Male destilerije obaraju vrednost akcija votke
Foto: Profimedia

Treba mi nešto žestoko

Male destilerije obaraju vrednost akcija votke

Financial Times -
Trend malih proizvođača proširio se s piva na najpoznatije rusko piće na svetu

Dolaze vam gosti? Vreme je da otvorite ormarić s pićem i obrišete prašinu sa onih egzotičnih boca koje čame u dnu već godinama. Da li je neko za „riga blek balzam“ (Riga Black Balsam)? Malo korejskog sodžua? Ili možda malo sibirske votke „pjat ozer“ (Pyat Ozer)?U stvari, ovo poslednje piće i nije toliko nepoznato - to je jedna od najprodavanijih votki na svetu. A vaši gosti bi možda stvarno hteli da je piju. Votka je tokom protekle decenije donela mnogo novca svojim proizvođačima. Prema podacima agencije „Bernstajn“ (Bernstein), to je najprodavanija kategorija žestokih pića, sa učešćem od 17 procenata u vrednosti tržišta. U periodu između 2003. i 2013. godine beležila je stabilan rast od sedam procenata godišnje, što je najvećim delom posledica povećanja cene po boci (takozvane premijumizacije), budući da je zabeleženi rast prodaje bio znatno manje uzbudljiv. Ovakva situacija je sasvim odgovarala vlasnicima votke „smirnof“ (Smirnoff), kompaniji „Dajadžio“ (Diageo), (u kojoj je votka zaslužna za 13 procenata prodaje) i „apsolut“ (Absolut) votke, kompaniji „Perno Rikar“ (Pernod Ricard) (oko 16 procenata). Specijalizovani proizvođači kao što su britanski „Stok spirits“ (Stock Spirits) i ruski „Sinerdži“ (Synergy) takođe su okrenuti premijum proizvodima.Međutim, najnoviji trendovi teraju proizvođače votke da i sami popiju nešto žestoko. Barijere za ulazak na tržište votke znatno su manje nego u slučaju suparničkih žestokih pića, kao što je viski. Votka se može proizvoditi bilo gde i od raznih sirovina, a nema ni potrebe da odleži neko duže vreme (što bi vezalo kapital). Trend malih proizvođača proširio se s piva na votku. U međuvremenu, aromatizovane votke - koje su bile zaslužne za najveći deo tržišnog rasta - postepeno gube privlačnost, a cene konkurentskih pića ugrožavaju srednji segment tržišta. Prihodi koje votka donosi „Dajadžiju“ smanjili su se prošle godine za pet procenata. „Stok spirits“ je u novembru izdao upozorenje o padu profita, dok je njegovo ključno tržište Poljska suočeno s poteškoćama. Za šest meseci vrednost akcija je opala za petinu.Sve ovo primorava proizvođače votke da neprestano smišljaju nešto novo. „Dajadžio“ je proizveo „smirnof saurs“ (Smirnoff Sours), piće jarkih boja namenjeno barovima i klubovima. Kompanija „LVMH“ prodaje jednu vrstu svoje „belvedere“ (Belvedere) votke u flaši koja može da svetli. Baš tako nešto bi se moglo naći pored „blek balzama“ ili korejskog sodžua 2020. godine.Jeevan Vasagar - Berlin

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track