Slušaj vest

Helikopterska jedinica MUP ovu letnju sezonu je dočekala nikad spremnija! Samo pola sata po pozivu Sektora za vanredne situacije moćni helikopteri su već nad terenom gde besne požari. Nose i do pet tona vode!

"Superpuma", "Erbasov" helikopter H-215, i moćna crvena mašina "kamov K-32" pojačali su naše kapacitete za gašenje vatrene stihije. Ekipa Kurira bila je juče na trenažnom letu u "superpumi" pri uvežbavanju operacije gašenja. Nova mašina od sedam tona lako se diže sa aerodroma u Surčinu. Motor helikoptera tutnji. Srce mi ubrzano kuca. Prvi put sam u helikopteru, i to kakvom! Pilotima pogled prav, oštar, spremni su za akciju! Letimo iznad jezera. Odavde se crpi voda. Više od tri tone vode može ovaj da ponese. Gore-dole, okreće se u sekundi. Tamo gde on nadleti plamen nestaje. Adrenalin ne pušta...

0801 foto branko popratnjak_4.jpg
Foto: Kurir

Branko Popratnjak, pilot instruktor Helikopterske jedinice MUP, kaže da se oni angažuju u trenutku kad Sektor za vanredne situacije proceni da sredstva sa zemlje ne mogu da ugase požar. Onda njih pozivaju u pomoć.

Kurir na letu u helikopteru Superpuma Foto: Kurir

- U najkraćem mogućem roku po dobijanju zadatka razrađujemo zadatak i za oko pola sata polećemo i vršimo procenu uslova izvršenja. Procenjujemo gde se nalazi najbliža voda, na koji način ćemo da gasimo požar u odnosu na uslove orografije, uslove vetra, temperatura i ostalo da bismo bili sigurni da smo bezbedni i da što bolje izvršimo zadatak - objašnjava pilot.

Dodaje i da su prošle nedelje bili angažovani na gašenju vatrene stihije koja je pogodila jug Srbije.

0801 foto branko popratnjak_10.jpg
Foto: Kurir

- Teška situacija je bila u Bojniku, selima Žitni Potok, Dubovac. Zadatak je bio izazovan, ali nama ništa nije teško. Mi radimo svoj posao. Bilo je dosta požara na terenu, vetar je bio jak od 35 do 40 čvorova. Dosta kuća je bilo zahvaćeno plamenom. Do mraka smo gasili, čak smo i po mraku poleteli, izbacili smo preko 100 tona vode - priseća se Popratnjak i nastavlja:

Gašenje požara  Foto: Branko Popratnjak

- Ranije smo bili angažovani i u Severnoj Makedoniji i Grčkoj nekoliko puta. Gasili smo i neke delove na moru. Interesantan deo za mene je bio kad smo gasili požar na planini Rodopi. Na 1.800 metara smo vadili vodu, a na skoro 2.000 je bio požar. Bile su velike nadmorske visine, što automatski znači veće opterećenje za sam helikopter.

Na aerodromu je pored "superpume" parkiran crveni helikopter takođe specijalizovan za borbu s požarima, nošenje spoljnog tereta i sijaset drugih zadataka.

0801 foto branko popratnjak_11.jpg
Foto: Branko Popratnjak

- U kabinu se može smestiti do 13 putnika. Poprilično je velika, kao i kabina u "superpumi". Ovaj ima veću poletnu masu, skoro 12 tona i 700 kilograma. Može da nosi pet tona vode u vedru i kad imamo jedan podvesnik koji je u stvari tank za vodu, tu možemo staviti četiri tone maksimalno.

Gašenje požara Helikopterska jedinica MUP Foto: Branko Popratnjak

- Naravno, to su maksimalne količine vode i ne znači da ćemo uvek staviti toliko. To zavisi od uslova, količine goriva, temperature u datom momentu. Izuzetan je helikopter i odlično se pokazao. Obe mašine su nove i stigle su pre nekoliko godina kod nas u jedinicu.

Sletesmo nazad. Još uvek pod utiskom poželesmo im što manje posla...