Najnovije vesti

KAKO JE OSUĐEN PILOT AMERIČKOG ŠPIJUNSKOG AVIONA U 2: Za tri dana suđenja dobio 3 godine robije i 7 boravka u logoru u Sibiru
Foto: Printscreen Youtube

Oboren raketom

KAKO JE OSUĐEN PILOT AMERIČKOG ŠPIJUNSKOG AVIONA U 2: Za tri dana suđenja dobio 3 godine robije i 7 boravka u logoru u Sibiru

Planeta

Na današnji dan 19. avgusta 1960. godine, pre tačno 61 godinu sud u Moskvi osudio je Frensisa Geri Pauersa, pilota špijunskog aviona, koji se nalazio na misiji iznad Sovjetskog Saveza.

Suđenje Pauersu koji je oboren iznad Sverdlovska 1. maja te godine počelo je 17., a završilo dva dana kasnije 19. avgusta.

Sud u Moskvi Pauersa je osudio na tri godine robije i sedam godina boravka u radnom logoru u Sibiru.

U sredu 17.avgusta 1960 izveden je pred sudu u Moskvi, a suđenje je izazvalo ogrmoni publicitet domaće i svetske javnosti kojoj je omogućeno da prati ovo suđenje. Hruščovu je idealno poslužilo da se SAD diskredituje. Roman Rudenko sovjetski javni tužilac naglašavao je da, je svojim postupkom Pauers hteo da uruši sovjetsko društvo, njegov razvoj i da izazove rat i da su SAD ovim činom zapravo zaustavile put razoružanju. Suđenje je završeno 19. avgusta kada je izrečena Pauersu presuda od 10 godina zatvora (tri godine robije i sedam godina boravka u radnom logoru u Sibiru).

Na njegovu sreću on je izdržao 20 meseci kazne, a 10. februara 1962 godine razmenjen je za sovjetskog obaveštajca Rudolfa Abela, koga su Amerikanci ranije uhvatili, osudili i držali u zatvoru.

Sovjeti su analizom obaranja U-2 utvrdili da je u toku preleta ovog špijunskog aviona iznad teritorije SSSR-a utrošeno 14 raketa zemlja-vazduh. Takođe utvrđeno je i da se zbog eksplozije u blizini špijunskog aviona pilotsko sedište nagnulo napred pa su se Pauersove noge našle ispod instrument table pa nije mogao da se katapultira. Ostalo je samo jedini način da pokuša samostalno iskakanje iz aviona koji je propadao. Na visini od 10.000 metara iskočio je iz pogođenog aviona i izbegao smrt pošto je raketa drugi put pogodila ostatke njegove letelice.

S druge strane i Amerikanci su sproveli istragu i utvrdili da na aerodromu Peševar pukovnik Vilijam Šelton, Pauresu je rekao da, Sovjeti nemaju rakete zemlja-vazduh koje mogu da gađaju avion na ovako velikim visinama. Ostalo je međutim nejasno da li je on to izrekao zbog toga što je informaciju krio ili nije raspolagao obaveštajnom informacijom da oko svih sovjetskih političkih i ekonomskih centar raspoređni raketni sistemi PVO S-75 Divna, koji su mogli da obaraju protivničke avione na visinama od preko 20.000 metara. Takođe, Paursu nije rečeno i za postojanje lovačkih aviona Su-9 sa mogućnošću leta na velikim visinama.

U-2, obaranje
foto: Printscreen Youtube

Američki pilot Frensis Gari Pauers, oboren u špijunskoj misiji iznad SSSR-a, osuđen na 3 godine robije i 7 godina boravka u radnom logoru u Sibiru. U zatvoru će provesti 18 meseci: početkom 1962. u Berlinu je zamenjen za pukovnika KGB, Rudolfa Abela.

Moskva je angažovala specijalnu komisiju, koja je imala samo jedna zadatak, da prikupi svaki delić oborenog U-2 po poljima i zaseocima i njohovo slanje u Moskvu. Drugog maja delovi aviona pronađeni su razbacani na površini od 20 kvadratnih kilometara. Svaki delić aviona, sakupljen na terenu je poslat u Moskvu, gde je donesena bila odluka o pripremi izložbe dokaza. Zanimljiva stvar je i to da Sovjeti nikada nisu pronašli crnu kutiju iz oborenog U 2.

Kao zaključak iz ove špijunske afere, može se konstatovati da su Amerikanci precenili sebe. Žrtvovali jednog vrsnog pilota, ogrešili se o čast profesije, jer su se samo „kamikaze“ slale u misiju bez povratka.Na drugoj strani RS S-75 Dvina, obeležio je svetle stranice istorije protivvazdušnih raketnih sistema.Sada se koriste napredne tehnologije u špijuniranju, bez potrebe preletanja protivnikove territorije, a protivnik može dejstvovati svojim raketnim sistemima i na preko 400 km udaljenosti.Dakle vreme špijunskih U-2 i RS S-75 je istorija, kojeg se rado sećamo.

Kurir.rs/A.Mlakar

Prijavite se na newsletter.

Svakog dana besplatan pregled vesti na vaš e-mail.

* Obavezna polja