IZVEŠTAJ O TROŠKOVIMA PREDSEDNIČKIH KAMPANJA: Uglavnom donirali građani, Belog pomoglo najviše kompanija
Foto: Beta

Imalo se

IZVEŠTAJ O TROŠKOVIMA PREDSEDNIČKIH KAMPANJA: Uglavnom donirali građani, Belog pomoglo najviše kompanija

Politika -

Sudeći po izveštajima o troškovima kampanja predsedničkih kandidata, građani Srbije bili su široke ruke u doniranju političkih subjekata dok je tek nekoliko kompanija finansijski pomoglo svoje favorite u trci za predsednika Republike. Za ove izbore, koalicija oko Srpske napredne stranke, potrošila je ubedljivo najviše novca.

foto: Dragana Udovičić

Na kampanju Aleksandra Vučića potrošeno je skoro 800 miliona dinara, što je 25 puta više od troškova kampanje drugoplasiranog Saše Jankovića i 300 puta više od trećeplasiranog Luke Maskimovića Belog. Posle Vučića, najviše novca na kampanju je potrošio Vuk Jeremić, tri puta manje, odnosno 262 miliona dinara.

Tek sedam dana nakon propisanog roka, građanima Srbije predstavljeni su izveštaji o troškovima kampanje svih predsedničkih kandidata. Zbog “tehničkih problema“ najduže se čekalo na izveštaje Dosta je bilo i Srpske napredne stranke.

Dok je izveštaj Dosta je bilo naknadno objavljen u registru Agencije za borbu protiv korupcije, to se još nije desilo u sučaju izveštaja SNS.

foto: Dragan Kadić

Tehnički problemi zbog kojih izveštaj SNS nije objavljen na vreme nastali su „zbog nemogućnosti aplikacije da proveri podatke navedene u izveštaju u odnosu na šifarnik“, rečeno je juče Insajder.netu u Agenciji za borbu protiv korupcije. Nekoliko sati kasnije, Agencija je ipak odlučila da objavi izveštaj i to u integralnoj verziji, na posebnoj strani van zvaničnog registra.

Dok je većina kandidata predavala izveštaje od oko 20 strana u proseku, koalicija oko Srpske napredne stranke čiji je kandidat pobedio na izborima, predala je izveštaj na 291 strani.

foto: Beta Miloš Miškov

Za ove izbore, koalicija oko Srpske napredne stranke, potrošila je i prihodovala najviše novca.

Osim novca iz budžeta koji je namenjen svakom kandidatu za predsednika, a iznosi 29 miliona dinara (236.000 evra), kandidate su donirali mahom građani i tek po neka firma.

Tako je Aleksandra Vučića u izbornoj trci pomogla samo jedna firma, ali i 6.940 građana, koji su većinom uplatili identične iznose od 40.000 dinara. U redovnom finanisiranju za donacije u ovom iznosu ne postoji obaveza objavljivanja, jer ne prelaze visinu prosečne plate u Srbiji.

U integralnom izveštaju o troškovima Aleksandra Vučića može se videti da je za ovu kampanju tri miliona dinara uplatila firma Lider pro iz Sremske Mitrovice koja se bavi trgovinom na veliko čvrstim, tečnim i gasovitim gorivima i sličnim proizvodima. Ova firma se u medijima pominje kao jedan od najvećih srpskih uvoznika iz Ukrajine.

foto: Dragan Kadić

Saša Janković je od dve kompanije primio nematerijalne donacije, a finansijski ga je sa skoro 1,5 miliona dinara (12.200 evra) pomoglo 168 građana.

Osim Vučića, najviše donacija od građana dobio je Vuk Jeremić i to s višestruko manje donatora koji su uplaćivali mnogo više novca. Jeremić je prikupio skoro 224 miliona dinara (1,8 miliona evra). On je i lično u svoju kampanju uložio 700.000 dinara.

Trećeplasirani Luka Maksimović, odnosno Ljubiša Preletačević Beli, na ovim izborima prihodovao je ukupno 2,5 miliona dinara (20.360 evra).

foto: Beta Miloš Miškov

Zanimljivo je da je, prema dostavljenim izveštajima, najviše kompanija pomoglo upravo ovog imaginarnog predsedničkog kandidata. Sedam firmi je uplatilo nešto više od 77.000 dinara, a Beli je novačne priloge dobio od 650 građana.

Za razliku od fizičkih lica koji su, kao po dogovoru, Srpskoj naprednoj stranci donirali najčešće 40.000, Maksimović je dobijao uplate koje su se kretale od 200 do 200.000 dinara.

Kako su kandidati trošili novac

Prema analizi izveštaja o trošku izborne kampanje, većina kandidata, najveći deo novca dala je za oglašavanje. SNS je za oglašavanje samo na televizijii izdvojila 501 milion dinara (četiri miliona evra). Sledi Vuk Jeremić koji je tv emiterima u kampanji platio preko 123 miliona (oko milion evra). Saša Janković se oglašavao uglavnom samo na radio stanicima i internetu, a spotove je emitovao i na lokalnim i kablovskim televizijama.

foto: Beta

Iako je prema izveštaju REM Izborni štab Aleksandra Vučića najviše oglasnog prostora zakupio na televiziji Happy, gde su spotovi emitovani 299 puta, televizija koja je dobila najviše para od SNS-a, je televizija Pink. Ona je samo od stranke na ovim izborima zaradila 107 miliona dinara (872.000 evra). Zatim sledi, televizija Prva sa 105 miliona dinara i televizija Hepi sa 74 miliona dinara. Zanimljivo je da se u izveštaju SNS navodi da izrada promotivnih spotova Aleksandra Vučića nije koštala ništa.

Na oglašavanje u štampanim medijima SNS je platila 124,5 miliona dinara (oko milion evra), a među troškovima je i tri miliona dinara koji su uplaćeni agenciji Tanjug kao i 3,3 (oko 27.000 evra) miliona za troškove angažovanja marketinške agencije IPSOS.

Najmanje je među kandidatima za oglašavanje izdvojio Luka Maksimović Beli, 130.000 dinara. On je skoro polovinu svojih ukupnih prihoda utrošio na izborni materijal.

Pokret Dosta je bilo dao je više novca za kontrolu izbora nego za reklamiranje u medijima.

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track