AKO POKREĆETE STARTAP: Evo u čemu greše preduzetnici početnici
Foto: Promo

Preduzetništvo

AKO POKREĆETE STARTAP: Evo u čemu greše preduzetnici početnici

Edukacija -

Ako želite da pokrenete privatni posao, pročitajte sledeću listu grešaka, koje početnici najčešće prave, i dajte sve od sebe da ih izbegnete. Bilo koja od njih mogla bi da sabotira vaš novi poslovni poduhvat i pretvori ga u neuspeh.

1) Nemate poslovni plan

Ne možete biti sigurni da li je vaša poslovna ideja dobra ako ne sastavite dobar poslovni plan. To i jeste njegova osnovna svrha – razrada i pojašnjenje ideje kroz analizu konkurencije, projekcije izvora finansiranja, povraćaja novca, procesa proizvodnje i sličnog.

Da, to zahteva mnogo vremena i istraživanja, ali ulaganje truda na početku uštedeće vam vreme i novac tokom kasnijeg rada. Pri tome će se kroz pisanje poslovnog plana vaša ideja iskristalisati.

2) Odlučili ste da radite ono što volite

„Radite ono što volite“ poruka je koju nam nameću filmska i reklamna industrija. Ali za mnoge preduzetnike ona može biti velika zamka i potencijalna poslovna greška.

foto: Promo

Realnost je takva da ljudi vole da rade stvari u kojima nisu naročito dobri. Sigurno imate bar jednog rođaka koji misli da je odličan kuvar, a svi izbegavate njegove večere; imate i prijatelja koji je uveren da može da popravi bilo šta, ali sve čega se dohvati pretvara u prah; ili imate kolegu koji je uveren da odlično pleše, dok zapravo izaziva sveopšti smeh...

Savet za pokretanje posla bi zato trebalo da bude – radi ono u čemu si dobar (ne ono što voliš) i ljudi će ti platiti za to. Možda ne zvuči naročito privlačno, ali je svakako mnogo isplativije. A nije li profit jedan od osnovnih razloga zbog kojih pokrećete privatni posao?

3) Niste istražili tržište

U vremenu kada se neretko površno pristupa stvarima pod pritiskom kratkih rokova, mnogi započinju privatni biznis bez preteranog bavljenja detaljima. Tek kada im poslovni poduhvat doživi propast, shvataju da su samo gubili vreme i novac, jer niko nije bio zainteresovan za ono što su nudili.

foto: Promo

Zato, testirajte svoje proizvode i usluge pre nego što započnete posao. Analizirajte tržište. Ima li slične ponude? A traži li se to što nudite?

Ako to ne uradite, nećete imati uvid u to da li će ljudi uopšte želeti da kupe vaš proizvod ili da plate uslugu koju pružate.

Možda mislite da pravite najukusnije torte na celom svetu. Ali hoće li još neko misliti isto što i vi? I da li su torte u trendu?

4) Zanemarujete konkurenciju

Zanemarivanje konkurencije je još jedna potencijalna fatalna poslovna greška.

Jednostavno pitanje koje bi trebalo da postavite sebi glasi: ako prodajete ručno oslikane marame za 10 evra po komadu, a u radnji niz ulicu prodaju se slične za 6 evra, koliko marama ćete prodati?

foto: Promo

Šta ako kolači koji se prodaju blizu vaših imaju bolji ukus ili izgledaju i mirišu bolje od onih koje vi pravite?

Drugi aspekt konkurencije koji morate uzeti u obzir jeste zasićenost tržišta.

Da li je tržište dovoljno veliko za sve ponuđene proizvode i usluge? Ako želite da pokrenete posao šišanja pasa, proverite da li u vašem kraju ima prostora za novu ponudu ili već postoji nekoliko salona koji se time bave i tržište je prepuno.

5) Ne uzimate u obzir vlastite snage i slabosti

Svi ih imaju.

Nažalost, ponekad naše snage ili slabosti ne odgovaraju poslovnom modelu koji želimo da koristimo, što dovodi do loših rezultata.

Ako niste ljubazna osoba sa jakim komunikacionim veštinama, maloprodaja nije biznis za vas. Koliko god da sanjate o tome da otvorite salon ili poslastičarnicu, ako nemate pravi pristup ljudima, šanse da uspete su male.

To ne znači da ne možete da pokrenete takvo preduzeće. Da biste uspeli, moraćete odmah da zaposlite ljude koji će raditi za vas ono u čemu niste dobri.

6) Ne razumete šta zapravo prodajete

Helena Rubinštajn, prva milionerka koja je sama ostvarila bogatstvo, nije postala bogata prodajući kremu za lice; postala je bogata prodajući san o lepoti.

„Nema ružnih žena“, govorila je ona, „samo lenjih.“

Ako želite da vaš novi posao bude uspešan, morate znati šta zapravo prodajete, koji koncept i ideju nudite i u skladu sa tim morate pripremiti svoj jedinstveni prodajni predlog.

foto: Promo

7) Nemate dovoljno novca

Devedeset i pet posto preduzeća neće zaraditi novac u prvoj godini rada, a veliki procenat njih neće zaraditi mnogo novca čak ni u prvih nekoliko godina.

To znači da vi (i vaša porodica) za vreme uspostavljanja novog posla morate obezbediti dovoljno sredstava za život, kao i za opstanak i rast kompanije.

Ako pre nego što pokrenete privatni posao i ne obezbedite novac koji će vam biti potreban u tom periodu, napravićete ozbiljan poslovni problem.

Postoji više načina da dođete do finansija potrebnih za pokretanje malih preduzeća – od subvencija države, preko tradicionalnog kredita u banci, do prikupljanja donacija preko namenskih platformi poput „Kikstartera“.

8) Ne ulažete u marketing

„Kvalitet se prepoznaje.“

Ovaj savet, koji preduzetnici često dobijaju, može lako dovesti do još jedne ozbiljne poslovne greške. Kako će se prepoznati kvalitet? Ko će ga prepoznati? Kada će se to desiti? Istina je da verovatno niko neće znati koliko ste dobri ako nemate efikasan marketing.

Mnogo malih preduzeća nerado troši novac na marketing. Besplatan marketing može biti odličan – ali većini strategija besplatnog marketinga treba mnogo vremena pre nego što postanu efikasne.

Preporuke „od usta do usta“ i marketing na društvenim medijima su primeri toga kako reklama može biti uspešna, ali se na njene efekte mora dugo čekati.

Zato, kreirajte marketinški plan, osmislite i platite manje marketinške kampanje i radite to kontinuirano, ako želite da vaše poslovanje bude uspešno.

9) Ne bavite se prezentacijom na internetu

Ovako ili onako, vaš privatni biznis mora biti na mreži. Web sajt vam možda i nije potreban (mnogi pojedinci koji pružaju usluge koriste stranice na Fejsbuku ili LinkedInu kao svoje matične lokacije), ali vaše preduzeće svakako mora biti prezentovano i promovisano.

Važno je da ljudi koji na internetu traže proizvode i usluge u sve većem broju dolaze baš do vas. Aktivno oglašavanje vaše firme putem interneta (ili bar putem društvenih mreža) još je bolje i pružiće vam daleko veće šanse da dođete do kupaca.

Ako ipak ne planirate da radite bilo šta na internetu, makar se postarajte da vaša firma bude registrovana u različitim digitalnim poslovnim imenicima.

10) Pokušavate da sve uradite sami

Istina je da ne možete sve da radite sami.

Vođenje malog preduzeća, čak i ako se radi o poslu koji obavlja jedna osoba, uključuje toliko različitih zadataka da ih gotovo niko ne može dobro obaviti sasvim sam.

Čak i ako ste savršeno profesionalni i organizovani i imate sve talente i veštine potrebne za vođenje posla, svako od nas je ograničen vremenom.

Ako u većini radnih dana uspete da završite sve ono što ste planirali, smatrajte sebe neverovatno srećnom osobom. Jasno je da ne smete mnogo računati na faktor sreće. Morate biti svesni toga da ćete se često nalaziti u nepredviđenim situacijama zbog kojih ćete jednostavno morati da odustanete od zacrtanih planova i rasporeda.

Dakle, zaobiđite ovu poslovnu grešku i ne pokušavajte sve sami.

Povećajte svoje šanse za uspeh tako što ćete naći pomoć. Naučite kako da pametno delegirate posao da biste maksimalno iskoristili svoje veštine i stručnost drugih ljudi. Primera radi, da li ste zaista u stanju da budete sopstveni računovođa? I ima li potrebe za time?

Sigurno je da svako privatni posao pokreće sa željom da uspe. Ako ste jedan od onih koji se pripremaju na ovaj poduhvat, ili ste upravo počeli da radite na tome, budite svesni činjenice da je pokretanje preduzeća proces, a ne događaj.

Veoma je važno da uradite, saznate i naučite sve što je potrebno za uspešno preduzetništvo. Mnogo je toga što vam može olakšati neizvesnost. Što više znate, to su vam šanse za uspeh veće. Naučite i savladajte sve poslovne veštine potrebne za preduzetnike, pripremite se i ne žalite vreme ni novac da povećate šanse za to da vaš poslovni poduhvat uspe. Radi se o nečemu što vam može promeniti život, zato dajte sve od sebe sada i uživajte u uspehu kasnije.

Foto: Promo

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track