7 PRIČA O NOVIM POJAVAMA Protivavionska artiljerija: Šumadinac pali top

Inovacije

7 PRIČA O NOVIM POJAVAMA Protivavionska artiljerija: Šumadinac pali top

Društvo -

Predstavljamo kako su kod nas stigli narkotici, PVO, semafor, reklame, sijalica, film i računar

Granata ispaljena s Metinog brda iz topa zarobljenog od Turaka i postavljenog na okruglu drvenu platformu upisana je u svetsku istorijuU decembru 1903. braća Orvil i Vililbur Rajt izvela su prvi let avionom - dugačak 37 metara. U vazduhu su ostali 12 sekundi.

Mihajlo Petrović
Mihajlo Petrović

Rolan Garos

Tokom naredne decenije avioni su usavršeni i već u Prvom svetskom ratu imali su značajnu ulogu. Na početku ovog rata Francuzi su imali 120 aviona, Britanci 113, a Nemci više od 200... U prvi mah jednosedi su korišćeni za izviđanje, a dvosedi za borbe u vazduhu i bombardovanje - član posade iza pilota rukom je bacao bombe.Situaciju je 1915. promenio pronalazak pilota Rolana Garosa, koji je omogućio pucanje iz mitraljeza napred, između elisa propelera... Njega su Nemci oborili i zarobili, ali im je pobegao 1918, a zahvalna otadžbina, između ostalog, nazvala je tenisko prvenstvo po njemu.Istorija ratnog vazduhoplovstva istorija je i poginulih pilota. Dvočlana francuska posada 5. oktobra 1914. izvršila je prvi napad avionom na avion, i tom prilikom oborila nemačku letelicu i ubila pilota.A čast da se nazove prvim vojnikom u istoriji koji je topom oborio avion pripada Radoju Ljutovcu.Kao centar vojne industrije, Kragujevac su tokom 1915. u tri navrata napadale eskadrile austrougarske vojske. Bombe bacane iz aviona su nanele veliku štetu i pobile mnogo ljudi.U to vreme nije postojalo pravo protivavionsko oružje. Zato su majstori u kragujevačkoj Vojnoj fabrici topove zarobljene od Turaka u balkanskim ratovima montirali na okrugle drvene platforme i popeli ih na obližnje Metino brdo da brane grad.Za jednim od topova 30. septembra te 1915. godine, kad su iz pravca Lapova naišli avioni, našao se redov Radoje Ljutovac Raka.- Verovao sam u svoju ruku i iskustvo iz artiljerije. Avion se ukazao na spravi za nišanjenje. Eto srećnog trenutka. Sada treba biti miran, staložen. Tren-dva, i moja ruka povlači obarač. Iz cevi je suknuo plamen. Istog trenutka avion se zateturao, iz njegovog trupa izbio je gust dim. Zatim je krenuo ka zemlji - pričao je Raka Ljutovac kasnije.
Radoje Ljutovac Raka
Radoje Ljutovac Raka

Počasti za Raku

Na konju koga mu je posle pogotka pozajmio starešina Ljutovac je odmah požurio u grad, u komandu. A desilo se da je pogođeni avion pao u sam centar Kragujevca, u glavnu ulicu, baš ispred kuće u kojoj se nalazio štab Vrhovne komande, pa je Raka naišao na olupinu koja je još gorela.Pošto se probio kroz masu radoznalog naroda koji je gledao avion u plamenu, stao je mirno i vojničkim pozdravom odao poslednju poštu neprijatelju, poginulom pilotu Fon Šeferu i njegovom pomoćniku Otu Kišu.Za svoj podvig Radoje Ljutovac odlikovan je Karađorđevom zvezdom sa zlatnim mačevima. Prošao je Albansku golgotu i probijao Solunski front, a posle rata otvorio je trgovinsku radnju u Trsteniku i živeo skromno do kraja života. Umro je u 81. godini, 1968.Artiljerijsko-raketne jedinice Vojske 30. septembar slave kao svoj praznik, a kragujevačka kasarna nosi ime Radoja Ljutovca.

PRVA ŽRTVAPrvi pilot u svetskoj istoriji ratovanja koji je poginuo na zadatku bio je Srbin Mihajlo Petrović, čiji se avion srušio 7. marta 1913. kod Skadra u borbama u Prvom balkanskom ratu. Imao je 29 godina i srpsku pilotsku dozvolu sa brojem 1.

Momčilo Petrović

BONUS VIDEO:

Kurir TV: Zašto je MIG 35 bolji od F 35?

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track