OLIVERA ZEKIĆ: CRTA koristi poslednje sate kako bi pridobili još koji glas! Iznose nepouzdane i netačne podatke
Foto: Printscreen

izbori,

OLIVERA ZEKIĆ: CRTA koristi poslednje sate kako bi pridobili još koji glas! Iznose nepouzdane i netačne podatke

Izbori 2022. -

Predsednica Saveta Regulatornog tela za elektronske medije (REM) Olivera Zekić oglasila se danas posle konferencije za novinare i navoda CRTE (Posmatračka misija) da je "u redovnom informativnom programu zastupljenost vladajućih stranaka je i dalje dominantna.

"Posmatračka misija CRTE, kako sami sebe nazivaju (u daljem tekstu: misionari) koristi poslednje sate pred izbornu tišinu kako bi "prevela" još koji izborni glas u korist svojih političkih mentora pozivajući se na nezavisnost, profesionalnost i visoke standarde, pokušali su danas da plasiraju već u naslovu netačne i tendenciozne podatke o izbornoj kampanji. Pozivajući se na neproverene podatke, oni sprovode svoju "misiju", prikupljaju, u zadnji čas, glasove dela biračkog tela.

Na konferenciji za novinare predstavnici CRTA iznose podatke o monitoringu medija tokom izborne kampanje, koji je radio njihov istraživački tim, ne navodeći ni najosnovnije podatke o predmetu (medijima koji su praćeni), ni uzorku istraživanja (delovi programa koji su praćeni), kao ni informacije o najelementrnijim metodološkim principima po kojima je rađen dotični monitoring i istraživanje. Tako – kako, predstavnici CRTA izneli su podatke, između ostalih, da "u redovnom informativnom programu zastupljenost vladajućih stranaka je i dalje dominantna (75 odsto)", kao i da je „najviše medijskog prostora na televizijama sa nacionalnom frekvencijom dobio aktuelni predsednik Srbije". Ovi podaci ne samo da su nepouzdani, nego su i netačni, pogotovo kada se uporede sa rezultatima nadzora i analize izborne kampanje na programima baš tih pružalaca medijskih usluga, koje radi Stručna služba REM", navodi u saopštenju i dodaje:

"Koliko juče REM je na redovnoj sednici usvojio 5. presek praćenja toka izborne kampanje za period 15. februar – 20. mart, iz kojeg donosimo podatke kojima opovrgavamo zaključak istraživačkog tima CRTA da je „najviše medijskog prostora na televizijama sa nacionalnom frekvencijom dobio aktuelni predsednik Srbije“.

Dakle:

- na programu Hepi TV najzastupljenija izborna lista je: „IVICA DAČIĆ – PREMIJER SRBIJE“ (12,46% ukupnog posmatranog programa ovog PMU u periodu 5. preseka, ili 6 sati 25 minuta i 23 sekunde) za čitavih sat i deset minuta više nego drugoplasirana izborna lista („ALEKSANDAR VUČIĆ – ZAJEDNO MOŽEMO SVE“);

- na programu TV Prva najzastupljeniji predsednički kandidat je BOŠKO OBRADOVIĆ (35 minuta i 45 sekundi, ili 3,41% ukupnog analiziranog programa), zatim ZDRAVKO PONOŠ (32 minute ili 3,05%), i tek na trećem mestu ALEKSANDAR VUČIĆ (16 minuta i 2 sekunde ili 1,52% ukupnog analiziranog programa ovog PMU u periodu na koji se odnosi 5. presek); na drugom kanalu pokrajinskog javnog medijskog servisa (RTV 2) predsednički kadidati ALEKSANDAR VUČIĆ i MILOŠ JOVANOVIĆ razlikuju se u 2 sekunde (nivo statističke greške) više vremena za prvog kandidata;

- na programu N 1 izborna lista ALEKSANDAR VUČIĆ – ZAJEDNO MOŽEMO SVE nalazi se na sedmom mestu 3,5 puta manje zastupljena u odnosu na prvoplasiranu listu MARINIKA TEPIĆ – UJEDINjENI ZA POBEDU SRBIJE; a ALEKSANDAR VUČIĆ kao predsednički kandidat na petom mestu po zastupljenosti na programu ovog PMU dobio je 14 puta manje programskog vremena (21 minut i 37 sekundi) od prvoplasirane predsedničke kandidatkinje BILjANE STOJKOVIĆ (4 sata 41 minut i 46 sekundi); prvoplasirana izborna lista MARINIKA TEPIĆ – UJEDINjENI ZA POBEDU SRBIJE na programu Nova S zastupljena je sa 17,59% ukupnog posmatranog programa ovog PMU, a lista ALEKSANDAR VUČIĆ – ZAJEDNO MOŽEMO SVE na šestom mestu zastupljena sa 1,26%;

- na programu Insajder TV (koja je, usput budi rečeno, rekorder po broju sati izbornog programa među svim posmatranim PMU: 135 sati 17 minuta i 49 sekundi) predsednički kandiat ALEKSANDAR VUČIĆ nije dobio ni sekund programskog vremena, jer se ovaj PMU u ovom delu kampanje odučio da izveštava o aktivnostima samo dva predsednička kandidata i to na sledeći način: ZdravkO Ponoš – 6 sati i 55 minuta i BrankA Stamenković – 7 minuta. U vezi navoda sa konferencije za štampu CRTA, koji se odnose na podnete prijave REM-u, ističemo da je 7 prijava dostavljeno 8. marta 2022. godine. Prijave su podnete protiv sledećih pružalaca medijskih usluga: TV B92, TV Vesti, SOS kanal plus, Zona plus, TV Belle Amie, SAT TV, TV Most".

Dalje se u saopštenju navodi da su snimci dostavljeni u periodu između 22. i 23 marta.

"Nalozi za dostavljanje snimaka upućeni su svim pružaocima medijskih usluga 9. marta 2022. godine, izuzev TV B92 koji se nalazi u stalnom nadzoru Regulatora. Traženi snimci dostavljeni su u periodu između 22. i 23. marta 2022. godine i izrada izveštaja je u toku. Postupanje po prijavama je u skladu sa zakonom.

Četiri prijave dostavljene su 31. marta 2022. godine, dakle, samo par sati neposredno uoči zakazane konferencije za medije. Prijave se odnose na sledeće pružaoce medijskih usluga: RTS 1, TV B92, TV Novi Pazar i TV Subotica. Nalozi za dostavljanje snimaka biće dostavljeni u zakonskom roku. CRTA je istakla i da je REM delimično ispunio svoje obaveze prilikom donošenja Pravilnika o načinu ponašanja javnih medijskih servisa tokom izborne kampanje, odnosno Preporuke komercijalnim pružaocima medijskih usluga o načinu ponašanja tokom izborne kampanje.

CRTA smatra da je trebalo doneti Pravilnik koji bi bio obavezujući za sve pružaoce medijskih usluga bez pravljenja razlike između JMS i komercijalnih pružaoca medijske usluge. S tim u vezi, ističemo:

Izveštavanje JMS i privatnih emitera tokom izborne kampanje mora da bude pravično, uravnoteženo i nepristrasno i uloga i jednih i drugih je da informišu o stvarima o kojima javnost ima opravdan interes da zna.

Međutim, razlika između JMS i ostalih privatnih PMU jeste što JMS, kao nezavisan i samostalan pravni subjekt, obavljanjem svoje delatnosti, omogućava ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja i za svoje delovanje odgovara javnosti (u prilog tome govori i činjenica da je srpski zakonodavac posebnim zakonom regulisao JMS). To znači da se od JMS očekuje da se pridržavaju strožijih standarda i višeg nivoa u pogledu principa odgovornosti od drugih PMU, jer im je poveren zadatak da „služe javnosti i svim građanima“.

Konačno, donošenje ovakva dva akta (Pravilnika za JMS i Preporuke komercijalnim PMU) je predmet Sporazuma međustranačkog dijaloga koja su se vodila između vlasti i opoziciji, sa i bez predstavnika EU parlamenta", navedeno je u saopštenju.

(Kurir.rs)

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja