DAN KADA JE BEOGRAD DOBIO MODERAN AERODROM: Čudo od vrata koja se sama otvaraju! EVO ODAKLE JE SLETEO PRVI AVION!
Foto: Nebojša Mandić

Za koji dan navršiće se 60 godina

DAN KADA JE BEOGRAD DOBIO MODERAN AERODROM: Čudo od vrata koja se sama otvaraju! EVO ODAKLE JE SLETEO PRVI AVION!

Društvo -

Bio je lep prolećni dan 28. aprila 1962. godine kada je predsednik SFRJ, Josip Broz Tito, simboličnim presecanjem vrpce, pustio u rad novi beogradski aerodrom u Surčinu. Ovaj objekat bio je u tom trenutku među najmodernijim vazduhoplovnim pristaništima na svetu.

Izgrađen je u sremskoj ravnici, na 18 kilometara od centra prestonice, sa leve strane autoputa Beograd - Zagreb. Dominirao je 28 metara visoki toranj i pored njega zgrada u mermeru, aluminijumu, staklu i keramici, sa otvorenim krovom čije su se ivice spuštale prema holu. Bilo je to pravo remek delo. U sredini prostranog hola nalazila se čak i fontana, piše portal Kaldrma.rs.

- Vrlo sam zadovoljan kako su naši stručnjaci izgradili ovaj aerodrom. Verujem da će ovako moderno opremljen privlačiti putnike iz celog sveta - rekao je predsednik Tito na otvaranju.

Tri kilometra dugačka i 60 metara široka pista omogućavala je sletanje ili poletanje po 45 aviona za 60 minuta. Ovakav kapacitet aerodroma obezbeđivao je sve potrebe jedne zemlje budućnosti kakva je bila Jugoslavija.

Pri projektovanju je čak predviđeno i naknadno dograđivanje i proširivanje piste. Izgradnja je počela 1958. na inicijativu samog Tita, a prema oceni stručnjaka radovi su bili vrlo kvalitetno urađeni i za kratko vreme.

Aerodrom je bio opremljen najsavremenijim uređajima za vođenje aviona, noćni let i slepo sletanje. Imao je dva radara od kojih je jedan kontrolisao zonu od 180 kilometara. Posebna prednost bilo je to što je pista postavljena tako da vetrovi nisu mogli gotovo uopšte da ometaju saobraćaj.

Čudo od pokretnih vrata

Tekst objavljen na Kaldrma.rs pratili su komentari onih koji se sećaju toga perioda:

- A tek vrata, staneš ispred njih, a ona se sama otvaraju, u to vreme čudo - naveo je jedan čitalac, dok je drugi zamerio što je izabran Surčin za pristanišnu zgradu:

- Sve je dobro, samo pristanišnu zgradu trebalo je postaviti na drugi kraj piste kod Ledina. Tako bismo imali aerodrom bukvalno u gradu.

Do tog aprila 1962. mnogi avioni su preletali našu zemlju pošto nisu imali pogodno tlo za sletanje, zato se sa pravom očekivalo da će naša zemlja zauzeti važno mesto u međunarodnom vazdušnom saobraćaju.

Prvi avioni koji su sleteli na Surčin bili su mlazni putnički avioni, tipa "karavela" švajcarske kompanije "Sviser", turbomlazni "IL-18" poljske kompanije "Lot", "DC-6" ljubljanskog preduzeća "Adria" i "konver" Jugoslovenskog aerotransporta JAT. Međutim, prvi avion koji je već tog dana sleteo stigao je iz Titograda, JAT-ov "DC-3", a prvi putnik koji je iz njega izašao bio je dr Svetozar Kušić iz Beograda, koji se nalazio na odsluženju kadrovskog roka u crnogorskoj prestonici.

Pilot tog aviona Risto Krstić objasnio je da je sleteo vrlo lako.

Tako je posle 34 godine prvi beogradski aerodrom "Dojno polje" ispod Bežanijske kose zauvek zatvorio svoje "kapije".

Kurir.rs

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track