogradu, do parcele namenjene vojnicima stradalim u Prvom svetskom ratu, gde je po svojim slikama, po kojima je ostao zapamćen, s pravom i pripadao. Njegovi posmrtni ostaci su 1927. godine, uređenjem Srpske kosturnice branilaca Beograda, preneti i položeni u posebnu kasetu obeleženu sledećim natpisom: „Kosta Milićević redov + 1920“. Tu je među znanim i neznanim herojima kojima se Otadžbina odužila, slikar našao poslednji smiraj uz svoje ratne drugove.
JKP "Pogrebne usluge" Beograd
"VERUJEM DA ĆE ONO ŠTO ĆU REĆI, BITI OD VELIKE VAŽNOSTI ZA GRAĐANE SRBIJE" Predsednik Vučić obraća se naciji večeras u 18 časova