Od juna 2018, kada je posle 15 godina ponovo svoju stalnu postavku otvorio za posetioce, Narodni muzej u Beogradu posetilo je pola miliona ljudi. To u intervjuu za Kurir otkriva direktorka muzeja Bojana Borić Brešković, koja govori i o tome šta privlači najviše pažnje posetilaca ove najstarije muzejske ustanove u Srbiji, kako je raditi u uslovima pandemije, ali i s kojim ministrima kulture je imala najbolju saradnju. Najavljuje i da će „Miroslavljevo jevanđelje“ možda već do kraja ove godine biti svima dostupno na internetu.
l Kako je raditi u uslovima pandemije? Kako se to odrazilo na posećenost?
- Od marta 2020. životi svih nas su se iz temelja promenili. Na rad muzeja se pandemija globalno odrazila, najpre neizbežnim i pogubnim zatvaranjem izložbenih prostora, da bi Narodni muzej i drugi muzeji u Srbiji ubrzo postali prvi u svetu koji su, već krajem aprila, bili u mogućnosti da otvore pojedine delove izložbenog prostora, a potom i ceo muzej, spremni za prijem posetilaca.
Naravno, uz aparate za dezinfekciju, obavezno merenje temperature i nošenje maski. U tom periodu mi smo napravili i sami maske sa motivima Narodnog muzeja, koje su izazvale veliku pažnju posetilaca. Muzejska poseta je bila omogućena iako je znatan deo programa morao da bude na izvesno vreme prekinut, kao što je realizacija međunarodne saradnje, međunarodnih izložbenih projekata, organizovanje grupnih i školskih poseta, radioničarski program, predavanja, koncerti, pa i tematska vođenja.
U tom smislu, počeli smo produkciju više od 100 kratkih video-vođenja, koja smo delili putem naših društvenih mreža i na Jutjubu. I tu dobru praksu nastavljamo i dalje, do današnjeg dana. Prilagođavajući se uslovima pandemije, osmislili smo jedan specifičan program, koji smo nazvali „Muzej na času“ kako bismo nadomestili nemogućnost školskih poseta muzeju, što je naišlo na dobar odziv među školama, kao i, što bih posebno istakla, među školama na srpskom u inostranstvu. Iako se broj korisnika i pratilaca na društvenim mrežama znatno uvećao - pa je tako naš muzej i dalje najpraćenija ustanova kulture u Srbiji - broj posetilaca je znatno opao.
Politika i kultura Vučić mnogo pažnje posvetio kulturi
Da li vas i koliko privlači politika? Na poslednjim gradskim izborima podržali ste listu SNS...
- Lično mislim da je svako od nas političko biće i da bi svako od nas trebalo da ima neko svoje uverenje za koje se zalaže... Sebe doživljavam kao društveno biće koje može da ostvari neke svoje ideje udruženo sa ljudima koji na isti način razmišljaju. U SNS sam otkrila, pronašla i videla te mogućnosti. Moram posebno da istaknem da je predsednik Aleksandar Vučić izuzetno mnogo pažnje posvetio kulturi. I to je još jedan od razloga za podršku SNS. A pored toga, Beograd je moj rodni grad i Beograd, čini mi se, na najbolji mogući način napreduje.
l U kom obimu?
- Sa 200.000 posetilaca u 2019. godini na 57.000 u 2020. godini.
l A da li imate podatak koliko je posetilaca prošlo kroz muzej od ponovnog otvaranja 2018. do danas?
- Uprkos ovom naglom padu zbog pandemije, Narodni muzej je od sredine 2018, odnosno od Vidovdana te godine, posetilo skoro pola miliona ljudi.
l Koji deo postavke privlači najviše pažnje?
- Na osnovu reakcija posetilaca, stekli smo utisak da arheologija izaziva najveću pažnju. Iako je naša arheološka kolekcija izuzetno značajna i interesantna, nismo mogli da pretpostavimo da će u ovolikoj meri privlačiti pažnju posetilaca. Tematske izložbe dela iz naših umetničkih zbirki uvek izazivaju izuzetno veliko interesovanje i često bivaju primljene mnogo srdačnije od arheoloških postavki. Takođe, imamo i zanimljiv deo koji se odnosi na novac, Narodni muzej je nekada bio banka, pa smo sačuvali trezore i tu smo izložili deo kolekcije.
l Šta je strancima najinteresantnije?
- Jednako su im interesantni i arheologija i umetnost. Vrlo su iznenađeni kada vide našu kolekciju strane umetnosti. Verovatno ne očekuju da to vide u Narodnom muzeju. Oduševljeni su.
l Svedoci smo da se na tržištu umetnina pojavljuju falsifikati. Kako se vi borite s time? I da li ste bili u situaciji da posumnjate da je neka slika iz vlasništva muzeja - možda falsifikat? Bilo je takvih priča...
- Nikada dosad nisam bila u prilici da posumnjam u autentičnost nekog dela iz zbirki Narodnog muzeja u Beogradu. Naravno da postoji mogućnost da neko dovede u pitanje autentičnost određenog dela, ali na našu veliku sreću, zahvaljujući unapređenju naših znanja i veština, kada je reč o ispitivanjima kulturnih dobara pomoću brojnih analiza, danas sa velikom sigurnošću možemo da proverimo i utvrdimo autentičnost. Ako je reč o umetničkim delima, imamo izvanrednu konzervatorsku službu, izvanredan Centar za konzervaciju i restauraciju, tu obavljamo, u saradnji sa Vinčom, i hemijske analize... Imamo bazu podataka sa pigmentima vezanim za određene umetnike iz naših kolekcija, pa i na taj način možemo da proverimo ako posumnjamo da neko delo nije autentično.
l Nedavno je potpisan ugovor o digitalizaciji najstarijeg sačuvanog ćiriličnog rukopisa - „Miroslavljevog jevanđelja“, o kojem se godinama brine muzej. Nakon ovoga bi taj nemerljivo vredan dokument postao dostupniji javnosti. Koliko bi mogao da traje proces digitalizacije?
- Proces digitalizacije je u toku i završen je jedan deo tog posla. Preostao je jedan ozbiljan i odgovoran deo - da se na najbolji način digitalizuju iluminacije iz „Miroslavljevog jevanđelja“. Očekujemo da će to biti završeno za mesec dana.
O saradnji s ministrima kulture: Nada Perišić izvanredna, Tasovac uvek dostupan
l Sarađivali ste s više ministara kulture. S kim je bilo najlakša saradnja? - Nada Popović Perišić je bila izvanredan ministar kulture. Potom, kad smo, zahvaljujući predsedniku Vučiću, krenuli sa rekonstrukcijom muzeja, izuzetna ličnost i podrška muzeju bio je pokojni Bratislav Petković... Moram da istaknem izvanrednu saradnju sa Ivanom Tasovcem, koji je, kao ličnost iz kulture, pokazao na ministarskom mestu veliko zanimanje za muzej, nije mu bilo teško da u bilo koje doba dana ili noći dođe da pogleda kako idu radovi na rekonstrukciji, da zajedno s nama prodiskutuje, upita da li nešto nedostaje... Na kraju, dobili smo izvanrednog ministra kulture Maju Gojković, s kojom imamo odličnu saradnju.
l Znači, tokom ove godine „Miroslavljevo jevanđelje“ biće dostupno svima na internetu?
- U određenom periodu, u muzeju će, kao i dosad, moći da se pogleda originalni rukopis „Miroslavljevog jevanđelja“, a zahvaljujući digitalizaciji, možda će već tokom ove godine biti dostupno i na sajtovima Narodnog muzeja, Srpske akademije nauka i umetnosti (SANU) i Narodne biblioteke Srbije.
l Vi ste bili na čelu Narodnog muzeja i tokom NATO bombardovanja Srbije 1999. godine. Kako se danas sećate tog vremena? Koliko je bilo teško sačuvati kulturno blago u tom periodu?
- Uslovi nisu bili nimalo laki, ali smo se mi vrlo dobro organizovali. Svi članovi kolektiva muzeja, počevši od mene, bili su neprestano ovde, spremni da dežuramo i da brinemo o svemu. Narodni muzej je bio i utočište i pribežište. Postojala je jedna sinegrija koja nas je okupljala. Za sebe mogu da kažem da u tom periodu nisam odlazila kući, sve vreme sam bila ovde... Odem kući samo da se istuširam i presvučem. Kao i većina mojih kolega. Bilo je teško, ali smo bili složni i uspeli smo da sačuvamo naše kulturno nasleđe. Obično smo u podne organizovali neke skupove, bilo je raznih programa, dolazili su književnici, organizovan je prigodan muzički program, kratke operske predstave...
l Kakvo je stanje sa darodavcima? Da li muzej dobija poklone?
- Imamo mnogo poklonodavaca. Narodni muzej ne može da primi svaki poklon, imamo posebnu komisiju koja vrlo dobro razmotri sve ponude, proverava se i autentičnost potencijalnog poklona... Zanimljivo je da smo krajem prošle godine, zahvaljujući Ministarstvu kulture, kupili jedno delo Paje Jovanovića, a od istog vlasnika smo jedno delo dobili na poklon.
Boban Karović