OCENA ANALITIČARA: Evo koliko košta ozbiljna predsednička kampanja u Srbiji
Foto: Shutterstock

Realni troškovi veći od prijavljenih

OCENA ANALITIČARA: Evo koliko košta ozbiljna predsednička kampanja u Srbiji

Politika -

BEOGRAD - Ozbiljna kampanja kandidata za predsednika Srbije košta najmanje dva miliona evra, a pod tim se podrazumeva kampanja koja omogućava ulazak u drugi krug predsedničkih izbora, ocenili su danas analitičari uz ogradu da su realni troškovi sigurno veći od prijavljenih.

"Dva miliona evra omogućava kampanju koja podrazumeva pripremu, organizaciju kampanje, osrednje pojavljivanje u klasičnim medijima i jaku kampanju na društvenim mrežama", rekao je stručnjak za komunikacije Igor Avžner.

EVO KOLIKO ĆE NAS KOŠTATI PREDSEDNIČKI IZBORI: Kandidatima milioni, a pobedniku...

On je rekao i da bi Agencija za borbu protiv korupcije morala da prilikom provere izveštaja o finansiranju kampanje sve ono što je kreirano u kampanji uporedi s prijavljenim iznosima, jer tu "postoje bitne razlike".

Izvršni direktor CeSID-a Bojan Klačar slaže se sa procenom da dva miliona evra košta kampanja koja predsedničkog kandidata vodi u drugi krug, i da su to iznosi koje su potrošili Tomislav Nikolić i Boris Tadić u kampanji 2012. godine.

"Tu su uračunati odlasci na teren, mediji, javni događaji, konsultantske usluge raznih agencija. Najniži iznos za kampanju za ozbiljnog kandidata je oko 500.000 evra, uglavnom je reč o kandidatima koji od kampanje žele da ih učini vidljivijim", objasnio je Klačar.

On je naveo da će ove godine za predsedničke izbore biti izdvojeno 640 miliona dinara, što je nešto manje nego 2012.

"Iznos se deli na dva dela - 320 miliona ide svim kandidatima ravnomerno. Na prošlim izborima ih je bilo 12, pa je to suma oko 27 miliona dinara. Ostatak od 320 miliona dinara ide kandidatima koji idu u drugi krug", naveo je Klačar.

Prema podacima CeSID-a, na predsedničkim izborima 2012. kandidati su za finansiranje kampanje najviše koristili novac iz budžeta, zatim kredite, a tek onda priloge privatnih lica i firmi.

"Od toga 60 odsto trošili su na oglašavanje u medijima, 22 odsto trošeno je na agencije, istraživanja javnog mnjenja, devet odsto na izborni materijal - štampanje plakata, ostalog izbornog materijala i bilborda, a tri odsto izdvajano je za organizaciju javnih događaja", rekao je Klačar.

On je rekao da bi na predsedničkim izborima 2017. godine, ukoliko ne bude i parlamentarnih, trebalo očekivati da će biti trošeno više novca nego na prethodnim presedničkim izborima.

"Po onome što sada vidimo, sigurno će dosta trošiti vladajuća koalicija, kao i Vuk Jeremić", procenio je Klačar. On je dodao da stranke više troše u kampanjama nego što prijave prihoda i da je sigurno da postoje sive zone.

"Na prošlim izborima stranke su u proseku trošile 15 odsto više nego što su imale prihoda. To je samo potvrda da su pravi iznosi veći, da ima mnogo isplata usluga u gotovini", kazao je Klačar.

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track