KO JE KRIV ZA REZULTATE PILOT MATURE: Usavršavanje nastavnika se svodi na crtanje aviončića! Na čas mogu samo pod bensendinima
Foto: Tanjug/Strahinja Aćimović

prosvetari ogorčeni

KO JE KRIV ZA REZULTATE PILOT MATURE: Usavršavanje nastavnika se svodi na crtanje aviončića! Na čas mogu samo pod bensendinima

Društvo -

Osmaci u Srbiji su 9. i 10. aprila polagali probni završni ispit koji su mahom, prema njihovom svedočenjima, neočekivano loše uradili. Pre toga, krajem oktobra, učenici trećeg razreda gimnazija i srednjih stručnih škola pokazali su katastrofalno znanje na testovima iz srpskog jezika, matematike i ostalih predmeta, a Forum srednjih stručnih škola u oštrom saopštenju koje su uputili javnosti pitaju da li su za očajne rezultate pilot mature krivi "prosvetni radnici koji sve više zabijaju glavu u pesak ili nakaradni predlozi, kako zakona tako i planova i programa Ministarstva prosvete i raznoraznih Zavoda i školsko-pedagoškog kolegijuma".

- Posle 2000. godine osnovni motiv je bio uvođenje što više psihologa i pedagoga u škole. Što više dodvoravanja roditeljima i đacima i direktorima škola, sem časnih izuzetaka, koji ništa drugo ne znaju, osim da proveravaju da li je nastavnik došao u školu ili da li su čisti toaleti i učionice. Više su gledali lične interese, nego interese škole. Postavlja se pitanje zašto su neki direktori na tim funkcijama više od 20 godina? Da krenemo od pedagoga i psihologa i kakav je rezultata njihovog rada. Đaci sve više i više beže sa nastave, problemi u održavanju nastave su nebrojeni, a nastavnik može da održi čas samo uz pomoć besedina. Dotle pedagozi i psiholozi znaju da kažu samo "đak je uvek u pravu" - navodi se u saopštenju Foruma srednjih stručnih škola na čijem je čelu Milorad Antić.

skola
foto: Aleksandar Jovanović Cile

Zakon o osnovama sistema obrazovanja, kako dalje navode, đacima je omogućio da koriste mobilne telefone, da šetaju po učionici i rade šta hoće bez bilo kakvih posledica.

- Sa druge strane, nastavnicima su oduzeta sva prava i mogućnost da obavljaju bilo kakav pedagoško-obrazovni rad. Bilo kakva žalba ili pritužba na rad ili ponašanje učenika svodi se na to da direktor u saradnji sa psiholozima i pedagozima optuži nastavnika da ne zna da drži čas. Ako se u sve uključe i roditelji koji obično zaprete inspekcijom, onda je stezanje nastavnika za vrat još veće - dodaje se u saopštenju.

U hodnicima škola roditelji presreću nastavnike, u zbornici ih napadaju direktori, a u učionici đaci.

- Pa, ko je kriv nego nastavnik, jer ne uspeva da se izbori protiv ovih anomalija u društvu. Propada, jer ćuti i savesno i odgovorno radi svoj posao prosvetnog radnika i učitelja naše dece - dodaju.

Forum srednjih stručnih škola je još ranije upozoravao da deca više vremena provode u kladionicama i kafićima nego u školi, a izostanci su, bilo da su opravdani ili neopravdani, takođe, kako kažu, velika pošast i veliko zlo.

- Postoje primeri u većini škola da prosečno po učeniku bude i preko 200 izostanaka tokom školske godine. I opet je kriv nastavnik. Ocenjivanje je, takođe, veliki problem. Deca iz osnovnih škola izlaze u preko 80 odsto slučajeva sa odličnim ili vrlo dobrim uspehom, a često te ocene nemaju pokriće u znanju. U srednjim školama jedinica kao ocena ne postoji. Ako se slučajno i desi da neki učenik dobije ocenu jedan za kraj školske godine ili na popravnom ispitu, onda se traže raznorazni zaobilazni putevi kako bi ta ocena bila popravljena. I nastavniče, opet si ti kriv - kažu u Forumu srednjih stručnih škola.

U Forumu navode i da se usavršavanje nastavnika "svodi na crtanje kamiončića i aviončića", te da je mogući uzrok lošeg uspeha i ponašanja đaka poguban odnos prema prosveti koja se "tretira kao trošak, a ne kao investicija za budućnost".

(Kurir.rs/R.K.)

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track