MEDIJSKE MANIPULACIJE UBOJITE KAO BOMBE: Italijanski profesor otkriva kako su američke PR agencije stvorile sliku o Srbima
Foto: Profimedia

spin doktori

MEDIJSKE MANIPULACIJE UBOJITE KAO BOMBE: Italijanski profesor otkriva kako su američke PR agencije stvorile sliku o Srbima

Društvo -

BEOGRAD - Novinar, profesor na Univerzitetu u Luganu i suosnivač Opservatorije evropskog novinarstva Marčelo Foa predstavio je danas svoju knjigu "Gospodari medija - Spin doktori i manipulacija javnošću u službi vlasti".

Foa u svojoj knjizi "Gospodari medija" objašnjava kako je i zašto moguće usmeriti medije u željenom pravcu, često bez jasne svesti novinara da učestvuju u takvim operacijama.

foto: profimedia-0240115155

Knjiga osvetljava pozadinu mnogih istorijskih događaja od atentata na predsednika Kenedija do rata u Siriji, otkriva tehnike i trikove kojima se služe medijski eksperti i ujedno nudi istorijski prikaz razvoja fenomena spina, a za čitaoce u Srbiji posebno su interesantni primeri medijske manipulacije, kreirani u velikim američkim PR agencijama, tokom ratova na prostoru bivše Jugoslavije.

Knjiga je samo u Italiji dostigla tiraž od 250.000 primeraka, mada njen prevodilac Marin Pavić, koji je i sam radio kao dopisnik iz Italije za mnoge srpske medije, kaže da je "Gospodare medija" otkrio na internetu.

Pavić je rekao da je knjiga "Gospodari medija" nastala kao "osvešćenje" nakon što su američki mediji lagali javnost o svemu što se dešavalo u Iraku i da je Foa potpuno ušao u mehanizme manipulacije medijima pa vodi i blog na kome raskrinkava mejsntrim medije posebno u domenu spoljne politike.

Odlično upoznat sa onim kako su zapadni mediji izveštavali o događajima u Jugoslaviji tokom devedesetih godina pa sve do svrgavanja Slobodana Miloševića sa vlasti, Foa naglašava da svaki novinar mora da poznaje tehnike manipulacije kojima se služe "spin doktori" i da ide ispod toga kako bi došao do prave informacije.

"Čudno je da se od Iraka preko Jugoslavije do najnovijih afera u Londonu, iste šeme manipulacije stalno ponavljaju i da novinari, čak i velikih medija poput Njujork tajmsa upadaju u te zamke da bi priznali greške kada bude prekasno", primetio je Foa, podsetivši da su dva kineska generala tu vrstu manipulacija još osamdesetih godina nazvali asimetričnim ratom koji može da postigne isti cilj kao i oružje.

Foa je naveo niz primera manipulacije koju sprovode "spin doktori" poput "zika" virusa uoči Olimpijskih igara u Brazilu sa ciljem da se tadašnja predsednica Dilma Rusev skloni sa vlasti, da bi se nakon Olimpijade utvrdilo da niko nije zaražen pomenutim virusom, zatim dešavanja na kijevskom trgu Majdan 2014, a kao jednog od najuticajnijih "spin doktora" naveo je Alistera Kembela, koji je svojevremeno bio portparol Tonija Blera.

On je upozorio na veliki uticaj medija poput "Njujork Tajmsa", "Vašington Posta", "Fajnenšl Tajmsa", "Rojtersa", čije informacije prenose svi mediju u svetu.

Foa se osvrnuo i na lažne vesti i naveo da se priča o lažnim vestima pojavila sa Bregzitom i dolaskom Trampa i skrenuo pažnju da je postojao "poseban interes establišmenta da ta tema lažnih vesti dobije na značaju".

Podsetivši da autori lažnih vesti, čak ni onih koje su imale za posledicu ratove, nikada nisu otkriveni ni kažnjeni, Foa smatra da njihov cilj jeste cenzura, jer pod izgovorom da emituju lažne vesti vlasti mogu da zatvore svaki medij, sajt pa i njegov blog, i da je to zapravo akcija protiv nezavisnih medija.

Foa je primetio da se dejstvo "spin doktora" uveliko proširilo i na društvene mreže, te je tako Velika Britanija angažovala "1.500 ratnika informacijama zaduženih za društvene mreže".

"Sve vlade imaju svoju vojsku trolova, ljude koji nemaju identitet i koji deluju u njihovu korist", dodao je on.

Foa je optimista da novinari mogu da se vrate osnovnim vrednostima svoje profesije i da se vredi boriti za slobodu štampe, te naglašava da će ljudi na internetu uvek pokušvaati da pronađu alternativnu verziju onoga što slušaju i čitaju i medijima.

(Kurir.rs/Tanjug)

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track