NAJVEĆA VOJNA TAJNA SRPSKE: Tri puta je SUPERGALEB ostao bez repa, navodno je bio oboren, a on leteo
Foto: Printscreen Youtube

U ČAST SRPSKIH PILOTA V i PVO VRS, KOJI SU BRANILI SRPSKI NAROD

NAJVEĆA VOJNA TAJNA SRPSKE: Tri puta je SUPERGALEB ostao bez repa, navodno je bio oboren, a on leteo

Društvo -

Supergaleb G-4 evidencijskog broja 23725 koji se sticajem okolnosti našao u Vazduhoplovstvu Republike Srpske, je bio jedni avion u naoružanju ovog vazduhoplovstva, koji je tokom ratne karijere tri puta promenio rep i koji se vodio od strane Hrvatske da je bio oboren, a to zapravo nikad nije ni bio.

Na ovom avionu dva pilota poletela su 2.juna 1992 na prelet sa aerodroma Batajnica do Banjaluke. Let se dešavao u danima kada se zaokruživala podela federalnih oružanih snaga.

Piloti su zbog rizika od protivničke PVO tokom preleta, iznad prostora koji su kontrolisale paravojne snage odlučili za brišući let.

Naime oni su u širem reonu Gradačca naleteli na dalekovd, jer su leteli niže od visine žica. Tokom prolaska ostali su bez terminezora i dela vertikalnog stabilizatora, kog su žice dalekovoda tokom niskog leta odsekle precizno kao žilet.

“ Odsečeni deo su na hrvatskoj državnoj TV stanici prikazivali kao dokaz o tome da su oborili avion. Vojnici u maskirnim uniformama pozirali su za kameru držeći komad vertikalca na kome se jasno video ceo broj 23725. Avion G -4 trebalo je da se vrati na aerodrom Batajnica, ali je zbog oštećenja zadržan na popravci u Banjaluci, pitp u svojoj knjizi Vazduhoplovne snage bivših republika SFRJ 1992-2015 trojica autora Danko Borojević, Dragi Ivić i Željko Ubović.

Međutim, zbog distanciranja SRJ od Republike Srpske, avion je zajedno sa preostalim avionima J -22 orao ušao u sastav 27. Lovačko bombarderske esakdrile. Supergaleb G -4 broja 23725 intenzivno je korišćen na borbenim zadacima sa aerodroma Mahovljani, a od 1994. i 1995. i sa aerodroma Udbina.

“ U matičnu bazu vratio se 5.avgusta 1995, kada su i drugi borbeni avioni sa Udbine prebačeni u Republiku Srpsku pred prodorom hrvatskih snaga. Avion je na jednom borbenom letu pogođen lakim prenosnim raketnim sistemom PVO. Pilot se vratio u bazu sa oštećenim avionom, a posle toga taj G-4 vratio se u operativnu upotrebu V i PVO RS. Avion koji je promenio tri repa u svojoj istoriji i danas je jedini primerak G -4 na teritoriji Republike Srpske. Osim toga ovaj G-4 Hrvatska vojska (HV) vodi kao oborenog u svojim listama PVO pobeda. Samim tim ovaj avion je klasični dokaz ratne propagande", pišu trojica autora u svojoj knjizi.

(Andrej Mlakar/Foto Printscreen Youtube )

POGLEDAJTE BONUS VIDEO:

SILA 6.epizoda: Ovo je novi jastreb u srpskom jatu!

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja