RE-SET SUMMIT NA KURIRU: Država smanjuje PDV na hranu u ugostiteljskim objektima MOGUĆ I OTPIS POREZA (FOTO/VIDEO)
Foto: Printsceen

ADRIA MEDIA GRUPA GODINAMA RADI NA KONCEPTU ODRŽIVE BUDUĆNOSTI

RE-SET SUMMIT NA KURIRU: Država smanjuje PDV na hranu u ugostiteljskim objektima MOGUĆ I OTPIS POREZA (FOTO/VIDEO)

Društvo -

Adria Media Group u saradnji sa Privrednom komorom Srbije organizuje RE-SET SUMMIT koji obuhvata osam onlajn konferencija.

Od 16. do 27. novembra bavićemo se regionalizacijom, zelenom ekonomijom, inovacijama i lokalizacijom, digitalizacijom i turizmom.

DIGITALNA SERIJA 5: TURIZAM-POKRETAČ PRIVREDE OD 2021.

Na početku današnje onlajn konferencije najpre su ministarka trgovine, turizma i telekomunikacija Tatjana Matić i šef Delegacije EU u Srbiji Sem Fabrici odgovarali na sledeća pitanja: Ima li potencijala za oporavak turizma već od zimske sezone ili od marta 2021. godine? Koji su koraci za oporavak jedne od najperspektivnijih grana u podizanju vrednosti našeg tržišta?

Moderatori su bili Ivana Majstorović i Ljubiša Ivanović, novinari i voditelji emisije Usijanje, Kurir TV.

Matić je na početku obraćanja rekla da su gubici turističkog sektora u Srbiji oko milijardu evra.

- Posebnu pomoć su dobili hotelijeri koji su bili posebno pogođeni - rekla je Matić i naglasila da je država za to izdvojila oko deset i po miliona evra.

Obezbeđena je i posebna linija jako povoljnih kredita za turistički sektor. Država je nakon izbijanja pandemije stala u zaštitu građana koji su uplatili aranžmane, ali i samih turističkih agencija.

- Doneli smo dva nova pravilnika i sada imamo 62 agencije koje su u postupku dobijanja dozvole za rad. Svaka agencija koja dobije dozvolu dobiće finansijsku pomoć od države u vidu subvencija jer nam je važno da nastave da rade - rekla je Matić.

Uredba o zamenskim putovanjima je takođe važna.

- Predložili smo smanjivanje PDV na hranu u ugostiteljskim objektima sa 20 na 10 odsto. Predložili smo i NBS da uvede moratorijum na kredite u oblasti ugostiteljstva. To bi turističkom sektoru omogućilo da udahne vazduh dok pandemija ne prođe - najavila je Matić.

foto: Printsceen

Ministarka je podsetila da se država tek poslednjih osam godina suštinski bavi turizmom:

- Ako ne ulažete u nešto desetinama godina ne možete ni očekivati da brzo donose rezultate. Turizam je tek počeo da daje doprinos u porastu BDP-a i ekonomskom razvoju, ali i promeni imidža Srbije u svetu.

Matić je naglasila da se Srbija uveliko sprema za predstojeću zimsku sezonu.

- Moramo pre svega da razmišljamo o bezbednosti i zaštiti ljudi. Profit ne treba da bude na prvom mestu. Turizam treba da preživi do sledeće sezone. Za godinu dana imaćemo sasvim drugačiju situaciju i očekujem da će tada naši turistički centri da koriste svoje pune kapacitete i infrastrukturu koju smo izgradili - rekla je Matić.

Ključna izgradnja infrastrukture

Fabrici je na početku obraćanja rekao da turizam ima veliki potencijal u Srbiji.

- Srbija je raznolika i ima svašta da ponudi. Nedostaje vam jako i vidljivo brendiranje. Potrebna je naravno i infrastruktura jer morate da povežete različite sektore turizma - rekao je Fabrici.

foto: Printsceen

EU prema njegovim rečima želi da pomogne malim i srednjim porodičnim firmama iz sektora turizma da posluju da održiv način.

- Svuda se osećaju posledice kovida, ali se nadamo da će sledeća sezona biti bolja - rekao je diplomata.

Fabrici je rekao da EU nastoji da kulturno nasleđe Srbije dođe do izražaja i podsetio na obnovu Golubačke tvrđave i Sinagoge u Subotici.

- Obilazak dunavskih tvrđava ili srednjovekovna tura bila bi odlična šansa - rekao je šef Delegacije EU i naglasio da je izgradnja infrastrukture ključna za turizam.

PANEL 1: NOVA TURISTIČKA INFRASTRUKTURA I PROMOCIJA U ZEMLJI I REGIONU

Šanse za brži rast ekonomije su nova turistička infrastruktura, privlačenje stranih gostiju i rast investicija u regione, podizanje vrednosti kroz promociju regionaliteta, oporavak već od zimske sezone, praćenje, prilagođavanje i re-obrazovanje postojećih kadrova novim turističkim infrastrukturama.

Učesnici panela su bili Marija Labović, v.d. direktora Turističke organizacije Srbije, Nataša Pavlović, v.d. direktora Turističke organizacije Vojvodine, Tijana Maljković, sekretarka Udruženja za turizam Privredne komore Srbije, Obren Drljević, koordinator za razvoj turizma u zaštićenim područjima JP "Srbijašume", Ivana Vasić, samostalni stručni saradnik za zaštićena područja i zaštitu životne sredine JP "Vojvodinašume" i Ivan Trifunović, direktor, TO Vrnjačka Banja.

Moderator je Jasmina Antonijević Milošević, urednik izdanja TV Ekran, Adria Media Group.

foto: Printsceen

TOK PANELA:

Labović je na početku panela rekla da smo pre pandemije imali dvocifren rast broja domaćih i stranih gostiju.

- Delovalo je da će biti rekordna godina i da ćemo prvi put imati veći broj domaćih turista. Pandemija nas je oštetila jer nas je zaustavila u rastu koji smo imali poslednjih godina - rekla je Labović.

Hotelijeri u gradovima su prema njenim rečima pretrpeli veliku štetu jer su se domaći turisti zbog pandemije uglavnom odmarali u rurarnim područjima ili u prirodi.

foto: Printsceen

Do izražaja je usled pandemije došla i digitalna komunikacija sa turistima.

- Moramo biti spremni na trenutak posle pandemije i da budemo zemlja izbora inostranih turista - rekla je Labović i ocenila da Srbija nedostaje stranim gostima.

Sajmovi turizma su takođe postali virtuelni.

- Sledeće nedelje učestvujemo na takvom sajmu turizma u Brazilu. Nekako uspevamo da budemo prisutni na inostranom tržištu - rekla je Labović i dodala da se predviđa da će ubuduće 80 odsto turista aranžmane ugovarati onlajn.

Prvo pitanje svakog turiste u narednom periodu prema njenim rečima biće bezbednost. Važno pitanje je i refundacija novca u slučaju neželjenih okolnosti.

V.D. direktora Turističke organizacije Vojvodine Nataša Pavlović je na početku obraćanja rekla da je veoma važna promocija na domaćem tržištu jer je zbog pandemije povećan broj domaćih gostiju.

- Imali smo i prekogranični projekat sa Mađarskom. Strani gosti su obilazili Potisje - rekla je Pavlović i dodala da su tokom pandemije isplivali dosad široj javnosti nepoznati turistički biseri širom Vojvodine.

foto: Printsceen

Za Banju Pačir i njeno ružičasto jezero je pre pandemije recimo retko ko znao.

- Nadam se da će se trend povećanja broja domaćih gostiju nastaviti i tokom zime. Salaši i gastronomija su oduvek privlačili turiste - rekla je Pavlović.

Tijana Maljković je naglasila da su izdvojena sredstva za pomoć turističkim agencijama i da javni poziv traje do 4. decembra.

foto: Printsceen

- Uputili smo apel i molbu da se ugostiteljskom sektoru otpiše porez koji će doći na naplatu u januaru - rekla je Maljković.

Koordinator za razvoj turizma u zaštićenim područjima JP "Srbijašume" Obren Drljević je rekao da će negativan uticaj pandemije na turizam trajati možda i tri godine.

foto: Printsceen

- Promenila se svest turista i sada sve više žele da borave u prirodi. Izgradnja infrastrukture približiće nam sve lepote Srbije - rekao je Drljević i naglasio da "Srbijašume" želi da edukuje turiste i lokalno stanovništvo o važnosti zaštiti životne sredine.

Ivana Vasić JP "Vojvodinašume" je rekla da je od maja do oktobra zabeleženo onoliko poseta koliko je bilo tokom cele prošle godine.

foto: Printsceen

- Prepoznali smo potrebu i sada smo u aktivnostima da ispunimo sve zahteve naših posetilaca. Posle dva sata u šumi imate potrebu da nešto pojedete pa sada nastojimo da odgovorimo i u tom smislu - rekla je Vasić i dodala da se i lokalne samouprave uključuju u aktivnosti.

Veliki broj gostiju je prema njenim rečima dolazio iz velikih gradova poput Beograda i Novog Sada.

Direktor TO Vrnjačka Banja Ivan Trifunović je naglasio da je početak godina dao vetar u leđa tamošnjem turističkom sektoru i da su letnji meseci donekle izvukli sezonu.

foto: Printsceen

- Smatram da moramo da izađemo što pre iz ovoga i čekamo kompletnu relaksaciju mera. Vrnjačka Banja je bez obzira na negativnu kampanju ostala najposećenije turističko mesto u Srbiji - rekao je Trifunović.

Labović je dodala da je odlično što su manje turističke destinacije poput Stare planine pronašle svoje mesto kod turista.

- Interesovanje kineskih gostiju je veliko. Značajno je da ne izgubimo našu poziciju tamo - rekla je Labović i podsetila da su Kinezi bili najbrojniji strani turisti.

Produženi vikend spas za turistički sektor

Akcenat će u narednom periodu ipak biti na domaćim i gostima iz regiona. Mali Šengen je prema njenim rečima takođe veoma značajan za oporavak i razvoj turizma.

Maljković je napomenula da PKS može dosta da uradi na umrežavanju lokalnih proizvođača i ponuđača kako bi došlo do snaženja lokalne turističke ponude. Ukazala je i značaj prekogranične ponude i na zajednički nastup zemalja regiona.

Pavlović je ocenila da je Novi Sad spreman da postane evropska prestonica kulture 2021. godine bez obzira na posledice pandemije.

Trifunović je na kraju obraćanja imao predlog za državu.

- Poslednji petak u mesecu može da bude neradan ili da se radi skraćeno kako bi se dobio produženi vikend. Radno vreme može recimo da se preraspodeli ili da se nađe neko drugo zakonsko rešenje. To bi donelo benefite svima - rekao je Trifunović.

Drljević smatra da bi trebalo ulagati u obrazovanje na način na koji to radi Švajcarska.

foto: Printsceen

- Edukacije nema dok nadležna ministarstva ne naprave tim koji će edukovati nastavnike u ugostiteljskim školama. Menadžera imamo, ali fale nam konobari i kuvari. Mladi ljudi žele da uče, ali mi im ne damo uslove - rekao je Drljević.

PANEL 2: TURIZAM - POKRETAČ PRIVREDE I TRGOVINE

Učesnici panela razmatrali su predloge za predstojeću zimsku sezonu u skladu sa opštom situacijom, zatim ulaganja od strane države za ponovni oporavak i nove modele poslovanja.

Učesnici panela su bili Aleksandar Seničić, direktor, Yuta, Zoran Nikolić, potpredsednik NOPS-a, Sanjin Ćorović, menadžer produkcije Production Pool i Ivan Vitorović, generalni direktor Mona Hotel Management-a.

Moderator je bila Jasmina Antonijević Milošević, urednik izdanja TV Ekran, Adria Media Group.

foto: Printsceen

TOK PANELA:

Seničić je na početku panela ocenio da se turizam nalazi na najnižim granama otkad se prate prometi u turističkim agencijama.

- Pad prometa je veći od 90 odsto. Agencije već osam meseci nemaju nikakav promet. Ugrožena je likvidnost - rekao je Seničić.

foto: Printsceen

Najveći problem je prema njegovim rečima to što ne može da se predvidi da li će i kad turistički sektor moći nesmetano da radi.

- Turističke agencije sigurno ni narednih meseci neće moći da se izvuku iz ove situacije - rekao je Seničić.

Nikolić je rekao da ovakvu situaciju niko nije mogao da predvidi.

foto: Printsceen

- Rešenje koje je država proizvela Uredbom o zamenskim putovanjima je nekako nametnuto. Imam utisak da niko nije pitao potrošače. Postoji dakle vaučer za zamensko putivanje kao opcija. Ne možemo nametati stav putnika. Ne mislim da je to bilo najbolje rešenje, ali nismo imali bolje - rekao je Nikolić.

Seničić je dodao da je Uredba iznuđeno rešenje.

- Sreća pa veliki broj putnika ima razumevanje za agencije. Moramo da održimo agencije i da sledeće sezone pokušamo da realizujemo određen broj zamenskih putovanja, a da ostalima do kraja 2021. vratimo novac - rekao je Seničić.

Problem je prema njegovim rečima i u tome što su mnogi hoteli već proglasili bankrot i ne postoji mogućnost da vrate uplaćeni novac.

Vitorović je podsetio da je Mona otvorila hotel u Beogradu u najnezgodnijem trenutku i to neposredno pre pandemije.

foto: Printsceen

- Negde već u trećoj nedelji februara morali smo da radimo reviziju budžeta jer nismo mogli da iznesemo posao sa tim brojem zaposlenih. Krenulo je sjajno i to najviše zbog kongresnog turizma. Onda smo došli u situaciju koju niko nije mogao da očekuje. Prvi udar smo izdržali bez obzira na tekuće troškove i obaveze. Verovali smo u jesen, ali sad je takođe primetan veliki pad potražnje koji će potrajati bar do februara - rekao je Vitorović i dodao da su mnogi hoteli na rubu propasti i da će mnogi ostati bez radnih mesta.

Menadžer produkcije Production Pool Sanjin Ćorović rekao je da je industrija organizacije događaja stala preko noći u martu.

foto: Printsceen

- Sve projekte smo izgubili u roku od nekoliko dana. Situacija je jako loša jer funkcionišemo po principu spojenih sudova. Prognoze nisu sjajne. Samo u Americi 12 miliona ljudi koji rade u ovoj industriji od marta nema nikakve prihode - kaže Ćorović i dodaje da poznaje mnogo kolega iz inostranstva koji su ostali i bez krova nad glavom.

Ćorović smatra da bi poštovanje epidemioloških mera i samosvest građana mogli da donesu kontrolisani oporavak industrije.

- Ne očekujemo pomoć od države, ali ako država ne može da nam da, barem da nam ne oduzima, jer nam je trenutno zabranjena delatnost. Onda bi bilo u redu da se država u tome periodu u kom nam je zabranjena delatnost odrekne nameta - rekao je Ćorović.

Zimska sezona neizvesna

Seničić je rekao da ne zna hoće li biti zimske sezone u Srbiji.

- Već ima rezervacija za zimske centre u Srbiji i to je dobro za sve - dodao je Seničić i rekao da turisti više ne plaćaju unapred.

Turisti se prema njegovim rečima trenutno mahom plaše odlaska na daleke turističke destinacije.

Potpredsednik NOPS-a Zoran Nikolić smatra da će ubuduće značajno promeniti obim putovanja.

foto: Printsceen

- Mislim da će većina putnika imati dozu straha i rezerve i ubeđen sam da će se naše navike značajno promeniti. Postaćemo mnogo obazriviji - rekao je Nikolić.

Vitorović navodi da sem nekoliko izuzetaka nije bilo povećanja cena hotelskih usluga u velikim turističkim centrima.

Na Zlatiboru i Kopaoniku su čak apartmani iznajmljivani i po nižim cenama u odnosu na prošlu godinu.

Ćorović je na kraju panala naglasio da je najveći problem neizvesnost.

- Već sad znamo da su neki koncerti i turneje koje su bile planirane za leto odložene i pokušavaju da se prebace u onlajn format - rekao je Ćorović.

Za primer je uzeo Olimpijske igre i naglasio da će u slučaju ponovnog odlaganja momentalno bankrotirati nekoliko svetskih giganata iz raznih oblasti.

(Kurir.rs)

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track