Najnovije vesti

Plaćenici

PLAĆENICI! KOJI LJUDI U DRŽAVNIM INSTITUCIJAMA RADE ZA ŠOLAKOV INTERES? Junajted grupa krši zakone i izbegava poreze

Društvo

Pojedinci iz državnih organa, pre svega REM i inspekcije, žmure na brojna upozorenja da N1, Nova S, Sport klub i ostali kanali u vlasništvu Junajted grupe grubo krše sve zakonske regulative. Drugi su se, poput Vasilićeve iz Antikorupcijskog saveta, otvoreno stavili na njihovu stranu

Iako mediji Junajted grupe Dragana Šolaka krše sve moguće propise u Srbiji, oni su, po svemu sudeći, zaštićeni od bilo kakve odgovornosti. Zato se postavlja pitanje koji ljudi iz državnih institucija štite Junajted grupu, ko radi u njenom interesu, te kako je moguće da nadležni organi - pre svega Regulatorno telo za elektronske medije (REM) i inspekcije - žmure pred činjenicom da Šolakova firma posluje u sivoj zoni.

Oaza bezakonja

Činjenica je da REM godinama ignoriše brojna upozorenja da N1, Nova S, Sport klub i ostali kanali u vlasništvu Junajted grupe grubo krše sve zakonske regulative Srbije i zloupotrebljavaju pravila za prekogranične emitere. Šolak je, uz asistenciju nedopustivo pasivnog i nezainteresovanog REM, stvorio za sebe sivu zonu koja je prava oaza za njegove medije. Oni su u njoj i nevidljivi i nedodirljivi za domaće zakone, što Šolaku omogućava enormno bogaćenje.

Osim REM, Junajted grupa pokušava da na svoju stranu povuče i Savet za borbu protiv korupcije. Članica ovog saveta Jelisaveta Vasilić već se u nekoliko navrata oglašavala u medijima Junajted grupe, braneći ovu kompaniju i otvoreno napadajući Telekom, kao jedinu konkurenciju Šolakovom biznisu.

Zahvaljujući skrivenom vlasništvu, registraciji van Srbije i programu koji se ne tretira kao proizvod nastao u Srbiji, mediji Junajted grupe nisu ni upisani u registar javnih glasila, rade bez dozvole REM, emituju reklame praktično na crno i izuzeti su od plaćanja mnogih poreza i drugih dažbina u Srbiji.

foto: Kurir

Prekrajanje sadržaja

Sve to nije bio dovoljan razlog da neka od nadležnih inspekcija reaguje.

Šolak smišljeno izbegava obaveze i prava koje imaju svi domaći kanali, ali ga REM uporno toleriše zbog brutalne zloupotrebe statusa prekogranične televizije. Njegovi mediji samo su fiktivno registrovani u Luksemburgu. Oni ne emituju svoje programe u toj zemlji, već iz studija u Beogradu, ali REM na to žmuri i dozvoljava im povlašćeni položaj.

Domaći zakoni uredili su pravila za prekogranične televizije i da bi se neki program u Srbiji reemitovao, mora se emitovati u stranoj zemlji gde se nalazi master, odnosno režija televizije, a režija Šolakovih televizija je u Srbiji. Takođe, reemitovanje je preuzimanje izvornog programa bez menjanja sadržaja, što kada je reč o televizijama u vlasništvu Junajted grupe nije slučaj - njihov program se ne emituje ni u Sloveniji, gde se formalno „pakuje“, niti u Luksemburgu, gde je registrovan, a u kablovske mreže stiže uz promene i prekrajanje sadržaja. Najunosniji deo za Šolaka je ubacivanje reklamnih blokova (koje je skupo prodao preko svoje firme CAS medija), što je grubo kršenje zakona, jer predstavlja prekid izvornog signala.

foto: Aleksandar Jovanović

Gaženje propisa

Generalni sekretar Udruženja novinara Srbije Nino Brajović objašnjava da bi program prekograničnih televizija trebalo da se emituje u zemlji gde imaju dozvolu, a reemitovan program u Srbiju mora doći u izvornom obliku, dakle bez prekida signala:

- Ne verujem da se emisije N1 emituju u Luksemburgu, a prema njihovim tvrdnjama, oni se emituju iz Slovenije. Naše zakonodavstvo obavezuje emitere da svoj program emituju u izvornom obliku. Dakle, program BBC ili CNN u Srbiji mora da bude isti kakav je u zemlji u kojoj ove kuće imaju dozvolu, što podrazumeva i reklamne blokove. Prekidanje izvornog signala i menjanje reklamnih blokova je u suprotnosti s našim zakonodavstvom. To jeste posao REM, kao jedinog ovlašćenog tela, da utvrdi sve ove nedoumice. REM bi morao da bude mnogo aktivniji kada je reč o ovim pitanjima.

SKRIVANJE U LUKSEMBURGU

Ne plaćaju autorska prava

Plaćanje autorskih prava je još jedan u nizu motiva Junajted grupe da svoje medije registruje u Luksemburgu ili nekoj drugoj zemlji koje važe za takozvane regulatorne rajeve. Šolak tako još jednom zloupotrebom statusa prekograničnih televizija - a njegove de fakto rade kao domaći kanali - izbegava da plaća i autorska prava, jer televizije ne plaćaju autorska prava u zemlji u kojoj se emituju, već tamo gde su registrovane.

Kurir.rs/ Foto: Screenshot

Prijavite se na newsletter.

Svakog dana besplatan pregled vesti na vaš e-mail.

* Obavezna polja

RAZMENA SADRŽAJA

Inicijalizacija u toku...