Najnovije vesti

Kako da kao frilenser reklamirate sami sebe?

Da li je marketing bez novca moguć?

Kako da kao frilenser reklamirate sami sebe?

Edukacija

Frilens karijera često dođe kao posledica slučaja. Nije reč o promišljenoj odluci, već o spletu okolnosti. U kraju je poznato da imate dara za crtanje, pa vas prijateljev prijatelj pozove da mu pomognete oko dizajniranja logoa za njegovu firmu. Ta osoba bude zadovoljna vašim rešenjem i preporuči vas svom poznaniku i odjednom ste profesionalni dizajner. Hobi je prerastao u posao.

Preporuka „od usta do usta” je jedan od najboljih načina da se pozicionirate u bilo kojoj oblasti. Svako ko je dovoljno dobar može na ovaj način da stekne nekoliko klijenata iz bližeg okruženja. Ali šta raditi kada ovaj izvor presuši? Evo nekoliko dobrih načina kako možete sami sebe reklamirati. 

Napravite dobro dizajnirane vizitkarte.
Stare dobre vizitkarte… Mnogi smatraju da je praviti ih u eri interneta izlišno, ali praksa pokazuje da one ipak nisu demode. Evo primera. Nalazite se na nekoj žurici ili proslavi. Ljudi oko vas pričaju o poslu. Vi pomente da ste dizajner, a neko kaže da je njenom ili njegovom šefu potreban neko da uradi redizajn sajta. Odlično, preporučiće baš Vas jer ste ostavili dobar utisak, ali kako da uzme vaš kontakt? „Neka me Vaš šef potraži na LinkedInu, zovem se tako-i-tako”.

Koliko god da je LinkedIn korisno oružje, složićete se da u ovom slučaju nije sasvim sigurno da će neko zapamtiti vaše ime. A uzimanje tuđeg broja telefona, ili maltretiranje stranca da ostavi piće i prijatelje ne bi li zapisao vaš broj je malo nekulturno. U ovakvim situacijama vizitkarta je i dalje neprevaziđena.

Naravno, naivno je očekivati da će vas svako kome ste dali vizitkartu pozvati, ali je mnogo veći rizik uopšte ne ostaviti kontakt ili to uraditi na pogrešan način. Da li će vas se u takvim slučajevima neko setiti nemoguće je predvideti.

Ako se opredelite za pravljenje vizitkarte, potrudite se da je dizajnirate u odnosu na vaše zanimanje. Jasno je da frilens dizajner neće koristiti isti dizajn kao, na primer, računovođa ili programer.

Kompletirajte svoj LinkedIn profil.
LinkedIn je sveprisutan način da budete primećeni u današnjem profesionalnom svetu, nezavisno od industrije kojoj pripadate. Profil na ovoj mreži danas morate imati. Što popunjeniji – to bolje. Zato se potrudite da dobijete preporke od što većeg broja ljudi sa kojima ste tokom karijere sarađivali. Preporuka je za budućeg klijenta najkredibilniji način provere vaših veština.

Naravno, u građenju profila, jasno iskažite svoje veštine, ekspertizu i profesionalno iskustvo. No, bez dokaza o radu koju ste izveli u prošlosti, nemojte ni da razmišljate o hvaljenju navodnim veštinama koje posedujete, a koje nemaju jasan odraz. Upravo zbog tog problema sledi naredni savet.

Napravite onlajn portfolio.
Možda mislite da portfolio važi isključivo za poslove u vezi sa dizajnom. Ako je tako, varate se. Kao profesionalni pisac, takođe morate učiniti vidljivim najbolje primere svog rada.

Ako ste programer, potrudite se da imate screenshot slike svojih aplikacija uz prateći tekst koji objašnjava njihovu funkcionalnost. A ako je vaš rad javno dostupan, obezbedite i link ka sajtu ili prodavnici mobilnih aplikacija gde je i vaša.

Štagod da radite, trudite se da sve što vam služi na čast bude lako dostupno i na jednoj lokaciji. Vaši potencijalni poslodavci i klijenti nemaju vremena da previše traže u moru kandidata i može se desiti da umesto vas posao dobije neko ko je manje kvalitetan samo zato što je znao da se prezentuje.

I najzad, zbog raznih pitanja autorskih prava, uvek proverite sa bivšim klijentima šta od završenih projekata smete da pokazujete. Baš zbog takvih potencijalnih poteškoća, alternativno spremite i materijal u pisanoj formi sa detaljnim opisima projekata – bolje išta nego ništa.

Ne zaboravite na marketing u stvarnom životu.
Od kada su se sajtovi poput Elancea, Odeska i Gurua pojavili, mnogi frilenseri su zaboravili na značaj oflajn marketinga i interakcije među ljudima. Dakle, nastavite da posećujete konferencije, održavate živ kontakt sa kolegama i budete vidljivi na sve moguće načine. Drugim rečima, izađite iz svoje sobe!

Šta raditi ako još uvek niste dovoljno iskusni da biste imali portfolio?
Svaki početak je težak. Ali, bez očajavanja. Počnite od porodice i prijatelja. Sigurno je da je nekome iz neposredne okoline usluga koju nudite potrebna upravo sada. Počnite da radite besplatno ili ispod cene. Ili „pecajte” posao preko sajtova poput Reddita. U ovoj tački uopšte nije bitno za koga radite. Važno je jedino da steknete iskustvo. Za kratko vreme možete napuniti CV sa dovoljno referenci, ali i imati portfolio kog se nećete stideti. Videćete da će već tada biti neuporedivo lakše.

 

RAZMENA SADRŽAJA

Inicijalizacija u toku...