Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić izjavo je danas da će Srbija i Mađarska zajedno izgraditi tri pruge, to jest, pored brze pruge Beograda - Budimpešta i prugu Subotica - Segedin i Subotica - Baja.

Vesić je rekao novinarima u Budimpešti, nakon sastanka sa mađarskim mnistrom građevinarstva i saobraćaja Lazarom Janošem, da će se pored pruge od Subotice do Segedina, koja će biti otvorena u oktobru za putnički saobraćaj, zajedno graditi i pruga od Subotice do Baje.

- Za prugu Subotica - Baja smo već završili idejni projekat zajedno sa Mađarima, naš deo je dug oko 13 kilometara i vredan oko 50 miliona i mi ćemo taj projekat zajednički kandidovati. Oni imaju malo duži deo pruge. Tako da smo spemni posle idejnog projekta da uđemo zajedno u projektovanje i izgradnju pruge. To je naša treća pruga - naveo je Vesić.

Kako je rekao, veliki broj građana gravitira na tom prostoru i tek će se videti da li će se pruga do Baje finansirati uz pomoć EU ili iz budžeta.

Janoš je rekao novinarima da je Srbija veoma važan partner Mađarske.

- Hvala Vesiću što je učinio čast i došao u zvaničnu posetu Mađarskoj, Srbija je najvažniji saveznik i partner Mađarske u regionu. Dogovorili smo se da u cilju uspešne saradnje izgradimo tri velika granična prelaza, kod Bačkog brega, Kelebije i da dalje razvijamo prelaz kod Horgoša, i da uradimo konkretne projekte i da izađemo sa tim na zajedničkoj sednici vlade - naveo je Janoš.

3405818-image3-ls.jpg
MGSI/Predrag Mitić 

Kaže da su on i Vesić postigli dogovor da preko novih graničnih prelaza povežu brze saobraćajnice i autoputeve u obe zemlje.

- Zatim, u železničkom saobraćaju da nastavimo saradnju na brzoj pruzi BG-Budimpešta i na potezu Subotica - Segedin, Subotica - Baja - rekao je on i dodao da će se više raditi i na korišćenju Dunava kao plovne saobraćajnice između dve zemlje.

Janoš je kazao agencijama da će u oktobru biti završena i mađarska deonica pruge Subotica - Segedin, ali da će tek kraje 2024. ili početkom 2025. biti otvorena i za teretni saobraćaj.

- Najneuralgičnija tačka je sam prelaz odnosno granice, na toj pruzi bi trebalo vozovi da idu do 120 kilometara, ali cilj je da taj voz saiobraća brzinom od 160 km i između Subotica i Segedina i Subotice i Baje. Pruga Subotica - Segedin ima smisla samo ako 40 km može da se pređe za manje od 40 minuta. Sa druge strane, pruga Beograda - Budimpešta je za brzine od 200 km na sat - naveo je on.

Kaže da se Vesić zalaže da ta brzina bude sve do Preševa.

Pruga Beograd - Budimpešta je deo globalne inicijative Kine Pojas i put, a Janoš je rekao da je pitanje odnosa EU prema Kini uvek krucijalno pitanje.

- Ali, treba da gledamo naše dobro shvaćene interese, treba konstatovati da u sadašnjem ratu između Rusije i Ukrajine dolazi do prestrukturiranja određenih trasa, bilo za putnički ili transportni saobraćaj. Vesić smatra da će najveći deo robe i sa istoka i sa juga preko tih južnih kapija dospevati u EU i u tom smislu je strategijski važno da se ovaj projekat što pre ostvari, jer se premešta transport iz pravca istok-zapad na pravac jug-sever. Vesić smatra da će u narednom periodu iz pravca Soluna i Skoplja, ogromna količina robe ulaziti u EU, i prva kapija će biti Beograd, a druga kapioja Budimpešta - rekao je Janoš.

Kaže da zato srpska i mađarska strana treba tu da izgrade strateško partnerstvo i da se sve veštačke i tehničke prepreke otklone da bi protok robe, dobara i ljudi bio neograničen.

Vesić je prokomentarisao da je stav Vlade Srbije da sarađujemo sa svima zemljama.

- I nama je Kina važan partner i poštujemo što ulaže u Srbiju, vidimo da se to poštuje i u Mađarskoj. Mi vodimo računa o svojim interesima i trudimo se da ne ugrozimo svoje odnose ni sa EU, niti sa bilo kim drugim, ali gledamo pre svega sprske interese, kao što rade i Mađari. Kineske kompanije rade mađarski deo pruge do Budimpešte, ne samo naš deo. Mastavićemo da sprovodimo projekte u najboljem interesu Srbije. Kina nam je važan partner i poštujemo šta rade u Srbiji - dodao je Vesić.

(Kurir.rs)