SOCIJALNI MARKETING: Kako marketing može svet učiniti boljim mestom za život
Foto: Promo

Društveni marketing

SOCIJALNI MARKETING: Kako marketing može svet učiniti boljim mestom za život

Edukacija -

Svakodnevno se srećemo sa brojnim porukama sa bilborda, iz novina, sa televizije, koje nas pozivaju da učinimo nešto za opšte dobro. U pitanju je nešto što se zove društveni marketing.

foto: Promo

Društveni ili socijalni marketing namenjen je stvaranju promena u zajednici, a ne direktnoj koristi nekog brenda. Korišćenjem tradicionalnih marketinških tehnika on povećava svest o određenom problemu i ima za cilj da uveri publiku da treba da promeni ponašanje.

Dakle, umesto prodaje proizvoda, društveni marketing prodaje ponašanje ili stil života koji koristi društvu. On se ne bavi nadmetanjem sa konkurencijom, već se takmiči protiv nepoželjnih misli, ponašanja ili radnji.

Društveni marketing se obično koristi za potrebe zdravlja i sigurnosti uključujući: kampanje protiv pušenja ili droga, promovisanje vežbanja i zdrave ishrane, značaj sigurne vožnje... Zatim za ekološke poruke, kao što je borba protiv krčenja ili spaljivanja šuma, povećanje svesti o ugroženim vrstama; za socijalni aktivizam – zalaganje protiv rasnih ili verskih predrasuda, borba koju vode lica sa invaliditetom, borba protiv svih mehanizama koji stvaraju nejednakost...

Ko pokreće kampanje društvenog marketinga?

Neprofitne i dobrotvorne organizacije vode većinu kampanja društvenog marketinga. Organizuju ih i vladine organizacije, koalicije za sigurnost na putevima i hitne službe (policija, vatrogasci, hitna pomoć).

Ali direktan društveni marketing retko dolazi u obzir ako se bavite komercijalnim poslom.

Zašto je socijalni marketing važan?

Razmislite, zašto jedan oglas za neki proizvod ili uslugu privlači vašu pažnju?

foto: Promo

Uglavnom zato što sadrži kreativan element koji vas je iznenadio, nasmejao, rasplakao ili naterao na razmišljanje. Na isti način funkcioniše i socijalni marketing.

Ljudi ne vole kada im se govori šta da rade. Oni možda ne veruju vestima ili već imaju čvrst stav o određenom socijalnom pitanju, možda nisu svesni problema ili njegovog obima.

Neki će jednostavno smatrati da je društveno korisno ponašanje previše teško za izvođenje ili odustati od akcije jer misle da ne mogu sami rešiti problem. Često će razlog za nepreduzimanje akcije biti i problem da se prekine sa dugogodišnjom navikom (kampanje protiv pušenja ili protiv nezdrave ishrane).

Dobro izveden socijalni marketing privlači pažnju i širi svest o društvenom problemu, kroz kreativnost i emocije. Najvažnije je da ljudima predstavi uverljiv, jednostavan način kako se svet može poboljšati.

On je posebno moćan kada uključuje dobrotvorni donacijski element. Ljudi su često spremni da daju i pomognu, ali nemaju ideju gde i kako. Statistički podaci američkih neprofitnih organizacija za prošlu godinu kaže da je u toj zemlji donirano čak 410 milijardi dolara, u proseku 481 dolar po osobi.

U donacijama prednjače milenijalci, čak 84% njih reklo je da daruje novac u dobrotvorne svrhe. Ljudi su spremni da otvore novčanik, a zadatak društvenog marketinga je da im dâ dobre povode za to.

Šta nije socijalni marketing?

Ljudi se često mogu zbuniti oko toga šta jeste a šta nije društveni marketing. Zato treba definisati tri vrste marketinga koje se ne smatraju društvenim marketingom.

Marketing na društvenim medijima

Mnogi misle da je socijalni marketing isto što i marketing na socijalnim mrežama. To nije tačno. Društveni mediji se svakako mogu koristiti za kampanje društvenog marketinga, ali većina marketinga na društvenim medijima orijentisana je na promociju proizvoda ili usluge.

Saopštenja o donacijama

Ako neka kompanija objavi da je poklonila nešto u dobrotvorne svrhe, to nije socijalni marketing, jer je njihov cilj u tom slučaju i povećanje ugleda firme u javnosti, što na kraju ima kao rezultat povećanje prihoda.

Tržište „zelenih“ ili „dobrotvornih“ proizvoda

Ako kompanija oglašava liniju biorazgradivih boca za vodu, hibridne automobile ili druge ekološke proizvode, to se ne ubraja u društveni marketing. U oba ova primera primarni fokus je na prodaji proizvoda, dok je kod društvenog marketinga fokus isključivo na promeni ponašanja za opšte dobro.

U sledećem tekstu ćemo objasniti komponente društvenog marketinga. Ako želite da i sami postanete borac za bolji svet, a smatrate da imate dara za komunikaciju, znajte da ćete svoj san najbolje postići ako ovladata tehnikama tradicionalnog marketinga.

foto: Promo

Zato je najbolje da odvojite godinu za to da radite pod vođstvom mentora na realnim projektima. Najbolje je što kao školski projekat možete razviti vašu dobrotvornu kampanju ili zelenu inicijativu. Naučite marketing kroz praksu i počnite da menjate svet.

(Promo - tekst / Foto: Promo)

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track