Slušaj vest

U znak poštovanja prema avijatičaru, pioniru vazduhoplovstva i jednom od prvih konstruktora aviona na Balkanu – Edvardu Rusjanu, redovno se održava njegovo grobno mesto na Novom groblju.

Edvard Rusjan rođen je u Trstu 1886. godine. Od ranog detinjstva bavio se raznim sportovima. Bio je član Sokolskog društva, a pre nego što se zainteresovao za avione, uspešno se bavio i biciklizmom. Po završetku niže realke i Mehaničarske škole, radio je u Beču i Italiji, pokazujući veliko interesovanje za motore i avione.

Prvi let – Eda 1 i braća konstruktor

Na sastanku pionira vazduhoplovstva, održanom 8. i 9. septembra 1909. godine, u mestu Montikjari kod Breše (Italija), od francuskog avijatičara Luja Blerioa, kupio je benzinski motor marke „Anzani“ jačine 25 konjskih snaga, koji je korišćen za preletanje Lamanša. Motor je ugrađen u njegov prvi avion – Eda 1, koji je Rusjan konstruisao sa svojim bratom Josifom.

Avion Eda 1 bio je papirom presvučeni dvokrilac, dužine 12 i raspona krila 8 metara. Prvi uspešan let Edvard je ostvario na ovom avionu 25. novembra 1909. godine.

Serija pokušaja i neuspeha – Eda 2 do Eda 6

Drugi avion braće Rusjan bio je trokrilac Eda 2, koji je, i pored mnogih tehničkih poboljšanja, polomljen već u toku prvih probnih letova. Braća Rusjan su nakon ova dva aviona konstruisali i leteli na još nekoliko modela: Eda 3, Eda 4, Eda 5 i Eda 6.

Zagrebačko poglavlje i saradnja sa Mihajlom Marćepom

Prilikom konstrukcije aviona Eda 7, nisu uspeli da prikupe finansijska sredstva za njegovo dovršenje. Edvard je na biciklističkim trkama u Zagrebu 1910. godine upoznao fotografa i biznismena Mihajla Marćepa, kome je ponudio saradnju.

Pod pokroviteljstvom Marćepa, braća Rusjan sele se u Zagreb, gde počinju da rade na serijskoj proizvodnji aviona. Sa Mihajlom Marćepom, 1910. godine Rusjan odlazi u Pariz, gde nabavljaju novi motor Gnome od 50 konjskih snaga i elisu Integral, za novi jednokrilni avion koji su konstruisali.

Iste godine, Rusjan je na ovom avionu, nazvanom „Marćep-Rusjan“, izvršio probni let na vojnom vežbalištu Černomerec u Zagrebu.

Tragičan kraj iznad Beograda

Posle više probnih letova, zakazan je i probni let u Beogradu. Rusjan je, i pored jakog vetra i kiše, odlučio da poleti. Prilikom preletanja Dunava u Donjem gradu u Beogradu, jak vetar slomio je krilo aviona, koje je palo u Savu. Avion sa Edvardom Rusjanom pao je na bedem tvrđave Kalemegdana, pored reke, u blizini Kule Nebojše.

Beograd se oprostio dostojanstveno

Sahrana Edvarda Rusjana bila je jedna od najvećih ikada održanih u Beogradu. Posmrtne ostatke Edvarda Rusjana ispratilo je na Novo groblje oko 14.000 ljudi. Prema pisanju “Politike”, pogrebna povorka se kretala od vojne bolnice, preko centra grada do Novog groblja:

„Kad se najzad povorka probila kroz guste gomile sveta i izašla Prizrenskom ulicom do ‘Moskve’, teškom mukom se mogao održati red. I tu je, sa balkona prvog sprata palate ‘Rosije’, gdin. Branislav Nušić držao posmrtnu reč...“.

„Bilo je 11 časova kad je sprovod krenuo ka Novom groblju...”.

Nasleđe koje živi

Edvard Rusjan je sahranjen u parceli 15 na Novom groblju u Beogradu. U znak sećanja na ovog pionira avijacije, JKP „Pogrebne usluge“ Beograd održava njegov spomenik i grobno mesto, u saradnji sa Ambasadom Republike Slovenije u Beogradu.

JKP “Pogrebne usluge” Beograd