7 priča o kafanama

Čija nije bila, čija biti neće

7 priča o kafanama

Društvo -
Pojedine kultne gostionice obeležile su istoriju moderne Srbije

1. Kod “Crnog orla” i ostalihKafa je u Evropu došla preko Turske, a prva kafana u Beogradu otvorena je još 1522. godineŠto se početka tiče, pouzdano se zna da se kafa, odakle god da vuče poreklo, nije pila pre 1450. Tad je počela njena upotreba u Adenu, gradu u Jemenu, a već pedesetak godina kasnije pije se i u Meki, zatim u Kairu, pa Istanbulu... Vlasti će je, uostalom kao i svaku drugu novotariju, zabranjivati, pa ukidati zabrane, ali za nekih stotinak godina kafa će se odomaćiti u muslimanskom svetu. U Evropu će doći preko Turske.Crna vodicaJedan mletački putopisac beleži: “Turci stalno sede i piju javno u dućanima i na drumu, kako prostaci tako i najugledniji, nekakvu crnu vodicu, vrelu koliko samo mogu da izdrže, a ona se dobija od semena kafe, a za koju kažu da ima moć da održi čoveka budnim.”Mesta gde se kafa služi za novac, kafane, već krajem 16. veka postojala su u više naših gradova. Dr Vidoje Golubović u svojoj knjizi “Stare kafane Beograda” kaže da su još 1522. Turci u jednoj zgradi na Dorćolu otvorili kafanu i u njoj služili kafu. Sarajevo je prvu kafanu dobilo 1592. godine, London 1652, dve godine docnije Marselj, u Beču je otvorena 1683, a u Lajpcigu 1694.Ali sam izraz “kafana” u Beogradu i Srbiji počinje da se koristi tek posle 1738. godine, kad su Turci smenili Austrijance na vlasti. Dr Golubović, kome dugujemo zahvalnost za brojne podatke iz ove oblasti, piše da se u turskim izveštajima iz 16. veka opisuju beogradski karavan-saraji i hanovi. Ovi prvi bili su svratišta, a hanovi su bili komforniji i služili su za boravak gostiju više dana.Putopisac Keper piše da su se 1740. u Beogradu kafane delile na one u kojima sede hrišćani i one u koje dolaze muslimani, a za “Crnog orla” na Dorćolu, na uglu današnjih ulica Kralja Petra i Dušanove, kaže da je bila najbolja u gradu. Nije imala stolove, stolice ni klupe, već minderluke prekrivene ćilimima, a tavanica je bila toliko niska da gosti nisu mogli da se usprave. Zidovi su bili išarani zelenom, crvenom, modrom i narandžastom bojom, a na ulazu je bilo postavljeno nekoliko krčaga i ibrika. Kafana se nalazila na spratu zgrade koju su Austrijanci, za svog vakta, koristili za nekakve vojničke svrhe, pa je na joj bio grb - orao, koji Turci nisu dirali. Otuda i ime...Bilijar i karteTokom druge polovine 18. veka u Beogradu je bilo najmanje 20 kafana, a one u koje su odlazili hrišćani držali su Grci i Cincari. Jedna od najstarijih bila je Hećim Tomina, koja se nalazila preko puta Saborne crkve, a očuvana je do danas. Po dolasku Srba na vlast, u vreme Miloša Obrenovića, u kafane ulaze novotarije sa Zapada, u prvom redu bilijar. Baš Hećim Toma reklamirao je svoj “dobar bilijar s malim i velikim kuglama”. Vlasnici kafana želeli su da im se dozvoli da se u njihovim lokalima može i kartati, ali se tome usprotivio knez Miloš naredivši “da oni koji hoće da se kartaju idu u Zemun, pa neka se tamo kartaju, a u Serbiji to da im se nikako ne dopusti”.Knez Miloš je odmah po dolasku na vlast uveo porez za mehandžije i obavezu dobijanja dozvole za rad. Malo kasnije, propisom je razdvojio mehane od kafana. U ovim prvim mogli su da se dobiju prenoćište i hrana, dok se u kafanama služilo samo piće. Zabava je mogla da počne...

2. “Čija nije bila, čija biti neće”I poezija se javila u izboru imena, piše Branislav Nušić. Uz “?”, najoriginalniji lokal nije ni imao naziv već samo ova dva ispisana stihaKrajem 19. i početkom 20. veka kafane doživljavaju procvat. Prema nekim istraživačima, tada u Beogradu na pedeset stanovnika radi po jedna “ustanova” ovog tipa. Na Pozorišnom trgu, današnjem Trgu republike, bilo je 16 kafana, a u Poenkareovoj ulici, sada Makedonskoj, od 40 kuća - 17 je bilo kafana ili gostionica. Na Terazijama 11, u Skadarliji sedam, na Slaviji devet, u Dubrovačkoj ulici, u donjem delu, 16 kafana i gostionica!Dva papagajaBranislav Nušić u jednom svom opsežnom tekstu o kafanama u Beogradu kaže da su prve kafane nosile imena po gazdama zgrade ili po gazdama radnje, i da “drugih imena i nazvanja nije bilo”. Pa nabraja: “Hadži-Maksimova”, “Uroševa”, “Šiškova”, “Hajdukovićeva”, “Panđelova”, “Petka Baštovana”, “Pere Džambasa”, “Žmurkova”, “Alekse Žandara”, “Vitorova pivnica”, “Germanova bašta”...“Drugi način na koji su prve kafane dobijale naziv”, piše Nušić, “bila je kakva oznaka ili predmet koji se u blizini njihovoj nalazio i uočljivo izdvajao... Tako je dobila ime i kafana kod ‘Dva papagaja’. Tu je, u jednoj maloj kućici, stanovao neki starac koji je imao dva mala zelena papagaja i s njima je zalazio na vašare i crkvene slave, te su izvlačili one ceduljice u kojima je ispisana sudbina. On je kavez sa ovim tičicama držao uvek nad vratima svoje sobice u koju se s ulice ulazilo, te su se deca zbirala i zabavljala gledajući zelene tice. Na taj način oni su postali popularni i čitav kraj se njima označio...”Srbi iz Vojvodine, koji su, posle 1848. i bune za svoja nacionalna prava, češće počeli da dolaze u Beograd, doneli su sa sobom običaj koji je već bio pustio korene u Evropi da se kafanama smišljaju posebna imena. I to, naravno, “nacionalno svesna”. Beograd je tako imao kafane koje su se zvale “Knez Mihailo prestolonaslednik”, “Srpski kralj”, “Ruski car”, “Grčka kraljica”, “Rumunski kralj”, “Češka kruna” i slične.Taj “rodoljubivi talas” doneo je i kafane “Obilić”, “Carica Milica”, “Devet Jugovića”, ali i “Takovski ustanak”, “Nezavisna Srbija”, “Topola”, “Balkanski savez” i još dosta sličnih.Poezija i strana imenaS druge strane, Srbija se okretala Evropi, pa se to odražavalo i na kafanskim firmama. Otuda lokali “Atina”, “Zlatan Prag”, “Odesa”, “Njujork”, “Berlin”, “London”, “Mali Pariz”, “Amerika”, “Transval”, “Britanija “... One kafane koje su u nazivu imale domaće gradove i krajeve, to su dugovale poreklu svojih gazda: “Makedonija”, “Hercegovina”, “Valjevo”, “Borča”, “Kragujevac”, “Užice”... Nezavisno od ovih struja, kaže Nušić, “javila se poezija u izboru imena”: “Lepi izgled”, “Košutica”, “Bela mačka”, “Zeleni venac”, “Poslednji groš”, “Mladi Arapin”, “Lepa Katarina”, “Sablja dimiskija”, “Složna braća”, “Zlatan konj”, “Dve bule”, “Tri lafa”, “Sedam Švaba”... Ova poslednja imala je podrugljiv crtež iznad ulaza: sedmorica Švaba “hrabro” napadaju - jednog zeca! Posle Prvog svetskog rata nastala je prava manija za stranim imenima, naročito u centru Beograda. Tako su nikli “Union”, “Splendid”, “Ekscelzior”, “Luksor”, “Palas”...Ali svakako je najoriginalniji naziv, uz onaj “?”, imala kafana na čijoj su firmi, umesto naziva, stajali stihovi:„Čija bila nije, čija biti neće“.

KRALJ, CAR I KRUNASrbi iz Vojvodine doneli su običaj da se kafanama smišljaju posebna imena. I to, naravno, nacionalno svesna. Tako je Beograd dobio kafane koje su se zvale “Knez Mihailo prestolonaslednik”, “Srpski kralj”, “Ruski car”, “Grčka kraljica”, “Rumunski kralj”, “Češka kruna” i slične

3. Blud u kafani Manakova kuća greha Javni rad bluda

ĐOJLEN I PANTELIZAMTurci su muške prostitutke zvali adžuvan ili đojlen, odnosno “milosnik”. Za ovakve usluge Srbi su skovali izraz “pantelizam”, po nekom Panteliji Vukadinoviću, koji je nalazio i podvodio mlade muškarce

4. Prva bioskopska predstavaU kafanama su zasijale prve sijalice, pojavili se prvi fotografi i prve pokretne slikeIstorija srpskih kafana je istorija modernizacije Srbije. Prvo pivo, doneto 1834. iz Zemuna, točilo se u “Manojlovoj bašti” na Zelenom vencu, a deceniju kasnije u jednoj kafani, Dunanovićevoj, otpočeo je rad i prvi dagerotipista - preteča fotografa - Josif Kapileri. U “Proleću”, kasnije nazvanom “Hamburg”, 1881. zasijala je prva sijalica u Beogradu, a slučaj je udesio da se baš na tom mestu, u Masarikovoj ulici, danas nalazi zgrada “Elektrodistribucije”. Prvi telefon u Srbiji zazvonio je dve godine kasnije, takođe u beogradskoj kafani - u “Tri lista duvana”, dok je prvi sajam knjiga održan 1893. u “Kolarcu”, kafani koja se nalazila na današnjem Trgu republike.Kraljevska ulaznicaA samo šest meseci nakon što su braća Limijer u Francuskoj priredila prvu bioskopsku predstavu na svetu, jedan njihov agent na proputovanju iz Beča u Carigrad zadržao se u Beogradu i 25. maja 1896. prikazao Srbima “žive slike”. Prvo u jednom privatnom stanu, a potom u kafani “Zlatni krst”.O ovome su već narednog dana pisale “Male novine” Pere Todorovića: “Kinematograf. Od danas će u gostionici kod ‘Zlatnog krsta’ na Terazijama g. Ogist i Luj Limijer iz Liona (Francuske) prikazivati najveći i skoro neverovatni uspeh u fotografiji. To je takozvano oživljeno fotografisanje pomoću kinematografa. Tu će se moći videti snimci stvorova i predmeta u najrazličitijim kretanjima, videće se pokret kako dete igra; pokreti koje čini železnički voz kad ide, i to je sve tako živo predstavljeno da se čini kao da gledate stvarnost a ne fotografije. Beograđani ne treba da propuste ovu priliku da vide ovaj doista najveći uspeh, a ulazna je cena za osobu jedan dinar. Početak je svakog dana u četiri sati popodne i traje do devet uveče, a nedeljom i praznikom ima prikazivanja i prepodne.” U kafanu “Zlatni krst” zbog filma je došao i kralj Aleksandar Obrenović s majkom Natalijom, koji su ulaznicu platili kraljevski - 300 francuskih franaka!Prvi zvučni filmU martu naredne godine jedan drugi Francuz, Andre Kar, duže od mesec dana držao je bioskop u kafani “Hajduk Veljko” i tom prilikom na filmskoj traci zabeležio nekoliko prizora iz Beograda. Ranu istoriju filma u Beogradu, međutim, najviše je obeležio “Bulevar”, kafana koju je držao Đorđe Pašona. Braća Janja i Đorđe Pašona, Cincari, u Beograd su došli iz Makedonije. Znali su da prave likere i druga žestoka pića, pa su zajednički otvorili radnju za njihovu proizvodnju i stekli pozamašan imetak. Docnije su se podelili, pa je Janja nastavio da vodi likerdžijski posao, a Đorđe je podigao gostionicu “Bulevar” na uglu Makedonske i Ulice Braće Jugovića. Tu je danas bioskop “Balkan”.U “Bulevaru” su filmovi prikazivani od 1899, kad su tu gostovala dva putujuća bioskopa - jedan je samo reklamiran kao “sinematograf”, dok je drugi nosio naziv “amerikanski bioskop”. Tokom 1907. i 1908. tu je radio stalni bioskop izvesnog Pavla Tice, a 1909. u “Bulevaru” počinje s radom prva opera u Beogradu. U kafani koja se od tada naziva “Opera” prikazan je 1910. hronomegafon - ozvučeni film francuske firme “Gomon”.

FILM I ZVUKU “Bulevaru”, kafani na uglu Makedonske i Braće Jugovića, filmovi su prikazivani od 1899, kad su tu gostovali “sinematograf” i “amerikanski bioskop”. U toj kafani samo sa nazivom “Opera” prikazan je 1910. hronomegafon - ozvučeni film francuske firme “Gomon”.

5. Kako su ćevapčići osvojili BeogradLeskovčanin koji je držao kafanu “Rajić” na današnjem Studentskom trgu prvi je počeo da pravi i prodaje ćevapčiće u svom ugostiteljskom objektuIako islam zabranjuje alkohol, janičari su u kafanama u Beogradu koje su oni držali uz kafu služili i vino. A u Savamali i okolnim ulicama u kafanama je već 1826. bilo alkoholnih pića.Jeftina kuhinjaGde je pića, tu je i pijanaca, pa je knez Miloš 1838, uz zabranu igranja karata, pijančenja i larmanja u mehanama i kafanama, morao da donese i zabranu služenja pića pijanim gostima.Samo tri decenije kasnije kafane će postati mesta gde se jede.Tako se na uglu Knez Mihailove i Vuka Karadžića, kod Akademije nauka, nalazila nekad kafana “Rusija”, ali je pod tim imenom niko nije znao. Ona se, kaže Nušić, “zvala po gazdi ‘Jamandija’ i bila je znamenita sa svoje neobično jeftine kujne, tako da se tu hranila sva sirotinja univerzitetska, kao i mladi trgovački pomoćnici iz čaršije”.Najčešće su ovakve kafane, namenjene siromašnijoj klijenteli, na jelovniku imale narodna jela: papazjaniju, čorbast pasulj sa suvim svinjskim rebrima, klot gulaš i svinjski i pileći pilav...Obavezan inventar većih kafana činili su klasični kasapski panjevi, na kojima se sekirom čerečilo pečeno prase i jagnje, velike i pocrnele tepsije, u kojima su se krčkali škembići, i čađavi tiganji, u kojima su se, u crnoj masti, na ulici, pržile mekike...Branislavu Nušiću dugujemo i pouzdane podatke o tome kako su ćevapčići ušli u beogradske kafane.Tamo gde se danas nalazi park na Studentskom trgu nekada je bila Velika pijaca, a oko nje su bile načičkane kafane.Između ostalog, i “Rajić”, lokal u prizemlju nekakve kućerine, koji se dičio velikom limenom tablom na kojoj je dosta verno bio namalan Tanasko Rajić pored topa.Unosan posaoKafana “Rajić” nije se u početku razlikovala od drugih. U nju su navraćali kupci umorni od šetnje iza tezgi i prodavci kad im dodija stajanje pored robe.Ali šezdesetih godina 19. veka njihov gazda, Leskovčanin, počeo je da pravi i prodaje ćevapčiće. Odmah su naišli na lep prijem, a “Rajić” je izašao na dobar glas. Ubrzo su oko pijace nikle i druge ćevabdžinice. A koliko je to bio unosan posao i koliko je potražnja za ćevapčićima bila velika, svedoči i podatak da je izvesni Živko Ćevabdžija posao toliko razvio da je od ćevapčića nazidao crkvu u svome rodnom mestu!Ovaj specijalitet od mlevenog mesa zadržao je popularnost do današanjih dana. Vratimo se Nušiću i njegovom spisu nastalom tridesetih godina prošlog veka:“Gore od Maribora, gde je nekad bilo meze samo mala crvena rotkvica, pa sve dole do Đevđelije, gde je carovala kao meze pastrma od kozetine; i otud od Jadrana, gde su gospodarile kao meze masline i sušene sarage, pa sve do timočkih strana, gde se kačkavalj mezetio uz svako piće - zagospodarili su danas ćevapčići i postali narodno meze podjednako drago svim Srbima, Hrvatima i Slovencima.I kao što se nekada govorilo: ‘Gde je slava, tu je i Srbin’, tako bi se danas slobodno moglo reći: ‘Gde su ćevapčići, tu su Jugosloveni!’”

ĆEVAPČIĆI I JUGOSLOVENI“Od Maribora do Ðevđelije i od Jadrana do timočkih strana - zagospodarili su danas ćevapčići i postali narodno meze podjednako drago svima Srbima, Hrvatima i Slovencima. I kao što se nekada govorilo: ‘Gde je slava, tu je i Srbin’, tako bi se danas slobodno moglo reći: ‘Gde su ćevapčići, tu su Jugosloveni!’”, piše Branislav Nušić.

6. Stranci u dimu Slavni gosti Obaveštajci za stolovima Prasiće poistovetio sa bebama

OZBILJNIJA OD SKUPŠTINE“Ležerni, svakodnevni ambijent srpske kafane jeste mesto na kojem se vode ozbiljne političke polemike i, da u tom ambijentu nema alkohola, kafana bi u pogledu ozbiljnosti rasprava bila daleko ozbiljnija institucija od srpskog parlamenta”, pisao je Dejvid Futman, britanski diplomata i agent MI6.

7. Da li kafane nestajuRazni ljudi pišu da kafane nestaju, i to već skoro ceo vek, ali se one i večito vraćaju. Na ovaj ili onaj načinSvakako najprecizniji - i najprilježniji! - hroničar beogradskih kafana bio je Bogdan Tirnanić.Kolenice i batineEvo kako je on pisao: “Celonoćne kafane bile su pedesetih godina smeštene prvo oko pijace Zeleni venac (‘Triglav’, ‘Lovćen’, ‘Kragujevac’) i među njima je najveću slavu uživala ‘Majevica’ na uglu ulica Balkanske i Narodnog fronta. Danas je tu nekakva krojačka radionica i malo ko zna za nekad slavni lokal s bubnjarom i garantovanim batinama na jelovniku. Batine nisu bile uobičajene u ‘Taboru’ na Kalenićevoj pijaci, kafani koja je posle rušenja (druga polovina šezdesetih) postala moneta za potkusurivanje u svakoj beogradskoj operaciji ‘nostalgija’; valjda je tome uzrok to što je ona, više nego drugi slični bircuzi, bila stecište kafanskih muzikanata koji su, stižući pred jutro sa šihte, donosili nešto od duha prave boemije iz tada već prohujalih vremena. Ili je to bio samo folklor, koji su stvarali i potpirivali poznati novinari, takozvani ‘slobodni reporteri’, večni putopisci na tragu sopstvene (kafanske) svakidašnjice. Tek kad je ‘Majevica’ zatvorena a ‘Tabor’ srušen, dolazi velika epoha ‘Zmajka’. Dotični Zmajko bio je ugostitelj posebnog kova - mogao je da radi samo noću.U prvo vreme ‘Šansa’ je primala jedva desetak gostiju i prodavala najviše par barenih kolenica za noć, no ,kako se stvar pročula, posao je polako počeo da se širi i danas je ‘Poslednja’ ogroman, ‘svetski’ lokal, u kome postoji neiscrpan broj mogućnosti da izgubite glavu i pored stalnog prisustva odreda milicije. Jedina vam je uteha što se to obično događa drugima...”Slavni gostiOtkad postoje kafane, od tada traju i žalopojke “da kafane više nisu ono što su nekad bile”!Zatvaranje jedne od njih, zbog lošeg poslovanja, ili odlaska gazde na robiju, povod je novinarima da se raspišu kako, eto, “nestaje čitav jedan svet”.Tu skoro, mladi novinar NIN-a Marko Lovrić piše: “Nije čudno što je skorojevićki srpski kapitalizam upropastio kultne kafane kao što je upropastio i ‘kultne fabrike’. Čudno je što niko na to nije reagovao. Ali tamo gde se niko ne buni što se ne dime fabrički dimnjaci teško da će se buniti što se više ne dimi neki roštilj.”Stara pričaNema u ovim redovima ničeg što bilo koji pošten čovek ne bi potpisao. Ali kvaka je u tome da je ovo stara priča. Pre osamdeset godina u istu žicu udarao je i Nušić: “Dok su mondenski etablismani sa egzotičnim imenima ‘Ekscelzior’, ‘Palas’, ‘Luksor’ i ‘Splendid’ suzbili iz centra naše prestonice naše stare kafanice kod ‘Žmurka’, ‘Mecovalije’ i ‘Dardanela’, mi smo se, stari Beograđani, i mirili s onim što novi život i novo doba mora sobom doneti. Brisali su se tragovi jedan po jedan; rušila se jedna po jedna kafana u kojoj smo mladost proveli, a često možda i mladost sahranili i mi smo pobožno skidali kapu i šaptali rezignirano za pokojnikom kojega su kraj nas proneli: Bog da joj dušu prosti!”Ovim se gore hoće reći da kafane večito nestaju - i da se večito vraćaju. Na ovaj ili onaj način.

POSLEDNJA ŠANSA“U prvo vreme ‘Šansa’ je primala jedva desetak gostiju i prodavala najviše par barenih kolenica za noć, no, kako se stvar pročula, posao je polako počeo da se širi i danas je ‘Poslednja’ ogroman, ‘svetski’ lokal, u kome postoji neiscrpan broj mogućnosti da izgubite glavu i pored stalnog prisustva odreda milicije. Jedina vam je uteha što se to obično događa drugima...”, piše Bogdan Tirnanić.

Sledeće subote: 7 Srba iz istorije Vojvodine

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track