KOLIKO JE KONCESIJA ZA AERODROM NIKOLA TESLA DOBAR POSAO: Pravi signal za investitore i razvoj Srbije
Foto: Dragana Udovičić, Nebojša Mandić

Istražujemo

KOLIKO JE KONCESIJA ZA AERODROM NIKOLA TESLA DOBAR POSAO: Pravi signal za investitore i razvoj Srbije

Politika -

Kada smo pre četiri godine počeli da razmišljamo da damo koncesiju na 25 godina, stručnjaci su nam rekli da možemo da dobijemo oko 50 miliona evra, a dobili smo pola milijarde, rekao je predsednik Srbije

Dogovor o davanju koncesije francuskom „Vansi erportsu“ (Vinci Airport) za beogradski aerodrom „Nikola Tesla“ predsednik Aleksandar Vučić nazvao je ogromnim uspehom Vlade Srbije, lepom vešću za građane Srbije i dobrim signalom za investitore.

foto: Profimedia

Stručna javnost ističe da koncesione ugovore imaju i drugi aerodromi i da je to već oproban recept, tako da Srbija zna šta po tom pitanju da očekuje.

Predsednik Vučić je po okončanju koncesionog procesa i izbora francuske firme rekao da će ukupna dobit od koncesije biti 1,468 milijardi evra i napomenuo da ljudi možda ne razumeju koliko je Srbija napredovala i koliko je drugačija i bolja nego pre četiri ili pet godina. Vučićeve čestitke zbog ovog ogromnog posla, koji je započet u vreme njegovog mandata na čelu Vlade, primila je premijerka Ana Brnabić, ali i svi ministri u njenom timu. Kako je naglasio, ključan deo posla napravila je vlada Ane Brnabić.

foto: Profimedia

Strpljenje se isplatilo

- Kada smo pre četiri godine počeli da razmišljamo da damo koncesiju na 25 godina, stručnjaci su nam rekli da možemo da dobijemo maksimalnih 40 do 50 miliona dolara, odnosno evra. Ja sam više puta govorio da očekujem između 300 i 350 miliona evra, zatim 350 i 400 miliona evra kada sam shvatio da srpska ekonomija raste, kao i broj putnika. Onda sam kazao da možemo da dobijemo 450 miliona evra kada sam znao rezultat neobavezujućih ponuda. Sačekali smo da dobijemo 501 milion evra - objasnio je predsednik, koji nije krio zadovoljstvo baš zbog tog finansijskog detalja ugovora, odnosno činjenice da je Srbija uspela da dobije mnogo više novca od Hrvatske za zagrebački aerodrom.

foto: Fonet

Ana Brnabić

PRIMER JAVNO-PRIVATNOG PARTNERSTVA

Premijerka Ana Brnabić objasnila je da je ovaj posao primer javno-privatnog partnerstva. Kako je rekla, to je poruka pre svega lokalnim samoupravama da se putem javno-privatnog partnerstvo, sa elementima koncesije ili bez njih, gradi tuđim novcem, a sve na kraju ostaje građanima Srbije. Predsednica Vlade je naglasila da će koncesija doneti 1,5 milijardi evra prihoda i naknada u tih 25 godina.

Prema računici koju je izneo Vučić, Vlada će dobiti 417 miliona evra prihoda za budžet, a 84 miliona evra dobijaju građani Srbije - mali akcionari. Kako je napomenuo, da nije napravljena kompanija „Er Srbija“, ne bi moglo da se dobije više od 50 miliona evra za koncesiju za „Nikolu Teslu“.

- Sada bih pitao sve stručnjake koji su nas kritikovali da li su sada razumeli šta znače vizija, ozbiljnost i odgovornost. Pitao bih i one koji su preko novina tvrdili da ćemo da prodamo. Oni nisu polupismeni, već nepismeni ili zlonamerni - poručio je predsednik, koji je naglasio da je tenderska procedura trajala godinu dana i da je bila otvorena, transparentna i javna.

Vučić je objasnio da je nivo investicija koncesionim ugovorom 732 miliona evra, a da će od koncesijske takse država dobijati još značajnih sredstava.

- Nismo prvi aerodrom koji je u našem regionu ušao u koncesiju. Imali smo problem sa rastom aerodroma u Sofiji i Zagrebu. Beograd je pametno postupio i zato uspeo da dobije znatno više od Zagreba, koji je za koncesiju dobio 865 miliona evra ukupno - kazao je Vučić.

Kako je rekao, ukupna vrednost našeg ugovora za više od 50 odsto je veća od onog koji je Zagreb ostvario, što je ogroman uspeh za Srbiju, koja nije članica EU.

Jedna od veoma važnih stvari za Vučića jeste i to što se koncesionar potpisanom namerom obavezao da neće otpuštati zaposlene na aerodromu. Isto tako, Vučić napominje da je ugovorna obaveza da aerodromske takse u naredne tri godine ne budu povećavane.

foto: Profimedia

Pozitivan efekat

Ekonomista Mlađen Kovačević ocenjuje za Kurir da bi najavljene investicije i povećanje broja putnika mogli da imaju pozitivan efekat na srpsku privredu.

- Iako nisam pristalica prodaje ili iznajmljivanja naših kompanija strancima, ovaj posao sa aerodromom donosi veliki prihod u kratkom roku. Za dugoročne efekte ćemo sačekati, jer za sada imamo samo najave da će francuski koncesionar investirati i povećati broj putnika. Ne znamo još koje vrste investicija su planirane i kojom dinamikom će se realizovati - objašnjava Kovačević, dok drugi ističu da će ovo biti dobar signal za strane investitore, koji se uvek vezuju i proveravaju ovakve vrste ugovora pre nego što ulažu u neku zemlju.

foto: Beta

Saša Vlaisavljević

KONCESIJA ĆE DUGOROČNO DOPRINETI RAZVOJU

Model za koji se država odlučila, da putem koncesionog ugovora nastavi da razvija beogradski aerodrom, nesumnjivo će dugoročno doprineti unapređenju kvaliteta usluge, razvoju i daljoj optimizaciji poslovanja, posebno imajući u vidu iskustvo koje koncesionar donosi u Srbiju, ocenio je direktor aerodroma „Nikola Tesla“ Saša Vlaisavljević.

On je uveren da je ispravno odlučeno, u najboljem interesu beogradskog aerodroma, zaposlenih, države i malih akcionara.

- Kao menadžment, postavili smo dobre temelje, vrednost aerodroma je u poslednje četiri godine povećana za više stotina miliona evra, ukupni prihodi za 45 odsto, broj putnika za 51 odsto, kapacitet aerodroma povećan sa pet na 7,5 miliona putnika, oboreni su svi rekordi u poslovanju, koncesionaru predajemo zdravu kompaniju i nadam se da će ANT nastaviti nezaustavljiv napredak na kom smo ozbiljno i vredno radili - naveo je Vlaisavljević.

Kurir / Ivana Kljajić

Foto: Nebojša Mandić, Dragana Udovičić, Fonet, Beta, Profimedia

POGLEDAJTE BONUS VIDEO:

BEOGRADSKI AERODROM: Pogledajte kako specijalni timovi ODMRZAVAJU AVIONE

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track