9 DAN ŠTRAJKA U FIJATU: Srpski radnik živi na ivici siromaštva
Foto: Vladimir Milovanović

KOLEGE IZ ITALIJE UZ RADNIKE FIJATA U SRBIJI

9 DAN ŠTRAJKA U FIJATU: Srpski radnik živi na ivici siromaštva

Društvo -

Zahtevi štrajkača u kragujevačkom ogranku FCA su razumni jer su plate radnika ispod minimuma životnih potreba, kaže prvi čovek italijanskih sindikalaca Đani Alioti

Radnici kragujevačkog „Fijata“ su u gorem položaju nego u zemljama „trećeg sveta“, a njihovi zahtevi su potpuno opravdani.

Ovo za Kurir kaže Đani Alioti, menadžer međunarodne kancelarije Sindikalne konfederacije italijanskih radnika u oblasti mehanike (FIM-CISL). S obzirom na to da su mu prava radnika u ovoj oblasti specijalnost, Alioti je veoma dobro upoznat sa statusom radnika „Fijat Krajsler automobila“ (FCA) u Italiji. On je šokiran nemogućnošću njegovih kolega iz Srbije da se izbore za dostojanstven život radnika.

- Zahtevi radnika FCA u Srbiji su razumni i neprikosnoveni. Širom sveta međunarodni sindikalni sistem sprovodi akcije u vezi s platama radnika. U Srbiji, kao i u većini zemalja Balkana, istočne Evrope, Meksiku, Kini, ali i u većini azijskih i latinoameričkih zemalja, postojeće minimalne plate su ispod „minimuma životnih potreba“. U pitanju su podaci Svetske banke o standardima i uslugama potrošnje neophodnim za dostojanstven život - objašnjava Alioti.

foto: Vladimir Milovanović

On dodaje da je neprihvatljivo da radnici žive u takvim uslovima, naročito oni koji rade u multinacionalnim kompanijama.

- Problem plata koje su ispod minimalnog nivoa egzistencije odnosi se uopšte na sve srpske radnike, ali je prirodno da u slučaju FCA, kao i nedavno u „Folksvagenu“ u Slovačkoj i uopšte u svim multinacionalnim kompanijama, radnici imaju priliku (preko organizacija globalnih sindikalnih mreža) da znaju kolike su plate i razlike u ugovorima između zemalja. Teško je prihvatiti da se priznaje poboljšanje bonusa za radnike u drugim zemljama, a da je u vašoj zemlji to nemoguće - precizira Alioti.

Tvrdnje potkrepljuje egzaktnim podacima o bonusima radnika, što je takođe jedan od zahteva zaposlenih u Kragujevcu.

- Oni se dodeljuju u zavisnosti od ostvarenih rezultata, poboljšane produktivnosti... Na primer, u Italiji, nakon poslednje obnove kolektivnog ugovora, radnici će u periodu 2015-2018. dobiti po više od sedam hiljada evra, odnosno više od 10.000 ako planovi budu nadmašeni. Nagrade se daju na osnovnu plata, koja je podeljena u tri profesionalne oblasti - 20.500 evra (prva), 22.000 evra (druga) i 27.000 evra (treća).

Alioti ističe važnost zahteva srpskih radnika koji se odnose na poboljšanje organizacije posla.

Nebojša Atanacković, predsednik Unije poslodavaca Srbije

OPRAVDAN ZAHTEV ZA POVEĆANJE PLATA

Opravdan je zahtev da se povećaju plate, ali ne i zahtev da radnici ne rade po dva-tri različita posla u radno vreme, smatra Nebojša Atanacković, predsednik Unije poslodavaca Srbije. On ističe da bi trebalo da se pregovara u vezi s povećanjem zarada, ali zahtev mora da ima nekog osnova, na primer da se povećaju u skladu s rastom troškova života.

- Ali nije u redu što neko misli da ne treba da radi dva-tri posla jer se sve to dešava u radno vreme. To je zahtev da se vratimo u samoupravljanje. Štrajk je štetan za Srbiju jer je „Fijat“ važan za srpski izvoz, ali i za Kragujevac, koji već ima probleme s budžetom.

foto: Vladimir Milovanović

Zoran Marković

POSLODAVAC ĆUTI, ŠTRAJK SE NASTAVLJA

Dosad je, kako prenose mediji, zbog potpune obustave rada proizvedeno 2.640 automobila manje nego što je planirano, a obustavljena je i proizvodnja kod većine kooperanata u Industrijskoj zoni „Grošnica“, koji matičnu fabriku snabdevaju delovima.

Zoran Marković, predsednik štrajkačkog odbora, kaže da se radnicima ni juče niko nije obratio:

- I dalje nemamo nikakvo zvanično obaveštenje poslodavca, ali štrajk nastavljamo.

Radnici koji su u generalnom štrajku od prošlog utorka traže podelu bonusa efikasnosti za 2016, povećanje bruto iznosa osnovice zarade sa 38.000 na 50.000 dinara, reorganizaciju rada, kako bi se radnici koji obavljaju po nekoliko operacija rasteretili, kao i pokrivanje troškova prevoza nakon angažovanja van redovnog radnog vremena.

Kurir / Milan Rašević

Foto: Vladimir Milovanović

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track