"ZAPRAŠUJU NAS I TRUJU"! Beli trag iz aviona otrovan? Evo šta je ISTINA
Foto: Patriotic Alien / Alamy / Alamy / Profimedia

"ZAPRAŠUJU NAS I TRUJU"! Beli trag iz aviona otrovan? Evo šta je ISTINA

Društvo -

"Beli trag na nebu stajao je ceo dan. Zaprašuju nas i truju. Kako je moguće da izmaglica stoji na +16 stepeni".

Ovo je samo jedan od komentara sa društvenih mreža koji se često mogu pročitati na temu "kemtrejlsa", belih tragova koji se formiraju iza aviona.

Prema takvim teorijama zavere, kondenzacijski tragovi su zapravo hemijski ili biološki reagens, koji se namerno ispušta iz aviona na visokim nadmorskim visinama u svrhu tajnih državnih programa.

Ipak, istina je nešto drugačija, bar ako je verovati nauci o fizičkim i meteorološkim procesima u atmosferi.

Troposfera je najniži i najgušći deo atmosfere, koji se prostire od visine 8 km iznad polova i do 18 km iznad ekvatora, a visina prostiranja zavisi kako od geografske širine, tako i od godišnjeg doba. U njoj se nalazi naveći deo mase atmosfere, skoro sva atmosferska voda, tu se stvaraju oblaci, nastaju sva značajnija strujanja vazduha i odvijaju se sve vremenske promene.

Temperatura s visinom opada i na gornjoj granici troposfere iznosi od -55°C do -80°C. Jedino je u ovom sloju moguć život. Od stratosfere je odvaja tropopauza. U tropopauzi temperatura stagnira i uglavnom se ne menja, a stratosferi temperatura raste sa visinom i na 60 kilometara temperatura dostiže vrednosti oko nula stepeni.

Kondenzacija predstavlja fazni prelazak iz gasovite faze u tečnu oduzimanjem toplote (hlađenjem) do kritične temperature. Reverzni proces je isparavanje. Reč se najčešće odnosi na kruženje vode. Takođe se može definisati kao promena stanja vodene pare u tečnu vodu u kontaktu sa tečnom ili čvrstom površinom ili jezgrima kondenzacije oblaka u atmosferi.

FA 18C, Hornet, američki avion, avion
foto: Profimedia

Kada se prelaz dogodi iz gasovite faze u čvrstu fazu, promena se naziva depozicijom.

Kondenzacijski tragovi su vidljivi tragovi kondenzirane vodene pare koji se stvaraju iza otvora mlaznog motora aviona.

Avioni najčešće lete na visinama iznad 8.000 metara, neki i iznad 10.000 metara. Poznato je da temperatura vazduha opada sa visinom. Prema osmotrenim podacima, najčešće temperatura vazduha na visinama iznad 8.000 metara su i ispod minus 40 stepeni, a ka višim slojevima troposfere spuštaju se na vrednosti i na minus 60 stepeni.

Dakle, tragovi nastaju kao posledica toga što vreli izduvni gasovi iz motora aviona dođu u dodir sa hladnim vazduhom na velikim visinama. Nekada traju po nekoliko sekundi do nekoliko minuta, a nekada i po nekoliko sati. Koliko će se tragovi zadržati na nebu zavisi od vlažnosti vazduha. Što je vazduh suvlji, tragovi će možda i izostati, a što je vlažnost vazduha veća i tragovi će biti intenzivniji i duže se zadržavati, a što je čest slučaj pred promenu i pogoršanje vremena.

Da li su avionski gasovi loši po zdravlje čoveka - da, ali u istoj količini kao i izduvni gasovi automobila ili drugih vozila.

(Kurir.rs/Telegraf)

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track