Najnovije vesti

SLUŽBA ILI DRUŽBA? Treba li menadžer ljudskih resursa da bude prijatelj sa zaposlenima?
Foto: Promo

Iskustva profesionalaca

SLUŽBA ILI DRUŽBA? Treba li menadžer ljudskih resursa da bude prijatelj sa zaposlenima?

Edukacija

Kada ste posvećeni dobrobitima zaposlenih, platama i upravljanju talentima, teško je izbeći ličniji kontakt sa ljudima i ne znati poverljive detalje iz njihovih života. Upravo zbog toga je važno biti svestan granica koje razdvajaju profesionalni odnos od prijateljstva sa zaposlenima.

Šta kažu eksperti: da li bi HR menadžer trebalo da se druži sa zaposlenima ili da bude na profesionalnom odstojanju?

foto: Promo

Njihova iskustva dovode do ove četiri taktike, koje pomažu da se razdvoje profesionalnost i ljubaznost. Zapamtite ih, ukoliko radite kao profesionalac u kadrovskoj službi, ili želite da se bavite ovim poslom.

Uspostavite jasne granice

Često ne shvatate da su vam potrebne granice dok ne uvidite da ste ih već prešli. Poštedećete sebe glavobolje ako na samom početku jasno postavite granice u odnosima sa kolegama.

Odlučno pokažite dokle ste spremni da idete, a šta se kosi sa vašim poslovnim načelima.

Konsultant za ljudske resurse HR agencije Burr Consulting LLC Metju Ber našao se u neugodnoj situaciji jer je njegov nadređeni insistirao na održavanju prijateljskog odnosa van posla. „Kada sam radio kao menadžer za ljudske resurse u jednoj fabrici papira, šef me je uvek pozivao na različite društvene događaje. Otišao sam jednom, ali odbio sam sve sledeće pozive. Moj šef je bio malo uvređen zbog toga, i to mi je stavio do znanja. Morao sam da objasnim da to nije ništa lično, već da želim da održavam jasnu granicu između svog profesionalnog i ličnog života.“

foto: Promo

Možda će biti teško postaviti granice (posebno sa nadređenima), ali to od početka može pomoći izbegavanju aktivnosti koje bi kasnije mogle nekoga da uvrede. Ako je vaša odluka da ne prisustvujete događajima iz privatnog života zaposlenih i da se ne družite sa njima van posla – to im morate odmah jasno staviti do znanja kako biste izbegli buduće neprijatne situacije.

Svakako da će se vaše ponašanje razlikovati od firme do firme, u zavisnosti od postojeće kulture preduzeća, ali je važno da postavite svoja ograničenja i ne odustajete od njih.

Neka svi budu jednaki u vašim očima

Ako radite kao HR menadžer, postoji još jedna opasnost u koju vas može dovesti blisko prijateljstvo sa zaposlenima. To je sticanje favorita među kolegama.

Ukoliko izgradite blizak prijateljski odnos sa nekim sa kime radite, može doći do toga (ili se drugima može učiniti da je tako) da svojim favoritima pružate više mogućnosti i od njih očekujete manje discipline. Da ne spominjemo neprijatnost koja nastaje kada HR menadžer mora da saopšti loše vesti zaposlenom koga smatra prijateljem.

„Obe strane moraju biti dovoljno zrele da shvate da vam je profesionalna uloga prioritet i da će, bez obzira na privatne prijateljske odnose, HR menadžer uvek morati da obavlja svoj posao“, objašnjava Pamela Šend, izvršna direktorka njujorške konsultantske agencije Offer Stage Consulting. „Zaposleni koji je privatno blizak sa vama može lično da shvati situacije u kojima vi zapravo samo postupate po pravilima svog posla. Ako vas brinu ovakvi izazovi, najbolje bi bilo da izbegavate sklapanje čvrstih prijateljstava na poslu. Održavajte sve odnose kao strogo profesionalne i ne rizikujte da izgubite dobru poslovnu reputaciju.“

Izbegavajte tračeve

Kao menadžer ljudskih resursa, morate se ponašati tako da uvek dajete primer ostalim kolegama.

Vaš zadatak je i da izveštavate rukovodstvo o svim delima koja su u suprotnosti sa politikom firme. Većina zaposlenih je svesna činjenice da služba ljudskih resursa nije mesto za prepričavanje glasina. Ipak, ako imate prijatelje među kolegama, velika je verovatnoća da ćete, hteli – ne hteli, čuti i nekoliko tračeva. Po pravilu, čuvajte se takvih razgovora i budite spremni da se u tim situacijama uvek postavite kao HR menadžer, a ne kao drugar za ćaskanje.

Kerolajn Simers, vlasnica agencije Corplandia Communications iz Los Anđelesa, seća se trenutka kada je shvatila da ne može biti i HR profesionalac i lični prijatelj.

foto: Promo

„Došla sam u HR službu sa druge pozicije i imala sam bliske prijateljice u kompaniji odranije. Jednog dana sam s jednom od njih otišla na ručak. Spomenula je nečije neprimereno ponašanje na poslu, ali je rekla da ne želi da mi kaže o kome se radi, jer bi time dodatno zakomplikovala situaciju. Iz poštovanja prema našem prijateljstvu, nisam insistirala na detaljima. Kada sam to ispričala svom šefu, rekao mi je da moram da saznam o kome i čemu se tačno radi i da sve prijavim menadžmentu. Odjednom mi je sinulo da sam zapravo HR menadžer, a ne drugarica na svakom ručku kojem prisustvujem. Pre toga nisam na taj način razmišljala o sebi, ali tada sam shvatila da je važnije da na poslu zastupam interese kolega, nego da se družim sa njima.“

HR menadžer je moralni kompas kompanije. To ne znači da je HR cinkaroš ili neprijatelj svojih kolega, naprotiv. On je tu da im pomogne i da bude primer za ponašanje svim radnicima u svakom trenutku.

Budite lični

Iako je potreba za postavljanjem granica jasna, nikada ne smete zaboraviti ni da je profesija onoga ko je zadužen za ljudske resurse profesija koja je okrenuta ljudima.

„Postoji mnogo načina da budete topli, otvoreni i brižni, istovremeno održavajući profesionalne granice“, kaže Šendova. Činjenica je da je ova ravnoteža izuzetno važna, te morate biti stabilni i pouzdani u svojoj poslovnoj ulozi, a istovremeno dostupni i bliski zaposlenima.

Prema Šendovoj, prioritet ljudskih resursa je osluškivanje i razmatranje najboljih interesa radnika.

„Razgovarala sam sa kolegom koji je želeo unapređenje. U toku razgovora počeo je da iznosi brojne privatne detalje vezane za razvod kroz koji je u tom trenutku prolazio. Shvatila sam da je njegova želja za unapređenjem nastala iz finansijske potrebe, a ne iz potrebe da napravi novi korak u karijeri. Saslušala sam sve što mi je ispričao, i na kraju donela odluku koja nije bila u skladu sa njegovim zahtevom, ali je bila mnogo bolje rešenje za njega, a i za kompaniju. Ponudila sam mu profesionalno usavršavanje, uz određene finansijske pogodnosti koje će doći nakon završetka obuke. Radi se o tome da morate naći balans između profesionalnosti i humanosti.“

S druge strane, predsednica Državnog veća Floride Linet Holsinger veruje da, uz pravi odnos, menadžer ljudskih resursa i zaposleni mogu sklopiti kvalitetna prijateljstva.

„Imala sam dugogodišnju koleginicu koja je u jednom trenutku izrazila želju da nastavi karijeru u vodama ljudskih resursa. Zadržala sam profesionalni odnos sa njom, ali sam joj istovremeno pružila i prijateljsku pomoć. Pomogla sam joj da uči i vežba i bila njen mentor. Sada je ona moja najbolja saradnica i neko ko je uvek tu da zajedno sa mnom prolazi kroz sve profesionalne izazove.“

Holsingerova savetuje da, iako imate dobre prijateljske veze, na prvom mestu budete svesni svoje pozicije u ljudskim resursima. „To što sa nekim dobro sarađujete na poslu ne znači da morate da izlazite zajedno vikendom. Moguće je stvoriti zdravo profesionalno okruženje u timu u kome je ljudima jasno da vam je stalo do njih. Balans može i mora da postoji.“

Međuljudski odnosi su prirodni deo posla, a kao HR stručnjak ključno je da uspostavite ravnotežu između prijateljstva i profesionalizma. Ne postoji tačan odgovor na to da li HR menadžer treba ili ne treba da se druži sa zaposlenima. Za rešavanje ovog izazova nema lakog načina, kao što je to slučaj i sa drugim nedoumicama koje posao HR menadžera nosi.

foto: Promo

Pred vama je mnogo pitanja na koja nije lako naći odgovor, jer vaši resursi su živi ljudi, sa svojim uspesima i problemima, vrlinama i manama. Ukoliko imate ambiciju da postanete pravi HR stručnjak, o svemu ovome i o još mnogo čemu treba da učite i saznate od najboljih profesionalaca. Ako se već bavite HR-om, zašto ne biste bili u samom vrhu tog posla? Niko vam neće pomoći u karijeri kao ljudi koji su već uspešno savladali sve teškoće sveta ljudskih resursa i postali najbolji u svom poslu. Slušajte njihove savete, učite iz njihovih iskustava i postaćete vrhunski stručnjak, potreban svakoj firmi.

(Promo - tekst / Foto:Promo)

RAZMENA SADRŽAJA

Inicijalizacija u toku...