ISPOVEST PILOTA VLADINOG AVIONA: Falkon nije ugrozila prosuta kafa, nego ručni sat kopilota
Foto: Fonet

Šta se događalo na letu za Rim

ISPOVEST PILOTA VLADINOG AVIONA: Falkon nije ugrozila prosuta kafa, nego ručni sat kopilota

Društvo -
Naknadnom analizom zaključili smo da je moguće da je to aktivirao prekidač malo labavijom narukvicom sata, pokretom ruke unapred objašnjava kako je došlo do incidenta pilot vladinog falkona Petar Romčević

BEOGRAD - Šta se zapravo desilo sa " falkonom 50" Vlade Srbije 17.aprila, kada je predsednik Srbije Tomislav Nikolić, zbog incidenta tokom leta, morao da odustane od posete Vatikanu, prvi put o tome govori Petar Romčević, pilot Avio-službe Vlade Srbije i kapetan aviona na tom letu, koji nije mogao da daje izjave dok je bio pod sunspenzijom.

- Let je tekao uobičajeno, bili smo u zoni Oblasne kontrole Zagreb, samo što smo izašli nad Jadran, kada se iznenada začula buka. Avion se propeo u desno, a zatim krenuo nadole. Autopilot se automatski isključio, preuzeo sam komande. U takvim situacijama pilot mora brzo da razmišlja. prvo što sam pomislio jeste da je ta famozna kafa koju je pre incidenta moj kopilot Bojan Zorić nehotice prosuo napravila neki kratak spoj, što bi moglo da izazove probleme. Oko minut, minut i po trajali su napori da stabilizujem avion, kaže Romčević i dodaje

- U jednom trenutku, krajičkom oka video sam da na instrument tabli svetli signalizacija, koja pokazuje da su " slotovi" izvučeni, pogledam levo krilo i uveravam se da su izvučeni spoljni slotovi. Kažem kopilotu: " Imamo slot!" I dalje se spuštamo, uvalčimo "slotove", stabilizujemo avion i donosim odluku da se vratimo u Beograd. Okrećem avion i posle, rekao bih, minut, pali se signalizacija pritiska ulja za motor broj 3, zatim signalizacija generatora i taj motor prestaje sa radom. " Falkon" ima tri motora, a po tehničkom uputstvu, sa dva motora sme da leti dva sata. Međutim, mi uspevamo da startujemo taj motor po proceduri ( air start) - kaže Romčević.

Foto: Flightradar 24 com printscreen
Foto: Flightradar 24 com printscreen

Kontrola leta Zagreb je primetila da je " falkon" izgubio visinu, oko 350 fita. hrvatski kontrolori leta su pitali posadu šta se dešava, ponudili su da vode avion po proceduri za vanredne situacije, to jest da mu daju prioritet u vazdušnom prostoru.

- Odbio sam to jer se avionom moglo upravljati, a ubrzo smo startovali i motor broj 3. odlučio sam da se vratimo na matični aerodrom jer je bilo jasno da će avion morati da se detaljno pregleda. Na drugom aerodromu to bi bio logistički problem, a i bilo bi skupo. Rim je u trenutku incidenta bio daleko da bi smo produžili do tamošnjeg aerodroma čime bismo inače napravili i problem predsedniku za povratak u Srbiju- objašnjava Romčević.

On kaže da je incident bio veoma neprijatno iskustvo za putnike, jer je u jednom trenutku, prilikom oštrog manevrisanja aviona došlo do bestežinskog stanja, pa su putnici poleteli sa svojih sedišta i imali osećaj velikog propadanja. Romčević im je tokom leta rekao da se vraćaju zbog problema sa motorom, prosutom kafom i nenamerno izvlačenje slotova nije pominjao jer nije imao vremena za to.

- Istina je da se prosulo veoma malo kafe iz čaše količina koja odgovara debljini prsta kaže Romčević i dodaje da se to malo kafe prosulo po takozvanom pijedestalu, delu instrument table koji se nalazi između kapetana pilota i kopilota, gde se nalazi prekidač za aktiviranje " slotova" u vanrednoj situaciji.

- Kopilot Zorić je salvetom brisao to malo kafe, a ja sam u tom trenutku pratio instrumente. Sada kada razmišljam o tim trenucima rekao bih da sam krajičkom oka primetio da je i završio sa brisanjem i već sledećeg trenutka je došlo do buke, incidenta...Nemoguće je da je brisanjem salvetom aktivirao taj prekidač. Naknadnom analizom zaključili smo da je moguće da je to učinio malo labavijom narukvicom sata, pokretom ruke unapred objašnjava Romčević.

Posle ovog incidenta ispostavilo se da se ovako nešto već dešavalo u " falkonima" u inostranstvu. nakon toga, proizvođač, francuska kompanija " Daso" koja inače proizvodi " miraže", uvela je modifikaciju, jednostavmo rešenje- poklopac se otvara u jednom, a prekidač u drugom smeru. Izvesno je da će ta modifikacija, posle svega biti napravljena i na " falkonu" Vlade Srbije. Što se tiče problema sa motorom koji se ugasio u vazduhu, a zatim je ponovo startovan, dok to nije bilo moguće po sletanju u Beograd, ispostavilo se kasnije da postoji problem sa pumpom visokog pritoska za gorivo.

Romčević kaže da su mu u Direktoratu civilnog vazduhoplovstva zamerili što nije " isčupao" osigurač CVR koji snima razgovor u kopkitu i tako sačuvao taj zapis u kritičnim trenucima. Ovaj događaj snima samo poslednjih pola sata, dok se ranija konverzacija presnimava i tako u krug. Romčević kaže da u procedurama jasno piše da kapetan može, ali ne i da " mora" da se u ovakvim situacijama sačuva takav zapis, tako da mu to nije uzeto kao ozbiljan propust. Snimak tehničkih podataka o letu je sačuvan.

- Kada je reč o odgovornosti, ona se utvrđuje. ovde srećom nije bilo posledica, slučaj se vodi kao incident u vazduhu bez posledica. želim da istaknem da se kopilot Zorić dobro držao tokom incidenta, nije ga uhvatila panika i slušao je moja naređenja. utvrđeno je da smo sve uradili u skladu sa procedurama iz priručnika i po ček listi, što potvrđuje i DCV, koji nenamerno izvlačenje slotova i otkaz motora tretira kao dva odvojena događaja, kaže Romčević i izražava žaljenje što je morala biti otkazana poseta predsednika Srbije Vatikanu.

(Politika)

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track