Ameri doveli Pradu u Srbiju

Povratak na industrijsku scenu

Ameri doveli Pradu u Srbiju

Društvo -
USAID pomogao da se 12 malih srpskih proizvođača ujedini pod imenom „Koštana“, zahvaljujući čemu mogu da primaju porudžbine najpoznatijih svetskih dizajnera obuće

BEOGRAD - Za svaku pohvalu!Zahvaljujući Američkoj agenciji za međunarodni razvoj (USAID), Vranje i Novi Pazar vratili su se na svetsku industrijsku scenu. Naime, 2011. godine USAID je pomogao da se 12 malih proizvođača ujedini u klaster pod imenom čuvene fabrike obuće „Koštana“, koja je s dolaskom kapitalizma propala. Sada kada rade zajedno, ovi proizvođači, koji su doskoro bili konkurenti, mogu da primaju velike porudžbine od najpoznatijih dizajnera obuće kao što su „Luj Viton“, „Prada“ i „Moskino“.- Tek smo uz pomoć USAID uspeli da nađemo zajednički interes i osnujemo ovaj klaster „Koštana“ - kaže Bratislav Đorđević, kome je saradnja sa USAID omogućila da proširi poslovanje i zaposli 160 radnika.USAID je 2008. pomogao i osnivanje klastera „Asteks“, koji čini 135 malih proizvođača, i od tada im pomaže da na rusko tržište odeće uđu pod zajedničkim nazivom „Džins iz Srbije“. Nakon uspeha koji je imao na ruskim sajmovima, klaster „Asteks“ nedavno je otvorio svoj distributivni centar u Moskvi.- Bilo je i ranije pokušaja da se lokalne firme ujedine, ali nije bilo uspeha na tom polju do dolaska pomoći od USAID - kaže Nihat Ugljanin, vlasnik firme za proizvodnju džinsa „Džoin“, i dodaje da ih je USAID podučio kako da vode firme i kako da prepoznaju svoje mesto na tržištu.Fabrika „Koštana“ nekad je zapošljavala 4.000 radnika, a kad je fabrika propala, drugi radnici otvorili su svoje male firme. Takođe, Novi Pazar je u bivšoj Jugoslaviji važio za značajan centar tekstilne industrije. Međutim, taj grad je beležio i jednu od najvećih stopa nezaposlenosti u Evropi od blizu 40 odsto. Naravno, zahvaljujući USAID, oba grada su se vratila svojim industrijskim poslovima.

 Bratislav Đorđević
Bratislav Đorđević

Nihat Ugljanin
Nihat Ugljanin

Dnevno 4.100 pari obućePet proizvođača, članova klastera „Koštana“, vratilo se s najvećeg sajma obuće u Nemačkoj u maju prošle godine sa ugovorenim poslovima s poznatim brendovima u vrednosti od milion dolara i 200.000 dolara vrednim porudžbinama za obuću koju proizvode pod svojim imenom. Ovaj klaster, koji dnevno šije 4.100 pari obuće, očekuje porast prodaje od 50 odsto u sledećih tri do pet godina i planira da broj zaposlenih u tom istom periodu poveća sa 1.060 na 3.000 radnika.

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track