DA LI JE LETENJE ZA 20 € PROŠLOST: Tvrdi se da niskotarifnih linija ima previše, a ovo je glavni razlog zašto će karte poskupeti!
Foto: Cigdem Simsek / Panthermedia / Profimedia, Christopher Torres Pedraza / Alamy / Alamy / Profimedia

izgleda da im je odzvonilo

DA LI JE LETENJE ZA 20 € PROŠLOST: Tvrdi se da niskotarifnih linija ima previše, a ovo je glavni razlog zašto će karte poskupeti!

Društvo -

izgleda da je odzvonilo

Francuska vlada je predložila minimalnu ujednačenu cenu avio-karata za sve kompanije, kako bi se eliminisala mogućnost niskotarifnih letova.

I Britanci i Švajcarci su se složili da nije više izvodljivo kupovati karte koje koštaju 10 ili 20 evra, a sve pravdaju prevelikim brojem takvih letova, što ugrožava životnu sredinu.

wizz je poznat po nižim cenama karata
wizz je poznat po nižim cenama karatafoto: Nebojša Mandić

Glavni i odgovorni urednik specijalizovanog sajta za vazduhoplovsto Tango siks Petar Vojinović kaže da odluka o ujednačavanju minimalne cene avio-karte ne znači kraj jeftinih letova.

- Dakle, postoji nekoliko kategorija jeftinih letova. Oni ultra jeftini, koji su pre svega vezani kao u svakoj poslovnoj aktivnosti za promocije. Nikada vi, pa čak ni u loukosterima, ne dobijate toliko jeftine letove koliko su oni reklamirani, jer su oni rezervisani za jedan mali procenat onih koji su najbrži - rekao je Vojinović u Jutarnjem programu RTS.

Navodi i da je u Francuskoj već aktuelna priča oko zabrane kraćih letova unutar Francuske, koji mogu da budu obavljeni železnicom, u trajanju do dva i po sata.

i ovako se jeftino leti
i ovako se jeftino letifoto: Printscreen/Twiter/ easyJet

Ideja je da to doprinese smanjenju emisije štetnih gasova, ali to je, kaže Vojinović, kontroverzno. Napominje da avijacija jeste veliki zagađivač vazduha, ali da u odnosu na neke druge "prljavije industrije" nije najveći.

- Hajde da karikiramo - život planete zavisi od toga da svi letovi stanu, dakle da se nešto drastično desi oko omotača, odnosno da se smanji efekat staklene bašte. I ekonomija sveta bi stala i to bi dakle bio veći problem u funkcionisanju i održivosti planete nego ekologija - rekao je Vojinović.

Navodi da je, što se tiče francuskog predloga, upitno da li će se glasači pobuniti ako avio-karte poskupe u sledećih 5-6 godina, pa se to opet vrati na staro.

- Videćemo. Avio-industrija, odnosno proizvođači motora za avione, idu ka tome da motori, odnosno avioni kroz motore budu pogonjeni biogorivima. I to je jedan od načina koji može zapravo da doprinese smanjenju emisije štetnih gasova - kaže Vojinović.

Petar Vojinović
Petar Vojinovićfoto: Kurir TV, Printscreen Youtube

Dodaje da je Francuska verovatno reagovala na trend porasta putnika u avio-saobraćaju od kraja korone, zbog čega su i avio-karte poskupele.

- Putnici su se vratili u vazduh, odnosno lete avionima mnogo, mnogo više nego čak i pre korone - rekao je Vojinović.

Napominje da su troškovi avio-saobraćaja sada skuplji i da će razne avio-kompanije svakako povećavati cene karata.

- To će se desiti neznatno, ali nikada više, i za to se slažu i direktori tih najvećih loukost aviokompanija, neće biti onih ultra loukost cena karata - kada oni imaju neke masovne promocije, kada uvode nove linije, promovišu nove gradove, od jedan-dva evra - ističe Vojinović.

kompanija koja je poznata kao niskotarifna
kompanija koja je poznata kao niskotarifnafoto: REUTERS

Dodaje da će se gužva na nebu smanjiti sledećih nekoliko godina, sa povećavanjem cene karata i kapaciteta u drugim vrstama saobraćaja, ali da avio-saobraćaj ostaje bez konkurencije.

- On je činjenično i dokazano najbezbedniji, najpraktičniji i najbrži vid saobraćaja. Ne samo za ljude, već i za teret. I da, on možda, ukoliko postoje adekvatne alternative, pre svega u kontekstu ekologije, u vidu železnice, nema smisla toliko na nivou intra saobraćaja velikih država, ali je i dalje jako bitan - kaže Vojinović.

Kurir/RTS

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track