VESNA JE JEDINA PREŽIVELA PAD AVIONA: 7 puta izbegla smrt, verovala je da je SPASIO SRPSKI SVETITELJ, nije se odvajala od IKONE
Foto: Handout / AFP / Profimedia, Printscreen

priča u koju je i danas teško poverovati

VESNA JE JEDINA PREŽIVELA PAD AVIONA: 7 puta izbegla smrt, verovala je da je SPASIO SRPSKI SVETITELJ, nije se odvajala od IKONE

Društvo -

Ceo svet saznao je te 1972. godine za stjuardesu Jugoslovenskog aerotransporta (JAT) Vesnu Vulović, koja je preživela pad aviona "DC-9" sa 10 kilometara! Vesna Vulović ušla je u istoriju kao jedina koja je preživela pad aviona 26. januara 1972. godine koji se srušio sa 10.000 metara iznad grada Srpska Kamenica (tadašnja Čehoslovačka).

Po zvaničnim indormacijama podmetnuta bomba u avionu eksplodirala je na liniji Kopenhagen - Zagreb, u avionu je bilo 29 ljudi i niko, osim nje, nije preživeo. Nakon eksplozije bombe avion se srušio visine od 10.000 metara, a Vesna se u tom trenutku nalazila u prepolovljenom trupu aviona i zajedno sa njim je padala na zemlju.

Vesna Vulovic
foto: Printskin

Postala je Ginisov rekorder u rubrici "kako preživeti nemoguće“ kao osoba koja je preživela pad sa visine od 10.000 metara bez padobrana.

- Sećam se ulaska u avion i leta Kopenhagen - Zagreb. Pamtim samo sliku žena koje su s decom stajale u avionu kada je počeo padati sa 10.000 metara visine iznad čehoslovačkog sela Srpska Kamenica. Panika - govorila je za života Vesna Vulović.

U sećanje joj je ostala urezana slika poginulih ljudi koja ju je godinama proganjala.

- Više se mnogo toga i ne sećam, ali ta slika poginulih putnika u avionu koji pada me proganja. Mnogo je lakše umreti. Teže mi je bilo da preživim nego onima koji su umrli - govorila je Vulovićeva u intervjuima.

Vesna Vulović
Vesna Vulović foto: Printscreen YouTube

U vreme pada aviona radila je manje od odinu dana kao stjuardesa, a prisetila se i doručka sa Ratkom Mihićem.

- Tek osam meseci sam radila kao stjuardesa. Bila sam srećna, jer nikada do tada nisam videla Kopenhagen. Pamtim doručak sa Ratkom Mihićem, koji je non-stop pričao o svom sinu i ćerki, kao da niko drugi nema decu. Kao da je osećao da ih više neće videti.

Ona je verovala da je spasio Sveti Sava, a od njegove ikone se nije odvajala za života i svakog 27. januara Svetog Savu slavila je kao svoga spasitelja.

Od posledica pada imala je frakturu lobanje, obe slomljene noge, tri slomljena pršljena i kao posledicu privremenu paralizu od struka nadole. Prohodala je posle nekoliko uzastopnih operacija, nekoliko meseci kasnije.

- Sve to bilo je jako bolno. Ali ja sam verovala da ću ustati. Samo sam čekala kada će doktor doći i reći: "E, hajde ti sad ideš" - pričala je Vulovićeva.

foto: Prin Screen

Ipak fizički oporavak nije izlečio sve rane kobne nesreće, koje su je godinama proganjale.

- Mogla bih po ceo dan da plačem - govorila je ona. Vulovićeva je rekla i da je posle nesreće shvatila da su svi članovi posade predosećali da će se nešto desiti - jedino ona nije predosećala.

Prvih meseci posle nesreće, Vesnu su svi gledali na ulici. Bila je poznatija od mnogih glumica. Kasnije se sve promenilo. Vesna je penzionisana 1991. godine, a poslednjih dana svog života bila je teško bolesna, preminula je 2016. godine.

Avion, Beda, Siromaštvo, Pad, Umrla, Stjuardesa, Vesna Vulović, Čehoslovačka, Preminula, Jat, Samoća
foto: Privatna Arhiva, Marina Lopičić

Čak sedam puta izbegla smrt

Mogla je umreti zbog nedostatka kiseonika na visini od 10 kilometara i smrzavanja na temperaturi od oko minus 50 stepeni Celzijusovih;

Zbog nagle dekompresije, kad je bila izložena iznenadnoj velikoj promeni pritiska;

Izbegla je pogibiju zbog rupe u avionu koja usisa sve što je pred njom, uključujući i ljudska tela;

Zbog pada s te visine. Sva krv se u ovim slučajevima slije u donji deo tela i srce, obavezno, prepukne;

Zbog pada na zemlju. Udarac posle propadanja sa 10.000 metara. Ludilo je pomisliti da je moguće preživeti ga;

Smrt na zemlji. Teško povređena i lako obučena, na snegu, svakako bi podlegla povredama da je spasioci nisu tako brzo pronašli;

Smrt zbog ukazivanja pomoći. Da šumar Bruno Henke nije dobro znao šta radi prilikom ukazivanja prve pomoći, Vesna bi verovatno preminula do dolaska Hitne pomoći.

Kako je došlo do nesreće?

Zvanično, bomba sa satnim mehanizmom bila je u koferu u prtljažniku. Eksplozija je presekla komande ispod poda letelice, pa je avion krenuo u nekontrolisani spiralni pad. Posada i putnici ostali su živi posle eksplozije, na snimku crne kutije čuju se njihovi povici i glas jednog člana posade koji viče: „Mama, zdravo, mama...“ Do raspadanja aviona došlo je usled preopterećenja materijala tek na visini od 600 do 900 metara iznad tla. Time se objašnjava i čudesno preživljavanje Vesne Vulović. Spasioci su je pronašli s nogama na zemlji, dok joj je gornji deo tela bio u trupu letelice.

Međutim, nekoliko godina kasnije čule su se glasine da je čehoslovačka protivvazdušna odbrana greškom oborila JAT-ov avion. Te informacije nikad nisu zvanično potvrđene.

Kurir.rs

Bonus video:

01:32

BILI SMO KOD ŠAPCA, AVION SE ODJEDNOM OKRENUO I PUN GAS GORE Horor iskustvo Beograđanke: Najgore je kako su nas tretirali

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track