Evo kako snage na ovogodišnjoj Olimpijadi odmeravaju najuticajniji svetski brendovi
Foto: PR

Oglašavanje na olimpijskim igrama

Evo kako snage na ovogodišnjoj Olimpijadi odmeravaju najuticajniji svetski brendovi

Edukacija -

Olimpijske igre su se kroz istoriju drastično izmenile, ali ono što je odvajkada postojalo na ovom sportskom nadmetanju, a postoji i sada jeste stalna težnja kompanija da što bolje reklamiraju svoje proizvode i usluge.

Najveće i najuticajnije internacionalne firme svim snagama se trude da obezbede što vidljivije mesto u ovom svetskom događaju, a njihov jedini cilj je da iz ovog marketinškog takmičenja izađu kao pobednici.

Na ovogodišnjim Letnjim olimpijskim igrama u Rio de Žaneiru koje su počele 5, a traju do 21. avgusta, najuspešniji sportisti iz celoga sveta takmiče se u 26 sportova i čak 39 disciplina.

Kolektivni sportovi kao što su fudbal, košarka i odbojka već godinama unazad izazivaju najveću pažnju gledalaca širom sveta, što velikom broju brendova širom otvara vrata za oglašavanje i pruža priliku za stvaranje prepoznatljivog imidža, bolje reputacije i, naravno, za ogromnu zaradu.

Oglašavanje na olimpijskim igrama

Pravilo 40, koje godinama unazad nailazi na negodovanje uglednih internacionalnih kompanija i najpoznatijih sportista kada dođe vreme održavanja olimpijade, podrazumeva da sportisti koji učestvuju na olimpijskim igrama ne mogu da oglašavaju lične, već samo zvanične sponzore olimpijskih igara.

Reklamiranje Mekdonaldsa, Vajsa i kompanije Prokter i Gembl (Mc’Donaldsa, Vise i Procter & Gamble), koji su zvanični sponzori olimpijskih igara, godinama unazad zatvaralo je sva vrata drugim uglednim kompanijama koje su želele da na ovaj način pridobiju pažnju svetske javnosti.

Do sada, za vreme trajanja olimpijade i obično 10 dana pre i tri dana posle igara, sportisti nisu smeli da oglašavaju lične brendove na bilo koji način, što je za njih predstavljalo ogroman problem, jer im je bila smanjena mogućnost da zarade sume novca od kojih se prosečnom čoveku zavrti u glavi.

Zbog fotografije brenda koju bi objavio na društvenim mrežama, ili koja bi se pojavila u novinama, reklamama, na javnim mestima, sportista je snosio drastične posledice. Mere koje su se u tim slučajevima sprovodile bile su oduzimanje akreditacije i naplaćivanje ogromnih novčanih kazni, koje su podrazumevale i kažnjavanje trenera.

Kršenje pravila oglašavanja

S obzirom na to da su olimpijske igre period koji sportistima može doneti ogroman uspeh i veliku zaradu, ovim pravilom uglavnom su najviše bili pogođeni plivači i atletičari, čiji sportovi, za razliku od fudbala i košarke, ne privlače toliku pažnju na ovom uglednom takmičenju.

Pojavljivanje američkog plivača Majkla Felpsa u reklamnoj kampanji firme Luj Viton (Louis Vuitton) 2012. godine za vreme Olimpijade u Londonu, postala je afera koja je ustalasala javnost. Iako je zbog kršenja Pravila 40 trebalo da plati ogromnu novčanu kaznu i ostane bez akreditacije i takmičenja na Olimpijadi, Felps za ovo nije odgovarao. Tvrdio je da nije kriv i da ne zna čiji je to propust, čime se pravdala i kompanija Luj Viton.

Od ove godine izmenjeno Pravilo 40

Uglavnom zbog nezadovoljstva brojnih sportista koji su simbol olimpijade, Međunarodni olimpijski komitet je odlučio da promeni dosadašnja pravila oglašavanja, što je donelo brojne mogućnosti malim brendovima da uzmu makar i mrvicu ovog krupnog marketinškog kolača. Od ove godine sportisti na olimpijskim igrama mogu da reklamiraju i lične sponzore, ali bez korišćenja bilo kakvih karakteristika olimpijskih igara, što do sada nisu smeli da čine.

To znači da sportisti koji se takmiče na Olimpijskim igrama u Riju mogu tvitovati o ličnim brendovima, postavljati fotografije na Instagram u opremi kompanije koja je njihov sponzor, ali bez upotrebe reči kao što su „Rio”, „igre”, „zlato”, „olimpijske igre” i bez korišćenja olimpijskih krugova. Na ovaj način se i manje poznati brendovi mogu probiti na tržište i privući pažnju.

I domaći i strani brendovi u borbi za veći uticaj

Olimpijske igre su najjače oružje u borbi domaćih i stranih kompanija za veći uticaj na tržištu, zbog čega firme pokušavaju da uspostave saradnju sa sportistima koji se takmiče na olimpijadi. Čak 21 poznati brend sponzoriše Olimpijski komitet Srbije, ili se deklariše kao njegov partner.

Među njima se našla i Koka-Kola, koja je već godinama uz srpske sportiste, pa sada s razlogom nosi titulu „bronzanog sponzora”. Poljska kompanija OTCF takođe je ove godine zainteresovala domaću javnost tako što je odlukom Olimpijskog komiteta Srbije postala zvanično kompanija koja oprema naš tim za ovogodišnje Letnje olimpijske igre, ali i za Zimske olimpijske igre koje će se održati 2018. godine u Pjongčangu.

Prema istraživanju sajta Marketing vik (Marketing week), kompanije i brendovi koje ljudi najčešće povezuju s olimpijskim igrama jesu Koka-Kola (21%), zatim slede Najki (14%) i Adidas (9%), dok je Koka-Kola i dalje najčešće povezani zvanični brend olimpijskih igara, daleko ispred Mekdonaldsa i Vajsa.

Ostaje da vidimo ko će na ovogodišnjim Olimpijskim igrama u Riju osvojiti zlatnu, srebrnu i bronzanu medalju u najvećem marketinškom nadmetanju na svetu.

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track