Kamere s veštačkom inteligencijom same će da šalju kazne! Izmena ograničenja za vozače početnike, za bicikliste, svi će morati na kolima da imaju ovaj detalj
Uvođenje kamera s veštačkom inteligencijom, koje bi automatski prepoznavale prekršaje poput prolaska kroz crveno svetlo, prekoračenja brzine i nepropisne upotrebe mobilnog telefona uz automatsko slanje kazni, zatim izmene ograničenja za vozače sa probnom dozvolom zarad omogućavanja ispunjenja osnovni životnih i društvenih aktivnosti, obavezna edukacija mladih vozača u periodu od dve godine nakon dobijanja dozvole, a koja bi uključivala i simulaciju vožnje u teškim uslovima (kiša, magla, led), dozvoljavanje biciklistima da se u jednosmernoj ulici kreću dvosmerno - sve su ovo moguće novine u novom Zakonu o bezbednosti saobraćaja (ZOBS), na kojem se intenzivno radi.
Važeći ZOBS na putevima je usvojen 2009. i od tada je pretrpeo više ad hoc izmena, kao i sistemske 2018. i 2023. godine. Sada je potrebno je da se zakon prilagodi tehnološkim dostignućima i novinama u drugim oblastima koje su od značaja za bezbednost saobraćaja, a šira i stručna javnost ima priliku da daje svoje predloge na mejl adresu zbs.predlozi@mup.gov.rs.
- Od ključnog je značaja da se, pre svega, isprave nelogičnosti koje su nastale usled njegovih brojnih izmena - kaže za Kurir Slaviša Lakićević, načelnik Uprave saobraćajne policije, i dodaje:
- Među obavezama koje je Republika Srbija preuzela u procesu pridruživanja Evropskoj uniji jeste i potpuno usklađivanje propisa iz oblasti bezbednosti saobraćaja, tako da će se istovremeno raditi na implementaciji odredaba relevantnih propisa EU. Angažovaćemo sve kapacitete da se posao uradi pre svega kvalitetno, ali i u što kraćem periodu.
Lakićević podseća da su poslednjim izmenama uvedena neka nova rešenja.
- Međutim, neočekivano veliki broj oduzetih vozila višestrukih povratnika i učesnika bez prava na upravljanje vozilom, kao i veliko stradanje u saobraćaju, potvrđuju da sistem upravljanja bezbednošću saobraćaja nije delotvoran i da je neophodno uvesti krupnije izmene u regulativi, propisivanju odgovornosti i nadzoru nad radom.
Cilj radne grupe je da zakon bude jednostavan i primenljiv kako za saobraćajnog policajca, tako i za sudije, što znači i bolji efekat na građane - jasne granice prihvatljivih grešaka kao blažih prekršaja, nedopustivih ponašanja i privremenog, odnosno trajnog isključenja iz sistema.
- Neophodna je i edukacija kroz školski sistem ne samo za prva četiri razreda već i za srednjoškolski uzrast, jer je veliko stradanje mladih vozača - naglasio je načelnik.
Kao primere na koje bi trebalo da se ugledamo jeste onaj iz zakonodavstva Slovenije o zaštiti mladih vozača i smanjenju rizika u prvim godinama vozačkog staža kroz obavezan trening bezbedne vožnje, a koji finansira Udružnje osiguravača. Ili pak postizanje efikasnosti po ugledu na Tursku, gde u obrascu vozačke dozvole obavezno mora da se navede mejl adresa "u cilju brze korespondencije sa učiniocem prilikom dokumentovanja prekršaja, a što rezultira smanjenjem troškova za ceo sistem, smanjenjem mogućnosti zloupotrebe i odugovlačenja postupka i maksimalan efekat sankcije".
PREDSEDNIK VUČIĆ: Učinićemo sve da Srbiju ponovo podignemo na pobedničko postolje