KAKO JE DEČIJA IGRICA SA SLIČICAMA POSTALA BIZNIS OD MILIJARDU DOLARA: Pročitajte kako su braća Panini od prodaje cvetnih dezena stvorili PLANETARNI HIT koji povezuje sve generacije i nacije!
Foto: Reuters

SVE DO DETALJA

KAKO JE DEČIJA IGRICA SA SLIČICAMA POSTALA BIZNIS OD MILIJARDU DOLARA: Pročitajte kako su braća Panini od prodaje cvetnih dezena stvorili PLANETARNI HIT koji povezuje sve generacije i nacije!

Fudbal -

Na spomen italijanskog grada Modene prvo što vam padne na pamet su automobili. U i oko Modene već decenijama žive Ferari, Lambordžini, Pagani i brojne druge poznate autokuće o čijim legendarnim modelima sanjamo ceo život.

Ipak, u nešto manje glamuroznoj zgradi u blizini ovog grada već više od 50 godina radi Panini, fabrika koja je donela puno sreće svojm obožavaocima i strastvenim ljubiteljima sličica. Panini je glavni krivac za ludilo skupljanja sličica, jedine netaknute tvorevine savremenog fudbala za kojom sve češće u poslednje vreme patimo.

Sve se promenilo u fudbalu. Igrači su postali jači, brži, bolji a igra je postala zanimljivija i kvalitetnija. Na raspolaganju su nam na desetine prenosa svaki dan, hiljade analiza tačnih dodavanja i brzine sprinta, a i grafika u videoigricama poput FIFA ili PES-a čini gotovo identičnom sa stvarnim fudbalom.

Jedino što je ostalo lepo i netaknuto tokom godina jesu sličice. Svake četiri ili dve godine, ukoliko pratite Euro, milioni fanova širom sveta nestrpljivo čekaju da izađe Paninijev album i počnu sa prikupljanjem grafičkih prikaza svojih idola. Kupuju se čitave kutije sa sličicama, mahnito se lepe u album, a onda dolazi onaj najzanimljiviji deo sa poslednjih 30-ak komada. Oni ''prevaranti'' su spremni da čak iz fabrike naruče sličice kako bi popunili album, što se po mnogima smatra čistom IZADJOM!

foto: Printscreen

Mi pošteni ćemo se sakupljati u tačno određeno vreme na ''Terazijama'' i moliti nekog klinja ili vršnjaka za onu što nam nedostaje, pa čak i da platimo ako treba.

I tako je situacija u svakoj od 125 zemalja sveta u kojima se prodaju Paninijeve sličice. I takva je situacija već generacijama, a jezik Paninija je postao univerzalni na čitavoj planeti i razumljiv svim obožavaocima ovog hobija.

Kada su 1960. godine braća Benito i Đuzepe Panini počeli sa prodajom sličica cveća, nisu ni mogli da sanjaju da će ova njihova kompanija jednog dana da vredi nekoliko milijardi dolara i da će imato preko 1000 zaposlenih. Braća su po trafikama krenuli sa prodajom svojih sličica, ali ona nije išla očekivanom brzinom. Braća iz Milana Benito i Pepe, odlučili su da otkupe ovaj njihov patent i počeli sličice da pakuju ukesice i na taj način prodali preko milion primeraka.

Ostalo je istorija. Kao i Paninijev vitez, koji je zaštitni znak ove firme. On je nastao tako što je Đuzepe bio veliki ljubitelj enigmatike, pa dok je stvarao sličice on je koristio pseudonim ''vitez.''

U sledeće sve godine prodato je još 44 miliona paketića po ceni od deset lira, pa povratka više nije bilo. Ubzo su im se pridružila i braća Umberto i Franko, mama im je preuzela finansije, a u firmu su ušle i sestre Veronika, Marija i Norma.

Panini je uskoro pokrenuo i ono po čemu ga mnogi pamte. Godine 1964. počeli su da prodaju sličice sa slikama poznatih italijanskih fudbalera, ali pravi bum je nastao uoči Svetskog prvenstva 1970. godine. Bio je to prvi album koji je imao samolepljve sličice i koji se prodaovao van teritorije Italije. Fudbalskim rečnikom - tri boda u gostima. Svet je poludeo preko noći za ovim sličicama i one su preko noći postale planetarni hit.

foto: Printscreen

Od te godine pa sve do danas Panini je prodao preko milijardu sličica ,a samo od ovog Svetskog prvenstva zaradiće oko milijardu dolara. Rekordna je bila 2014. godina uoči Svetskog prvenstva u Brazilu kada je čista zarada 400 miliona dolara, ali nikada nije bila veća potražnja nego ove godine.

Ipak, Paninijevi stručnjaci pre izlaska samog albuma imaju pune ruke posla. Naime, samo mesec dana pre početka SP selektori objavljuju spisak igrača, pa stručnjaci u Paniniju nekada pogađaju, nekada pogreše, a nekada imaju i problema oko svog odabira.

Ono što im je najbitnije jeste da se fudbaleri ne žale na svoje frizure i izgled.

''Za album ''Brazil 2014'' u Nemačkoj reprezentaciji nismo uvrstili Marija Gomeza. Zvali su nas svi mogući Nemački mediji koji su nas kritikovali kako je moguće da izostavimo jednog od najboljih igrača njihove selekcije. Ipak, kada je Lev objavio da Gomez ne ide novinari su okrenuli priču i tada su nas nazvali vizionarima i onima koji imaju informacije pre svih,'' rekao je urednik albuma Stefano Melegari.

Paninijevi radnici pre izrade sličica šalju Savezima na proveru sve, pa im oni daju odovrenja uz pojedine zahteve.

''Neki savezi su nam slali dopise u kojima traže da promenimo fotografije nekih fudbalera jer nisu zadovoljni svojim izgeledom. Tvrde kako su koristili slike dok je padala kiša pa su im se pokvarile frizure. ''

I kada se savezi slože i igrači prihvate svoj frizure, počinje prodaja. Postoje teorije da određeni gradovi dobijaju veći broj zlatnih sličica i da raspodela ne ide ravnomerno, bar tako piše na domaćim sajtovima koji se bave ovim ''biznisom.''

Sve sličice, kako tvrdi Panini se pakuju nasumično, a po istom principu se dele po celom svetu. Oni su naveli da se najpre svi papiri izmešaju pre seče, pa onda ponovo posle isecanja sličica ponovo dolazi do meša pre samog pakovanja u kesice. Da je ova teorija potpuno tačna potvrdili su perfektni Švajcarci koji su pred SP 2010 kupili tačno 6000 slučica, i utvrdili da nema nikakvih malverzacija i da je sve samo slučajnost.

Ono što je veoma zanimljivo jeste da se u Paninijevoj fabrici u Modeni još uvek mogu kupiti sličice koje su rađene za albume od davne 1964. godine.

''Smatramo da su naše sličice danas jednako popularne kao pre 50 godina, možda čak i više, jer taj osećaj otvaranja i pregledanja sličica nikada ne može da ostari ili da izbledi, a ako toliko opstaje, znači da vredi. Kada držite kesicu u ruci, ona je nešto misteriozno, nešto od vas skriva. U trenutku kada je otvorite, kada se čuje zvuk cepanja papira, osećate se kao da ste nešto oslobodili. Miris sličica zauvek ćemo pamtiti, jer njega nikada ne može zameniti nikakav tablet ili smratfon. To su emocije koje možemo da podelimo sa milionima ljudi širom sveta, i taj osećaj je prosto nezamenljiv, '' rekao je direktor italijanskog tržišta Antonio Alegra.

Kurir sport

Foto: Reuters

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track