EKOLOŠKA BOMBA: Izvozili su otrovni otpad bez dozvole!
Foto: Shutterstock

Prevozili u kesama

EKOLOŠKA BOMBA: Izvozili su otrovni otpad bez dozvole!

Društvo -
Vreće s olovom, kadmijumom i arsenom prevožene mimo pravila iako su te materije toksične i kancerogene

BEOGRAD - Odlučili da budu iznad zakona!Firmu „Pro-plast“ iz Sremske Mitrovice ni zabrana države nije sprečila da izvozi toksični otpad sa olovom, kadmijumom i arsenom, koji izazivaju rak, saznaje Kurir. Prevaru je otkrila Uprava carina, a sada državni organi istražuju kako je ova firma to uspela i ko joj je od nadležnih u tome pomogao.Pogrešna deklaracija„Pro-plast“, koji je izvezao oko 2.100 tona otpada tokom cele prošle i prve polovine ove godine, nije imao dozvole za izvoz opasnog otpada, koji sadrži toksične materije - olovo, arsen, kadmijum. Zbog toga je ova firma otpad nastao topljenjem čelika u Srbiji u carinskoj dokumentaciji označila kao cink-oksid, za koji nisu potrebne dozvole.- Analize ovlašćene laboratorije pokazale su da je sadržaj cink-oksida 30 do 45 odsto, a ostalo su toksične materije - olovo, arsen, kadmijum. Zato je Ministarstvo energetike i razvoja i zaštite životne sredine krajem prošle godine zabranilo izvoz „Pro-plastu“ - kaže naš sagovornik iz Carine.To ih nije zaustavilo, dodaje on. „Pro-plast“ je, kako navodi, nastavio izvoz menjajući carinsku ispostavu izvoza, podnoseći deklaracije s netačnim podacima o robi kao cink-oksidu, bez dozvole za izvoz, i pakujući i transportujući robu suprotno propisima. Nepravilan prevoz- Otpad je prevožen u najlonskim vrećama, a vlasnik „Pro-plasta“ je u izjavi agenciji Tanjug rekao da se otpad koji je izvozio „vodi kao opasan samo zato što je sitan i može da bude opasan po prirodu ako je u rasutom stanju, a da je opasan po ljude samo ako ga neko pojede ili ušmrče“. Zato se i prevozi u betonskim kontejnerima! Šta bi se desilo da su se vreće pocepale pri transportu - kaže sagovornik Kurira koji učestvuje u istrazi. „Pro-plast“ je, dodaje on, prekršio Zakon o upravljanju otpadom, Carinski zakon, dva pravilnika i jednu uredbu. Otpad je otpremljen do luka Solun, Rijeka i Konstanca kako bi bio transportovan do Kine. Međutim, postoji sumnja da tamo nije završio.

Upozorenje... Kurir već pisao o opasnoj praksi firme „Pro-plast“
Upozorenje... Kurir već pisao o opasnoj praksi firme „Pro-plast“

Visok sadržaj olovaPrva analiza laboratorije pokazala je da je reč o opasnom otpadu koji se mora skladištiti i transportovati u posebnim uslovima jer su cink u većim, a kadmijum u manjim količinama toksični metali opasni po životnu sredinu. Dodatna analiza je pokazala da je otpad opasan zbog visokog sadržaja olova - kaže sagovornik Kurira.

Samo smo prekršili zakonPredrag Ratić, direktor „Pro-plasta“, izjavio je Tanjugu i da roba koju su izvozili ni na koji način nije ugrozila životnu sredinu, a da je jedini problem to što nije imao kompletnu dokumentaciju za izvoz i što je prekršio zakon. Na pitanja koja mu je poslao Kurir nije odgovorio.

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track