Najnovije vesti

PANIKA U LONDONU Britanci u Mediteran poslali podmornice da spreče Ruse i Kineze da prvi dođu do olupine aviona F-35!
Foto: Lockheed Martin

INCIDENT KOD OBALE EGIPTA

PANIKA U LONDONU Britanci u Mediteran poslali podmornice da spreče Ruse i Kineze da prvi dođu do olupine aviona F-35!

Planeta

Pilot pale letelice katapultirao se neposredno posle poletanja u rutinsku trenažnu misiju sa nosača aviona "Kraljica Elizabeta"

Britanska kraljevska mornarica poslala je podmornice u Mediteran kako bi sprečila Rusiju da se dokopa tajne stelt tehnologije, nakon što je na dnu mora završio avion F-35! Pilot aviona se usled tehničkog kvara katapultirao neposredno posle poletanja sa nosača aviona "Kraljica Elizabeta".

Tajna tehnologija

Letelica vredna više desetina miliona dolara završila je na dnu mora u međunarodnim vodama, a u Londonu su procenili da olupina ne sme da završi u ruskim rukama. Avion koji se srušio jedan je od osam britanskih F-35, koliko se nalazi na nosaču aviona "Kraljica Elizabeta", objavio je Dejli mejl.

Pod konac Avioni F-35 na palubi
Pod konac Avioni F-35 na palubi foto: Profimedia

Prečesti problemi - Letelica nije bezbedna

Avion F-35, iako važi za ponos američkog vazduhoplovstva, prate brojni problemi, zbog čega je u nekoliko navrata čitava flota bila prizemljena. Naime, do sada je bilo više incidenata sa ovom letelicom. Tokom trenažnog procesa u Južnoj Karolini 2018. srušio se jedan ovaj avion, a prošle godine isto se dogodilo i tokom vežbe u Kaliforniji. Pentagon je 2020. na testiranju utvrdio čak 276 različitih grešaka u borbenom sistemu letelice. U simulaciji okršaja koja je izvršena 2015. F-35 je neslavno prošao i poražen je od aviona tipa F-16, koji je napravljen još '70-ih godina prošlog veka.

Ovo je prvi put da avion opremljen najsavremenijim uređajima završi u međunarodnim vodama. Rusiji i Kini svakako su interesantni tehnologija, kao i radari poslednje generacije i brojni senzori kojima je letelica opremljena, a pomoću kojih u stelt tehnologiji može da leti nad neprijateljskom teritorijom supersoničnom brzinom.

Nevidljiv za protivničke radare... Avion F-35
Nevidljiv za protivničke radare... Avion F-35foto: Profimedia, Shutterstock/AGVE1223

Tehnički podaci

Avion "F-35 munja"

Posada: 1

Dužina: 15,7 m

Raspon krila: 11 m

Visina: 4,4 m

Težina (prazan): 13.290 kg

Težina (pun): 31.750 kg

Maks. brzina: 1,6 maha

Dolet: 2.800 km

Izrađeno: oko 720 komada

Cena: oko 80 miliona po komadu

Olupina aviona je locirana u sredu po podne, nekoliko sati posle incidenta. Ta lokacija će sada biti meta britansko-američkog tima, koji će pokušati da je izvuče na površinu. Ta operacija podrazumeva angažovanje specijalnog ronilačkog tima, kao i mini-podmornica. Pad aviona F-35 ponovo je pokrenuo pitanje koliko je ova letelica bezbedna. Velika Britanija trenutno poseduje 24 ova aviona, a planira da ih kupi ukupno 138. Avion se srušio posle poletanja sa nosača aviona koji je pre sedam meseci napustio Veliku Britaniju i u koji je uloženo čak tri milijarde funti. Do 2025. Velika Britanija bi trebalo da od američke kompanije "Lokid Martin" dobije 48 ovih letelica.

Slavlje posle obaranja F-117 u martu 1999. godine
Slavlje posle obaranja F-117 u martu 1999. godinefoto: EPA/Srđan Suki

Olupina iz Buđanovaca - I naš F-117 završio na istoku?

Incident iz Mediterana i trka ko će pre doći do olupine podsetila je i na slučaj iz marta 1999. tokom bombardovanja SRJ. Naime, tada je u ataru sremskog sela Buđanovci oboren F-117, tadašnji ponos američkog vazduhoplovstva, koji je takođe bio izrađen u stelt tehnologiji. Nakon što se stišala euforija i završeno slavlje nad olupinom sa sve odigranim kolom, pokrenuto je pitanje šta sa ostacima. SAD su u nekoliko navrata tražile da im se dostavi olupina aviona, ali to nikad nije učinjeno. Delovi letelice završili su u Muzeju vazduhoplovstva, a deo krila je u memorijalnoj sobi posvećenoj herojima 250. raketne brigade na Banjici. Spekulisalo se da su neki delovi završili u Kini i Rusiji, o čemu su u nekoliko navrata govorili ruski zvaničnici.

- Detaljna istraga će utvrditi uzrok pada aviona i šta se dogodilo. Ali već sada se s velikom sigurnošću može reći da je najverovatniji razlog rušenja aviona u Mediteran problem s motorom - rekao je Kris Parz, penzionisani kontraadmiral.

Pokrenuta istraga

Ministarstvo odbrane u Londonu insistira na tome da u nesreći nije bilo "neprijateljske akcije" i da se istraga u početku fokusirala na tehniku ili ljudsku grešku. Pilot je pri katapultiranju i padu u more zadobio lakše povrede. On je spasen helikopterom. Njegova porodica je obaveštena o incidentu. Britanski nosač aviona juče je trebalo da poseti princ Čarls tokom obilaska Egipta. antrfile

Prijavite se na newsletter.

Svakog dana besplatan pregled vesti na vaš e-mail.

* Obavezna polja