Srpski astronom pronašao zvezdu
Foto: KURIR

Otkriće u Bačkoj Palanci

Srpski astronom pronašao zvezdu

Društvo -
Janko Mravik prvi čovek koji je posle 60 godina otkrio nebesko telo. Priznanje mi uručilo i Američko udruženje za zvezde

BAČKA PALANKA - Čija je ovo zvezda?Astronom iz Bačke Palanke Janko Mravik i njegove kolege, profesor fizike iz Kulpina Jaroslav Grnja i Riječanin Gregor Srdoč, pronašli su novu zvezdu na našem nebu.- Reč je o zvezdi u sazvežđu Raka, a ona dosad nije bila precizno kategorisana. Svi su mislili da je to obična zvezda, ali mi smo utvrdili da je reč o promenljivoj eklipskoj zvezdi. To su ustvari dve zvezde koje kruže jedna oko druge, a naše otkriće verifikovalo je i Američko udruženje opservatora promenljivih zvezda (AAVSO) - priča za Kurir Janko, koji ne krije oduševljenje što su on i njegovi prijatelji, koji se astronomijom bave amaterski, došli do ovog otkrića.Zvezdu, koja će od sada nositi katalošku oznaku VSX J09 1006.5+ 304328, ugledali su kroz teleskop male opservatorije u Bačkoj Palanci, kojom rukovodi upravo Janko, prvi čovek Astronomskog društva „Univerzum“.- Mi smo retki entuzijasti koji se bave ovim poslom u Srbiji. Oprema je veoma skupa, ali se nekako snalazimo. Astronomija u Srbiji gotovo je zamrla, a ovo je prvo otkriće novog nebeskog tela u poslednjih 60 godina. Bio je tamo 50-ih godina prošlog veka izvesni Protić, koji je otkrio veći broj asteroida i nazvao ih Jugoslavija, Tito, Srbija... Naš cilj je i da uskoro nađemo neki asteroid, jer tada ćemo imati pravo da mu damo ime po nama - objašnjava Janko, koji se već 12 godina aktivno bavi astronomijom, a ljubav prema ovoj nauci rodila mu se još u detinjstvu, kad je dobio svoj prvi teleskop.SAŠA POPOVIĆ