FANTASTIČNO OTKRIĆE SRPSKIH ARHEOLOGA: Tragovi neandertalca u pećinama kod Majdanpeka promeniće sve što znamo o praistoriji Evrope
Foto: Printskrin / RTS

veliki uspeh

Srbija -

Arheološkim istraživanjima Male i Kozje pećine, nadomak sela Blizne u opštini Majdanpek, prikupljeni su dokazi o životu pre 40.000 godina kad je moderni čovek počeo da naseljava Evropu, a nađeni su i dokazi da su i kod nas živeli neandertalaci.

Za Malu i Kozju pećinu doskora se međutim nije znalo. Dve pećine kod Majdanpeka bile su nepoznate svima osim planinarima rekreativcima.

- O njima je pisao speleolog Radenko Lazarević i nisu nepoznate u stručnoj literaturi. Nova otkrića su neverovatno značajna zbog toga što svedoče o mogućem kontaktu neandertalaca i modernih ljudi - istakao je arheolog i profesora Filozofskog fakulteta u Beogradu Dušan Mihajlović koji je intenzivno radio na istraživanju Male i Kozje pećine.

Moderni ljudi su prema njegovim rečima naselili Evropu pre 40.000 do 50.000 godina i to iz pravca Podunavlja.

- Zaleđe Đerdapa, odnosno Đerdapska klisura predstavlja prvu prepreku modernih ljudi kada su došli ovde. Već tu nisu mogli da se "mimoiđu" sa neandertalcima i do tog kontakta je verovatno došlo - objašnjava profesor Mihajlović.

Upravo zbog prikupljanja dokaza o tom susretu arheolozi su počeli da istražuju teritoriju zaleđa Đerdapa.

- Potvrde još nema već tragamo za njom. Nedavno je u Bugarskoj otkriveno da su moderni ljudi naselili Donje Podunavlje pre 47.000 godina, ali još nema dokaza o bliskim interakcijama - navodi Mihajlović.

Dokazi iz Male i Kozje pećine

Arheolozi su na ovim lokalitetima pronašli ostatke neandertalaca i njihove kulture. U Maloj pećini otkriveni su i artefakti, koje su proizveli moderni ljudi, a koji datiraju, najverovatnije, iz perioda pre 39.500 do 40.500 godina.

- To je jedan od najstarijih i najranijih dokaza o prisustvu modernog čoveka u Jugoistočnoj Evropi - kaže Mihajlović i dodaje da su pećine udaljene 90 metara jedna od druge.

Parče mandibule (vilice) koje je pronađeno je konkretan ostatak na kakav se ne nailazi često.

- Na osnovu tih ostataka moći ćemo da utvrdimo i stepen bliskosti između neandertalaca i modernih ljudi i pomoću analize drevnih DNK i proteina još bolje ćemo moći da sagledamo veze između te dve populacije - kaže Mihajlović.

foto: Printskrin / RTS

Budući da starost neandertalaca varira u periodu pre 40.000 i pre 300.000 godina, treba utvrditi iz kog perioda su ostaci pronađeni u pećinama kod Majdanpeka. Za te analize verovatno će biti potrebno između šest meseci i godinu dana.

- DNK analize ćemo da sačekamo, ali materijalnu kulturu možemo detaljno da ispitamo, a osim toga mi na tom području tragamo i za svedočanstvima o pećinskom slikarstvu - najavio je Mihajlović.

Tokom rada na lokalitetu Male i Kozje pećine srpski tim sarađivao je sa profesorkom Mirjanom Roksandić sa Univerziteta u Vinipegu iz Kanade, a dve nedelje rezultati istraživanja biće predstavljeni na skupu Paleo-antropološkog društva Kanade.

Ministarstva kulture i informisanja Srbije finansiralo je ovo istraživanje. Osim domaćih stručnjaka i studenata arheologije u istraživanju učestvuju i brojni naučnici vodećih institucija iz celog sveta.

Ostaci stari i pola miliona godina

Na lokalitetu Pešturina kod Niša pronađen je neandertalac star 102.000 godina, a u Maloj Belanici kod Sićeva ostaci homo hajdelbergenzisa stari pola miliona godina.

Takođe, poslednjih godina domaći arheolozi pronašli su antropološke ostatke stare između 200.000 i 300.000 godina.

- Naša istraživanja pružaju uvid ne samo u kulturnu evoluciju već i biološku, što je izvanredno - ocenio je profesor Mihajlović.

(Kurir.rs/RTS/Foto:RTS printscreen)