GRAĐANI SRBIJE KIVNI NA KOMUNALNA PREDUZEĆA: Žale se na velike račune za vodu, struju i grejanje!
Foto: Dado Đilas

Bes

GRAĐANI SRBIJE KIVNI NA KOMUNALNA PREDUZEĆA: Žale se na velike račune za vodu, struju i grejanje!

Društvo -

Napisali Više do 2.000 građana žalilo se prošle godine Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije na loš kvalitet pruženih usluga, ali i na nepostojeće dugove

Na uvećane račune za komunalne usluge, nepostojeće dugove prema komunalnim preduzećima i loše grejanje prošle godine se žalio svaki deseti od ukupno 25.000 građana, koji su se za zaštitu svojih prava obraćali udruženjima za zaštitu potrošača.

Neki problem sa komunalnim preduzećima koja isporučuju vodu, struju, gas, grejanje imalo je više od 2.000 građana, što je 8,25 odsto od ukupnog broja raznih pritužbi koje je u 2019. godini dobila Nacionalna organizacija za zaštitu potrošača (NOPS).

Prigovori

- Svaki 10. od ukupno 25.000 prigovora koje smo prošle godine dobili odnosio se na reklamacije na komunalne usluge, što znači da je više od 2.000 potrošača imalo neki problem u vezi sa tim uslugama. Najveći broj građana žalio se na kvalitet grejanja i tu imamo velikih problema zato što sve veći broj ljudi želi da raskine ugovor sa toplanama i da isključi centralno grejanje zato što su nezadovoljni visokim cenama i lošim kvalitetom usluge. Iako neki ljudi žele da isključe grejanje jer nemaju para, dešava se da toplana ne dozvoljava raskid ugovora. Treba znati da, prema Zakonu o zaštiti potrošača, svaki korisnik ima pravo da raskine ugovor uz ispunjenje određenih uslova propisanih odlukama lokalnih samouprava. Najvažniji uslovi su elaborat ili studija o tome kako će isključenje jednog korisnika sa mreže uticati na ostale stanare u zgradi, kao i saglasnost stambene zajednice kao pravnog lica na izvođenje radova na instalacijama u zajedničkom delu zgrade - objašnjava Zoran Nikolić, potpredsednik NOPS.

foto: Shutterstock

Spor

Pored nezadovoljstva daljinskim grejanjem, 4,60 odsto pritužbi građana na komunalna preduzeća odnosilo se na visinu računa za komunalne usluge, nepostojeće dugove i neevidentiranje uplata. - Mali broj potrošača, 0,88 odsto, žalio nam se zbog neoverenih brojila. Pred Ustavnim sudom vodimo i spor zbog toga što lokalne distribucije struje traže od kupaca nekretnina da plate dug prethodnog vlasnika ili da plate 150.000 dinara novi priključak. Smatramo da ne mogu da vezuju ugovorni odnos za nekretninu, nego za prethodnog vlasnika, ali videćemo kako će se to završiti. Zašto bi neko plaćao novi priključak za struju kada ga već poseduje - ističe Nikolić.

Tužbe

NISU ISPLATIVE

Advokat Vojin Biljić kaže da s obzirom na male iznose i skupe i dugotrajne sudske postupke građanima ne isplati da tuže komunalna preduzeća. - Potrošački sporovi u Srbiji uglavnom su neisplativi iz prostog razloga što imamo dugotrajne sudske postupke, a troškovi postupka su nesrazmerni vrednosti spora. Problem je što je, prema Zakonu o zaštiti potrošača, teret vođenja parničnih postupaka prebačen na građane umesto da to rade tržišne inspekcije. Takođe, niti postoje kolektivne tužbe, niti se kasnije presude donose na osnovu prethodnih - kaže Biljić i dodaje da su potrošački sporovi u našem pravnom sistemu marginalizovani.

NAJČEŠĆE ŽALBE

Najčešće žalbe građana na komunalna preduzeća:

  • previsoke cene i loše daljinsko grejanje
  • visoki računi komunalnih usluga
  • nepostojeći dugovi
  • neevidentirane usluge
  • nemogućnost plaćanja vode po utrošku domaćinstva
  • neoverena brojila za struju i gas

Kurir.rs/ Slavica Tomčić Foto: Dado Đilas

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track