Najnovije vesti

NUTRICIONISTA MILKA M. RAIČEVIĆ SAVETUJE KAKO SE HRANITI POSLE PRAZNIKA Skuplje je biti bolestan nego se zdravo hraniti!
Foto: Shutterstock

ZDRAVLJE

NUTRICIONISTA MILKA M. RAIČEVIĆ SAVETUJE KAKO SE HRANITI POSLE PRAZNIKA Skuplje je biti bolestan nego se zdravo hraniti!

Zdravlje

Zima je period praznika i slava, koji se obeležavaju uz "tone" hrane i pića koje mogu naškoditi zdravlju.

Pečenje s krompirom, sarme i obilje drugih gurmanluka neizostavani su deo praznične trpeze. Nisu baš dobitna kombinacija kada je naše zdravlje u pitanju: nadutost, mučnina i glavobolja najčešće su neprijatnosti koje osećamo ako preteramo. A malo je onih koji mogu da se suzdrže!

- Dajte slobodno sebi oduška, ali nemojte da preterujete, posebno ne kada prođu praznici. Nepravilna ishrana i gojaznost su okidači mnogih bolesti: prouzrokuju alergije, krive kičmu, rađaju dijabetes, mogu da uzrokuju srčani i moždani udar, kancer... - upozorava čitaoce Lene Milka Raičević, dijetetičar-nutricionista, aromaterapeut, ekspert za zdravu ishranu i holistički pristup zdravlju.

foto: Privatna Arhiva

ZELENO POVRĆE JE ZAKON

Ima li neka caka kako da izbegnemo makar aktuelne probleme?

- Ako slavite u društvu, krenite iz kuće tek kada uzmete neku vitaminsku salatu. Za ovo vreme najbolji je kupus s malo jabukovog ili vinskog sirćeta - bićete polusiti, a i sačuvaće crevnu floru. Ako ne možete da se suzdržite kada vidite obilje masne hrane, dobro je pre polaska na doček Nove godine da popijete probiotik ili medicinski ugalj.

Zašto je to važno?

- Zato što se razne vrste mesa, majonezi, testa ne vare u isto vreme. Meso se vari devet sati. Tu se troši mnogo energije. Zapostavljaju se minerali i vitamini, na red dolaze tek na kraju probave, u međuvremenu mogu da se jave problemi ako se ne pripremimo.

foto: Shutterstock

Šta savetujete za dan posle?

- Kisele čorbe, bareno zeleno povrće, limunadu sa đumbirom, gorki čajevi i zelena glina najbolji su izbor da očistite organizam od nagomilanih štetnih materija.

A u narednim danima? 

- Posle praznika iz jelovnika izbacite masnu i jaku hranu, majoneze, kremove, torte i uzimajte što više tečnosti (dva litra vode dnevno). Jutarnji obroci treba da budu lagani, podrazumevaju voće, žitarice, integralni hleb, med. U novi dan krenite bez masnoća, putera, pavlake, mleka, a ako za ručak kuvate krompir - skuvajte ga u ljusci, sadrži najviše vitamina. Povrće obarite, malo solite, izbegnite ulje.

Opet, znači, na scenu stupa zeleno povrće.

- Najbolji su čistači organizma zeleniš, kelj, spanać, kopriva - sadrže i dosta magnezijuma, neophodnog svakom organizmu. Pripremajte ih sa što manje vode, u otvorenoj posudi kako bi izašao sumpor i zeleniš bio lakše svarljiv.

foto: profimedia

OPREZNO BIRAJTE NAMIRNICE

Naši seljaci su okruženi svežim zelenišom, brže će doći sebi posle trpeze koja opterećuje. Sve im je nadohvat ruke.

- Grešite! Tačno je da stanovnici grada "leče rane", a i inače to rade s mnogo gotove i brze hrane, ali i na selu se nezdravo hrane - jakom, začinjenom i masnom hranom, suhomesnatim proizvodima... Naravno, i jedni i drugi uglavnom popuštaju pred željama dece i zanemaruju sveže voće i povrće, a ishrana mora da bude raznovrsna.

Kako da biramo namirnice?

- Svi treba da budemo oprezni. Tržište je bogato, moramo da napravimo najbolji izvor za naše zdravlje, a to je nekad zaista teško. Znamo, recimo, da treba da izbegavamo štetne dodatke, posebno šećer, ali oni se skriveni nalaze u mnogim namirnicama. Šećer je u belom pecivu, voćnom jogurtu, salamama, kečapu, majonezu... Ako pojedete samo jedan sendvič sa salamom i majonezom, znači da ste uzeli dnevnu dozu šećera. Ako je sendvič veći, to je isto kao da ste pojeli sedam malih kašika šećera!

Poznati ste po tvrdnji da vodu treba žvakati, a hranu piti.

- Voda treba da se ugreje na temperaturu tela kako bi obezbedila, uz pljuvačku, bolje varenje. Hladna voda samo protrči kroz organizam, od nje nema gotovo nikakve koristi. Dakle, zadržite vodu u ustima, a to treba posebno da rade oni kojima je rečeno da unose najmanje dva litra tečnosti dnevno: popiće mnogo više! S druge strane, hranu treba toliko dugo i dobro da žvaćemo kako bismo je sažvakali, a ne gutali, čime će u ustima na pravilan način započeti proces varenja.

foto: Shutterstock

AROMATERAPIJA JE STIL ŽIVOTA ž

Uz pravilnu ishranu ide i aromaterapija.

- To je stil života. Eterična ulja i biljni ekstrakti pomažu u prevenciji i lečenju brojnih bolesti, zavisno od dijagnoze. Rad sa pacijentima mora da bude individualan kada su u pitanju i hrana i dijetoterapija i aromaterapija.

Stres je zajednički imenitelj.

- Treba se pripremiti za stres i uhvatiti ukoštac sa problemima. U borbi protiv stresa preporučujem eterična ulja citrusa, ulja ruže, bergamota, geranijuma. Ulja lavande, kamilice, mente deluju smirujuće, a samopouzdanje možete da podignete pomoću ulja jasmina, kedrovine, sandalovine.

Žene bi, ipak, volele prvo da smanje apetit. 

- Pojedina ulja šalju mozgu signal da ste uneli previše hrane - uz njih se oseća sitost i manje jede. Pomažu ulja lavande, mente, narandže, limuna, grejpa, komorača... Za blokadu apetita odličan je i miris vanile, prednost je što deluje umirujuće i smanjuje želju za slatkišima.

foto: Shutterstock

Kako treba da koristimo ulja?

- Aromaterapeut će preporučiti ulje koje vam najviše odgovara. Na papirnu maramicu stavite dve kapi, držite je na radnom ili kuhinjskom stolu, u džepu, novčaniku. Kada nabavite aroma-lampu, sipajte samo onoliko kapi koliko vam odredi aromaterapeut.

POBEDITE PROBLEME - gorki čajevi revitalizuju organizam - kantarion smiruje - nana umanjuje nervozu - limun i pomorandža stišavaju glavobolju - đumbir je odličan čistač

VODA ZLATNA VREDNA Kad ustanete, pre nego što doručkujete, častite organizam vodom. Započnite dan čašom vode da biste ubrzali metabolizam, ali ga isto tako i završite kako biste sprečili srčane i moždane udare. Roditelji, obavezno naučite svoje dete koliko je važno da pred spavanje popiju čašu vode.

SAVET PLUS Ruska salata je obavezan deo praznične trpeze. Dodajte u nju što manje majoneza, zamenite ga jogurtom. Žumanca svedite na minimum. Neće propasti, iskoristite ih kao masku za lice ili kosu. A da salata bude što zdravija, umesto žumanaca stavite čija semenke, moćan izvor omega-3 masnih kiselina, antioksidanata i kalcijuma. Prethodno ih potopite, neka bubre tokom noći. Jedna kafena kašika menja jedno jaje.

OBRATITE PAŽNJU! Primenu Pravilnika o novoj hrani na tržištu RS, koja je odobrena u EU, moraju da slede svi proizvođači i distributeri hrane od 1. januara 2020. Propisuje, između ostalog, tačne količine pojedinih namirnica koje mogu da se unose na dnevnom nivou. Prekoračenje doza može štetno da utiče na zdravlje. - Strašna je pomama, pravo pomodarstvo za hranom koja nam stiže iz daleka, ali na edukaciju ne smemo da zaboravimo. Dobro pročitajte deklaracije, obavestite se o njihovom dejstvu na svoj organizam, posebno ako bolujete od neke bolesti. Pridržavajte se preporučenih doza i nemojte da kupujete hranu ako nije propisno zapakovana. Svako prvo uzimanje nepoznate hrane može da izazove alergiju.

foto: Profimedia

(Branka Mitrović, Foto:Shuttersock)

RAZMENA SADRŽAJA

Inicijalizacija u toku...