U DETALJE! SVE O REGISTRACIJI ELEKTRIČNIH TROTINETA: Nema nalepnice, nema vožnje! Kazne debele, a čeka se još samo jedna odluka
Procena je da ih u Srbiji ima 250.000, često se čuje da nerviraju vozače automobila i ugrožavaju pešake, a za tri i po meseca neće uopšte moći da se voze ako nisu „registrovani“.
Reč je o električnim trotinetima za koje 5. aprila počinje izdavanje nalepnica koje praktično predstavljaju njihovu dozvolu za upravljanje, a ko ih ne nabavi do 15. juna, neće bez njih smeti da se nađe na ulici.
Primena novog Zakona o bezbednosti saobraćaja (ZBS), kojim je po prvi put obuhvaćeno i pitanje lakih električnih vozila u Srbiji, počela je u septembru. Međutim, slično i nedavnoj primeni odredbi o privremenom oduzimanju vozila višestrukim počiniocima najtežih saobraćajnih prekršaja, i na pravilnik koji preciznije reguliše sve vezano za električne trotinete čekalo se nekoliko meseci, odnosno do kraja februara.
Zahtev za izdavanje nalepnice vozači električnih trotineta moraju podneti do 15. juna
Najvažniji deo tog pravilnika je praktično registracija lakih električnih vozila, pa će do 15. juna svako ko poseduje tog dvotočkaša Agenciji za bezbednost saobraćaja morati da podnese zahtev za izdavanje nalepnice, koja je uslov da se uopšte nađu u saobraćaju.
Kako izgleda nalepnica
Nalepnica koju izdaje Agencija za bezbednost saobraćaja, kako je navedeno, biće pravougaonog oblika, vidljiva u dnevnim i noćnim uslovima, samouništavajuća pri pokušaju uklanjanja, sivosrebrne boje i dimenzija 36×60 milimetara.
U gornjem delu nalepnice nalaziće se logo Agencije za bezbednost saobraćaja, a u središnjem oznaka za lako električno vozilo LEV na ćirilici i na latinici, ispod nje brojčane vrednosti o nominalnoj snazi elektromotora (W), najvećoj konstruktivnoj brzini (km/h) i masi praznog vozila (kg).
Predviđeno je da nalepnica bude postavljena na lako uočljivo mesto, u gornjem delu nepomičnog stuba upravljača električnog trotineta ili bicikla.
Nalepnice dobro rešenje, ali je poželjno da budu besplatne
Kako kaže Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja, „registracija“ lakih električnih vozila ovima nalepnicama je svakako dobro rešenje za ovu oblast saobraćaja.
- Nalepnice su, pre svega, neophodne kako bi saobraćajna policija u kontroli mogla da razluči električne trotinete i bicikle od neke naprave koja liči na te dvotočkaše, a zapravo nisu laka električna vozila. Jer, dok svaki vozač električnog trotineta ne bude imao tu nalepnicu, dakle dok Agencija za bezbednost saobraćaja ne završi svoj deo posla, saobraćajci ne mogu da izvrše tu kontrolu – kaže Okanović.
"Nalepnice su dobro rešenje, pod uslovom da budu besplatne", smatra Damir Okanović.
Trenutno je najveća nepoznanica da li će se te nalepnice plaćati. Agencija za bezbednost saobraćaja, ako se odluči za to, treba da propiše visinu naknade, a po dosadašnjim saznanjima odluka o tome nije još doneta.
- Ako se već zalažemo za što veći broj lakih električnih vozila i za tu urbanu mikromobilnost, onda bi trebalo građane da podstičemo na njihovo korišćenje, a ne da ih demotivišemo raznim taksama i nametima. Dakle, ja se nadam da će te nalepnice biti besplatne – ističe Damir Okanović.
U međuvremenu, dok se do 15. juna ne izdaju nalepnice, kako za „Blic“ potvrđuju u saobraćajnoj policiji, „vozači lakih električnih vozila se kontrolišu i eventualno kažnjavaju na osnovu postojećih odredbi ZBS vezanih za njih“.
Donja starosna granica za upravljanje ovim dvotočkašem je 14 godina
S obzirom da u mnogim gradovima Srbije, naročito onim manjim, biciklističkih ili pešačko-biciklističkih staza uopšte nema, vozačima ovih trotineta je dozvoljeno kretanje kolovozom, ali, kako precizira ZBS, na putu gde je brzina kretanja ograničena na najviše 30 km/h ako je vozač maloletan, odnosno, ako je navršio 18 godina može da se kreće kolovozom gde je ograničenje najviše 50 km/h. Naravno, i to uz obaveznu zaštitnu opremu - zakopčanu zaštitnu biciklističku kacigu na glavi i prsluk.
Što se tiče starosne granice za upravljanje ovim lakim električnim dvotočkašem, ona je za dve godine viša nego za vožnju bicikla. Na bicikl, naime, možete sa najmanje 12, a na električni trotinet sa najmanje 14 godina.
Kazne za prekršaje drakonske, od novčane do višegodišnje zatvorske
Evo kolike su kazne:
Najdrastičnija ide od 100.000 do 120.000 dinara ili čak zatvor do 30 dana ukoliko električni trotinet vozite po autoputu i motoputu
Ukoliko nekome nanesete lake telesne povrede, predviđena je kazna zatvora od 30 dana na više, dok je za nanošenje teških telesnih povreda kazna zatvora od 2 do 8 godina
Za slučaj da vozač električnog trotineta nekoga usmrti, kazna zatvora ide od dve do 12 godina
Kazna za ono što može biti najčešći prekršaj, a to je vožnja nedozvoljenom površinom, iznosi 10.000 dinara
Kazna od 10.000 dinara predviđen je i za ostale česte prekršaje: vožnja bez osvetljenja, bez svetloodbojnog prsluka na kolovozu, vožnja saputnika, ako ste mlađi od 14 godina, ako niste punoletni a vozite ga kolovozom i konačno, vožnja bez obavezne nalepnice
Što se tiče nižih novčanih iznosa, ako se vozač trotineta na pešačko-biciklističkoj stazi kreće brzinom većom od 10 km/h, kazna je 3.000 dinara, a istim iznosom kazniće se ukoliko vozi preko pešačke “zebra”, te ako ima slušalice na oba uha
Kazna od 5.000 dinara, predviđena je ako se dva ili više vozača ovih dvotočkaša kreću paralelno, a ne jedan za drugim, te ako se na trotinetu prevozi predmet koji vozača ometa tokom upravljanja
Slično vozačima automobila, kako su regulisale nove odredbe ZBS, i vozačima ovih dvotočkaša može biti privremeno oduzeto prevozno sredstvo za seriju težih prekršaja
Važno je napomenuti da vozača električnog trotineta koji vozi trotoarom može da zaustavi bilo koji policajac, a ne samo pripadnici saobraćajne policije.
Kurir.rs/Blic
VUČIĆ NA SVEČANOSTI POVODOM OBELEŽAVANJA 30 GODINA SAVEZA VOJVOĐANSKIH MAĐARA: Danas nemamo veće prijatelje! Srbija je druga najbrže rastuća ekonomija