JUŽNI KRAK KORIDORA PRED OTVARANJEM: Grdelica pobeđena posle šest godina
Foto: Tanjug

Koridor 10

JUŽNI KRAK KORIDORA PRED OTVARANJEM: Grdelica pobeđena posle šest godina

Društvo -

Posle mukotrpnih godina gradnje najtežeg auto-puta u Srbiji radovi su u samom finišu, vozači uskoro kroz dva tunela, preko 33 mosta i 26,3 kilometra auto-puta

Novi auto-put kroz Grdeličku klisuru u punoj dužini od 26,3 kilometra mogao bi već sledeće nedelje da se koristi, odnosno čeka se samo zvanično otvaranje.

On će vozačima na putu do granice s Makedonijom doneti uštedu od barem 10 minuta i, što je najbitnije, znatno veću bezbednost u svih šest traka u oba smera.

Na taj način famozni i toliko željeni južni krak Koridora 10 biće konačno završen posle šest godina od početka radova. Na veoma nepristupačnom području rađena je ova zahtevna deonica, a to pokazuju i dužina tunela i broj mostova.

U toku je testiranje i integracija sistema tunela Manajle i Predejane, a do svečanog presecanja vrpce novi auto-put dele baš sitni radovi, uveravaju u "Koridorima Srbije". - Preostali su radovi na elektromašinskom opremanju tunela, koji se privode kraju, kao i integrisanje i testiranje upravljačko-bezbednosne opreme - kažu u ovom preduzeću. Izgradnja auto-puta kroz Grdeličku klisuru trajala je šest godina, jer se odvijala u veoma teškim i kompleksnim hidrogeološkim uslovima.

- Radilo se u skučenom prostoru klisure, sa brojnim kolizijama sa tehničkom i saobraćajnom infrastrukturom, a dodatna nepovoljnost je bila neposredna blizina korita reke Južne Morave, kao i presecanje starih, fosilnih klizišta koja su u dalekoj istoriji čak izmestila i tok same Južne Morave. Izuzetno kompleksan i heterogen geološki sastav klisure je nametnuo potrebu za stalnim prilagođavanjem projektno-tehničke dokumentacije realnim uslovima na gradilištu, što je posledično dovodilo i do promena u tehnologiji i redosledu izvođenja radova i na kraju uticalo i na rok završetka čitavog auto-puta - objašnjavaju u ovom preduzeću.

Na početku južnog kraka Koridora 10 najviše problema zadavale su potporne kosine, ali je problem rešen izgradnjom galerije. Podignuto je više od stotinu stubova, skoro 180 nosača, ugrađeno je oko 10.000 kubika betona i više od dve i po tone čelika. U svojevrsnoj galeriji nalik polutunelu dugom 150 metara podešava se rasveta.

- Ostaje nam da u narednih nekoliko meseci završimo sanaciju svih kosina i klizišta, ukupno je pet takvih mesta - rekao je Aleksandar Senić, direktor sektora za izgradnju "Koridora".

Da podsetimo, izgradnja deonice kroz Grdeličku klisuru počela je 2013. godine. Ovaj deo južnog kraka Koridora 10 bio je građevinski najzahtevniji sa dva tunela, 33 mosta ukupne dužine šest kilometara, nadvožnjacima, petljama, železničkim koridorom, magistralnim putem i rekom Južnom Moravom. Na izgradnji južnog kraka Koridora učestvovalo je oko 3.500 radnika.

Testiranje

Tuneli

Najduži drumski tunel - Manajle kod Vladičinog Hana - ima dve cevi dužine 1.800 metara. Povezane su evakuacionim prolazima, a imaju najsavremeniji telekomunikacioni sistem, saobraćajnu opremu i signalizaciju. U tunelu postoji 13 različitih sistema koji su zaduženi za bezbedno upravljanje saobraćajem u tunelima. Testiraće se razne incidentne situacije. U opremanje tunela Manajle uloženo je 13 miliona evra.

Testiraće se i tunel Predejane. Dug je 1.073 metra, ispred njega se nalazi tehničko-operativni centar iz kojeg se upravlja svakim metrom bezbednosti u samom tunelu, a iza tunela nalazi se jedinstvena petlja u Srbiji koja "lebdi" u vazduhu iznad Južne Morave.

Građevinci imali posla

Tri oštećenja za šest godina

Do delimičnih oštećenja potpornih zidova dolazilo je u tri navrata. Prvi put u martu 2017. godine na južnom portalu tunela Predejane, zatim u martu 2018. godine u zoni petlje Predejane i na kraju u avgustu prošle godine na poddeonici Grdelica - tunel

Predejane, nadomak Grdelice. U tunelu Manajle, na primer, u više navrata dolazilo je do većih odvala zemljanog materijala od preko 150 metara kubnih, kako u svodu tako i u čelu tunela, kao i do izuzetno velikih priliva podzemne vode, od po čak 7 l/s.

Brojke

- 6 godina trajala izgradnja - 26,3 km dužina auto-puta - 33 mosta - 5,7 km ukupna dužina mostova - 2 tunela - 1,8 km dužina tunela Manajle, najdužeg tunela u Srbiji - 3 saobraćajne trake u jednom smeru - 10 minuta najmanja procenjena ušteda vremena u odnosu na magistralni put - oko 3.500 radnika je učestvovalo u izgradnji

Kurir.rs/ B.Travica

Foto.rs/ Tanjug

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track