Objedinjena naplata grubo krši prava potrošača

NOPS

Objedinjena naplata grubo krši prava potrošača

Društvo -
Računu za komunalne usluge na kome j eiskazan određeni iznos za neko osiguranje iz ponude, na primer, DDOR, Dunav ili Unika osiguranja stana ili porodičnog osiguranja, predstavlja čist primer zloupotrebe sistemske naplate

BEOGRAD - Svi sistemi objedinjene naplate komunalnih usluga u Srbiji, koji na svojim računima nude i prodaju građanima i uslugu osiguranja, krše nekoliko različitih zakona, zbog čega su građani obmanuti i ugrožena su im potrošačka prava po više osnova.

Nacionalna organizacija potrošača Srbije (NOPS) navodi da praksa u poslednjih nekoliko godina, po kojoj je građanima na računu za komunalne usluge iskazan određeni iznos za neko osiguranje iz ponude, na primer, DDOR, Dunav ili Unika osiguranja stana ili porodičnog osiguranja, predstavlja čist primer zloupotrebe sistemske naplate, kojom se krše čak tri zakona: Zakon o osiguranju, Zakon o obligacionim odnosima i Zakon o potrošačima i to svaki od njih po nekoliko tačaka.Naime, Zakon o osiguranju striktno propisuje ko može da se bavi prodajom osiguranja i posredovanjem u prodaji osiguranja, uz dozvolu, odnosno licencu Narodne banke Srbije za obavljanje usluge posredovanja, navodi se u saopštenju.Postavlja se pitanje, da li ova javno komunalna preduzeća imaju neophodne dozvole od NBS-a za posredovanje u prodaji osiguranja i ako nemaju, na osnovu čega se bave prodajom osiguranja, odnosno posredovanjem u prodaji.Ovaj Zakon predviđa i Članom 72. da su poslovi posredovanja u osiguranju poslovi koji se odnose na dovođenje u vezu osiguranika, odnosno ugovarača osiguranja sa društvom za osiguranje radi pregovaranja o zaključenju ugovora o osiguranju.Svakom potrošaču u Srbiji je jasno da "pregovora" ali ni zaključenja ugovora nije bilo, već samo ponude kroz izražen novčani iznos na uplatnici, bez opštih i posebnih uslova o osiguranju, navodi se u saopštenju te organizacije.NOPS s razlogom sumnja i da je ovakvim uplatnicama došlo do grubog kršenja Zakona o potrošačima i to članova koji se odnose na Dužnost obaveštavanja pre zaključenja ugovora (Član 16) i radnje Propuštanja kojim se obmanjuju potrošači (Član 22), kojima su građanima-potrošačima uskradena bitna obaveštenja koja omogućavaju razumno odlučivanje u pogledu kupovine ove usluge.Građani ne znaju šta dobijaju ovakvom uslugom, niti znaju kada gube pravo na uslugu koju su platili.NOPS je naveo da na primer na računima, JKP Informatika iz Novog Sada, nije moguće platiti samo stavku osiguranje već se ta usluga povezuje sa komunalnim uslugama na način da se uz osnovnu cenu sa desne strane navodi i stavka "sa ponudom" koja uključuje i premiju za osiguranje.Iz ovakvih okolnosti evidentno da je usluga osigaranja uslovljena osnovnom uslugom, a takav vid uslovljavanja i povezanog poslovanja je nedopustiv i protivzakonit.Potrošačima se ne ostavlja mogućnost da plate samo stavku osiguranje, nezavisno od osnovnog računa za komunalne usluge, što ih može dovesti u situaciju da zbog neredovnog plaćanja ostanu bez prava na osiguranu sumu, a samo zato što im se ne dostavlja poseban račun za osiguranje ili omogućava plaćanje samo ove stavke.U saopštenju se navodi da je posrednik ili ugovorač dužan da korisnika osiguranja informiše o uslovima osiguranja i imajući sve to u vidu, NOPS upozorava potrošače da su ovakvim postupanjem JKP-a koji pružaju usluge objedinjene naplate, obmanuti i da su im ugrožena potrošačka prava po više osnova.

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track