Najnovije vesti

MOŽDANE ĆELIJE TREBA REDOVNO HRANITI: Ostanite bistrog uma i u 80.
Foto: Shutterstock

Trening za vijuge

MOŽDANE ĆELIJE TREBA REDOVNO HRANITI: Ostanite bistrog uma i u 80.

Zdravlje

Stagniranje je najgore Iza nas je vreme kada su se mnogi zbog karantina veoma ulenjili boraveći u kući. A samim tim ulenjio se i mozak. Evo odličnih saveta kako da ga vratite u formu

Prethodnih meseci mnogi nisu često izlazili iz kuće, a samim tim nisu bili u kontaktu s ljudima i spoljašnjim svetom. Mehanički su se radile stvari - kuvao se ručak, pričalo se o koroni i nabavci neophodnih namirnica, pažljivo su se pratile vesti... Ako izuzmemo „Slagalicu“, sve to su bile neke uobičajene dnevne aktivnosti koje na mozak nisu uticale da bude stalno aktivan onako kako bi trebalo.

Usporavanje moždanih ćelija i demencija normalne su pojave u starosti (a ta grupa je trenutno najviše ugrožena upravo zbog neaktivnosti). Ona se može znatno umanjiti, a kod nekih ljudi čak i izbeći ako praktikuju neke zdrave navike.

Zapamtite, nikad nije prerano za brigu, a od pedesete godine je naročito važno voditi računa o mozgu jer samo ako je aktivan, može dobro da stari.

1. Zdrava ishrana

Određene namirnice zbog svojih sastojaka ne samo da hrane mozak i jačaju pamćenje nego sprečavaju njegovo oštećenje i dugoročno ga održavaju svežim i vitalnim. Zdrav način ishrane je onaj u kom dominiraju nezasićene masti (ulja), naročito maslinovo, mnogo voća i povrća, biljnih vlakana, ribe, pogotovo plave, a uz obrok slobodno može da se popije i jedna čaša crnog vina. Dakle, najzdraviji način ishrane je mediteranski. On blagotvorno deluje na smanjenje rizika nastanka moždanog udara za 36 odsto.

foto: Shutterstock

2. Budite zaposleni

Naučnici tvrde da je sasvim dovoljno imati intenzivno popunjen raspored dnevnih aktivnosti raznih vrsta. To održava bolje pamćenje i zaključivanje. Zauzeti ljudi povećavaju sposobnost da nauče mnogo novih stvari.

3. Birajte društvo

Postoji jedna teorija koja zvuči prilično hladno, ali i racionalno, a koja kaže: svako od nas je prosek pet osoba s kojima provodi najveći deo dana. Povezujući se s inteligentnim ljudima razvijaćete i svoju inteligenciju. Možda zvuči pomalo okrutno, ali ne bi bilo loše da razmislite s kim se družite i s kim provodite većinu vremena.

5. Čitajte, čitajte, čitajte

Čitanje otkriva nove ideje i znatno poboljšava umne sposobnosti, uvećava vokabular i pomaže da se ideje bolje sprovedu. Ono takođe unapređuje i opšte znanje, što nam omogućava da vodimo zanimljive razgovore uz bogatiji rečnik i lepše izražavanje, a uz to širi i komunikacijske veštine. Dovoljno je čak da čitate samo zabavnu literaturu. Bolje je čitati i lako štivo nego ništa, ali ako zaista želite turbo-mozak, onda uzmite neke knjige koje zahtevaju veću koncentraciju.

foto: Shutterstock

4. Spavajte kvalitetno i dovoljno

Svaki nedostatak odmora, opuštanja u kombinaciji sa svakodnevnim stresom može ozbiljno da smanji funkciju mozga. Ako ste stalno iscrpljeni, um neće moći da uči, a nedostatak sna može da smanjiti IQ. Zato se potrudite da uvek budete dovoljno naspavani.

6. Igrajte igrice

Stalno suočavanje s izazovima pomaže mozgu da se stalno napreže. On je nekad naprosto - lenj. Jednom kad shvati da je nešto savladao, prestaje da se trudi. Ovde je trik da se pomere granice. Igre poput sudoka, ne ljuti se čoveče i sličnih mozgalica, u kojima treba rešavati neku vrstu problema, izuzetno pomažu. Baš kao i pletenje, za koje kažu da je najbolja joga za mozak.

7. Fizički napor

Svaki napor koji preduzmete da biste održali mozak u formi biće uzaludan ako i ostatak tela nije zdrav! To ne mora da bude odlazak u teretanu i ne mora da bude svaki dan. Ali neka bude bar nekoliko puta nedeljno.

8. Pišite olovkom

Savremeni svet je postao zavisan od računara i potpuno smo zaboravili koliko je rukopis važan za razvijanje mentalnih sposobnosti. Tipkanje po tastaturi ne aktivira sve delove mozga kako treba jer je to automatska radnja, za razliku od pisanja rukom, koje mu daje signal da se fokusira na ono što radite.

9. Izbacite rutinu

Nova iskustva prisiljavaju mozak za obavljanje novih zadataka i otkrivanje novih životnih stvari. Setite se detinjstva - svaki dan bilo je neko novo učenje uz brojne pokušaje, greške i uspehe. Zato ne dozvolite da se učaurite, nego istražujte svet. Uvek. Družite se, primećujte sitnice, prisetite se nekih stvari koje su vas ranije radovale i ponovite ih... Samo nemojte biti nezainteresovani za svet oko sebe.

Kurir.rs/ Foto: Shutterstock

Prijavite se na newsletter.

Svakog dana besplatan pregled vesti na vaš e-mail.

* Obavezna polja

RAZMENA SADRŽAJA

Inicijalizacija u toku...